auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot Partner XT 2.0HDI: Slecht starten

Bouwjaar: 2003

Slecht starten van koude moter. Lampje van voorgloeien brand bij temperaturen van rond 0°C 1 sec.
Bij het aanslaan een blauwe rookpluim en felle dieselklop welke mindert bij warme motor.
Bij accellereren is er een metaalachtig geluid te horen en komt er lichtgrijze rook uit de uitlaat.
Volgens de dealer is dit geluid eigen aan een HDI.
Tevens gaan ze de plasticbuis tussen de luchtfilter en de turbo vervangen, deze is gescheurt aan de lasnaden en lekt olie langs daar.
Weet iemand meer hierover?

Geplaatst door

Dirk2301 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste Meneer de Vos,

Ik ben niet zo op de hoogte hoor, maar blauwe rook duid op onverbrande olie. Waar dat bij u aan ligt weet ik niet.

Kan het traag aanslaan door slechte gloeibougies komen? Als het controlelampje van de gloeibougies brand dan hoeven deze nog niet in goede conditie te zijn!

Het kan ook op een probleem met de verstuivers (lekken) of je dieselpomp (afstelling) duiden. Misschien dat iemand hier meer over kan zeggen.

Maar ik vind het een slechte zaak dat u zo afgescheept wordt door de dealer.

Groeten, Benjo

benjo00 10

21 jaar

Beste Meneer de Vos,

Ik ben niet zo op de hoogte hoor, maar blauwe rook duid op onverbrande olie. Waar dat bij u aan ligt weet ik niet.

Kan het traag aanslaan door slechte gloeibougies komen? Als het controlelampje van de gloeibougies brand dan hoeven deze nog niet in goede conditie te zijn!

Het kan ook op een probleem met de verstuivers (lekken) of je dieselpomp (afstelling) duiden. Misschien dat iemand hier meer over kan zeggen.

Maar ik vind het een slechte zaak dat u zo afgescheept wordt door de dealer.

Groeten, Benjo

benjo00 10

21 jaar

dirk, benjo bedoeld waarschijnlijk onverbrande diesel en dus geen motorolie(voor de duidelijkheid) tip: ipv 1 keer voorgloeien 2 keer voorgloeien. niet dat dan het probleem is verholpen, maar misschien start hij dan beter. groeten

vinno 0

21 jaar

Gloeibougies controleren lijkt me de 1e optie, mochten deze goed zijn dan moet de dealer de parameters controleren, kan zijn dat je een defecte temperatuursensor in het blok heb zitten.
De HDI motor moet ook vlot aan kunnen slaan bij koude temperaturen.

gr. erik

citroerik 0
badge

21 jaar

Gezien de afleverdatum van de auto zou ik zeggen. Snel naar de dealer en als je niet tevreden bent over het antwoord van de dealer of je probleem wordt niet opgelost,dan gewoon een andere dealer nemen. Zo'n nieuwe auto mag geen problemen geven en ik weet zeker dat er GOEIE dealers in de organisatie van Peugeot zitten die jou probleem op kunnen lossen.sterkte Oldtimer.

oldtimer 0
badge

21 jaar

De buis tussen luchtfilter en turbo is vervangen.
Tevens zijn de gloeibougies gecontroleerd en de temperatuur sensor getest. >> alles werkt normaal.
Enkel nog een blauwe rookpluim (onverbrande diesel)bij het starten (koudemotor) een metaalachtig geluid bij optrekken met koudemotor, bij warme motor is dit niet hoorbaar. Heb gisteren met een 307HDI (500km op teller) gereden en die heeft dit niet. Wat kan er nog gecontroleerd worden?
Verder rijd de auto normaal (verbruik 6.5L/100km)

Dirk2301 0

21 jaar

Dat zal ook wel niet, dat je dat hoort bij een 307 die heeft n.l. wel even wat meer isolatiemateriaal om de motor zitten. Verder zijn de specivicaties van een partner anders, dus een partner en een 307 met alkaar vergelijken is appels en peren.Oldtimer.

oldtimer 0
badge

21 jaar

Zie mijn eerdere vraag mbt zweten van de inlaatzijde van de turbo van een 306hdi(2000) met 60kkm. Ik kreeg destijds al als reaktie om de carterdruk te meten, maar dat was/is (nog) niet verontrustend. Inmiddels een paar dkm verder en nu ook enig olieverbruik (heeft de Partner dit ook?) en tevens als symptomen olie zweten via pakkingen van het inlaatspruitstuk. Dus gister het inlaattraject eens nader bekeken: wat blijkt: via de slang van de carterontluchting loopt er een oliespoor in inlaatkanalen naar de turbo. maw de motor gooit er via de carterontluchting olie uit. Nu weet ik dat er merken zijn waarbij er in deze slang een soort klepje zit wat het aanzuigen van olie voorkomt, vooral als er onderuk is in het aanzuigtraject. Ik heb (nog) geen oplossing, maar bovenstaande zou wel eens eenzelfde situatie kunnen zijn ,maar dan in een vergevorderd stadium. Ik hoop maar met de partnerberijder dat het niet aan een of meer (olieschraap) of zuigerveren ligt... heeft iemand nog andere suggesties?

Ik heb in de meer dan 30 jaar dat ik in de peugeot's zit nog nooit meegemaakt dat er een dieselmotor stuk ging op de zuiger's of de veren, wel op voorkamers of lager's of poulie's die los gingen of de trillingsdempers eruit. MAAR NOG NOOIT OP DE ZUIGERS.Het overdenken waard voordat je over zuigerveren begint.

oldtimer 0
badge

21 jaar

Sorry, ik was even de 204 diesel vergeten die waren na de eerste winter al versleten en moesten na 60.000 km verbust worden.

oldtimer 0
badge

21 jaar

Desondanks zit ik met een dilemma. heb auto rustig ingereden, al 4 keer nieuwe olie en filter, koud (en warm!) nooit wild rijden en toch olie onder de turbo. van binnen zal het wel niet veel beter zijn (vervuiling egr klep etc) ik zit er nog aan te denken iets in de carterontluchtingsslang te bouwen, maar verdere acties zijn alle kostbaar en het wachten is op de nieuwe 140pk HDI in de 307... dus uitzingen eigenlijk.

Beste a.g. H.D.I. verstuivers hebben GEEN retour.Laat even naar de injectietijden of de opbrengst per verstuiver kijken, afhankelijk van het merk inspuitsysteem wat gemonteerd is. die uitkomsten moeten binnen een bepaalde tollerantie liggen, doen ze dat niet is dat al een redelijke indicatie van lekkage.Als je daarna nog de verstuivers wisseld kun je er ook nog achterkomen welke er lekt.

oldtimer 0
badge

21 jaar

Olieverbruik is zogoed als niets. Wel loopt er redelijk wat olie via de carterontluchting naar de luchtinlaatbuis. Tevens loopt de brandstof bij stilstaan terug naar de tank.Er zijn dan tevens enkel luchtbellen te zijn in de leiding voor het brandstoffilter. Na enkele uren kan je het ballonnetje voor de brandstof op te pompen een 2tal keren indrukken voor er een weerstand ontstaat. Wanneer men dan de koudemotor start gaat dit merkelijk beter en is de dieselklop een stuk minder.

Dirk2301 0

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.