Goedemiddag,
Ik heb even een vraagje,
Sinds afgelopen vrijdag ben ik in het trotse bezit van een zeer mooie orginele Peugeot 206 GTI uit 2000 met 119000 km op de teller, alleen heb ik een startprobleem met deze auto.
Probleem is alleen met koude motor, startmotor doet het, alleen de motor slaat niet aan direct, maar pas na 4-6 pogingen, soms met starten loopt hij op 2 of 3 cilinders en probeer ik het nog een keer.
Als de motor warm is heeft hij geen enkele moeite met starten........ Wie herkend dit probleem en weet evt de oplossing voor mij?
Alvast bedankt!
Gr Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
weet je ook de ondehoudsgeschiedenis van je auto? Wellicht aan een beurt toe, kunnen ze hem meteen uitlezen. Zoals je het nu beschrijft kan het van alles zijn..
Auto heeft bij 115000 grote beurt gehad, distributie, waterpomp olie filters. Hij geef geen storing aan op dashboard. De motor loopt verder mooi stationair en gaat als de brandweer.
14 jaar
laat allereerst je accu eens doormeten
14 jaar
Auto is vandaag uitgelezen en geeft aan met koude start dat de tempratuur van de motor 69 Gr is, tempratuursensor is vervangen echter hij geeft nog steeds een te hoge tempratuur aan bij koude start..... Garage gaat nu verder kijken... Herkend iemand dit probleem verder? Of evt de oplossing?
14 jaar
bekabeling/stekkers goed controleren
14 jaar
Het probleem is nog steeds niet boven water, Ik heb vandaag de vorige eigenaar gesproken, was trouwens een erg leuk gesprek! Deze vertelde mij dat hij dezelfde klachten al had en heeft er veel tijd en geld in gestoken om het probleem te achterhalen, maar het is hem ook helaas niet gelukt. Wat is er allemaal vervangen, de klepstoters, bobine, bougies, Distributie, Olie 10w40, en kwam ook niet meer achter het probleem...... Alle sensoren en gaskleppenhuis zijn vandaag nagelopen en schoongemaakt maar helaas nog steeds hetzelfde probleem, koelvloeistof is ook gecontroleerd op olie resten, maar deze was ook goed....
Wie o wie weet het???
14 jaar
het lijkt een beetje op een of meerdere lekke benzineinjectors, waardoor de druk in het brandstofsysteem na een poosje stilstand wegzakt. komt heel af en toe bij deze motoren wel eens voor. je kunt eens proberen of het probleem minder wordt als je alvorens te starten eerst het contact een paar keer aan en uit zet.
Is de uitgelezen temperatuur bij koude motor nog steeds 69 graden?
Dan zit er toch een probleem in het circuit van de koelwater temperatuur.
Een deel van dat circuit zit in de motor-computer. Het is niet ondenkbaar dat er daar iets fout zit.
De vraag hier is ook of de sensor 69 graden afgeeft, of dat dat een vervangingswaarde is die de ecu aan neemt bij problemen met de sensor. Stond er bij het uitlezen ook een voltage vermeld voor de koel water temperatuur sensor?
En waren/zijn er foutcodes aanwezig met betrekking tot de koelwater temperatuur of de 5 volt (sensor) voeding?
Als je de stekker van de koelwater temperatuur sensor los trekt en met contact aan meet:
Heb je dan 5 volt op 1 van beide pennen staan? En de andere pen heeft 0 (nul) ohm weerstand naar aarde?
Helaas, brandstofstysteem is gecontroleerd en op druk gezet en alles werkte perfect..... Contact aan en uit heeft ook niet geholpen aan het startprobleem.
Tempratuursensor is vervangen, maar geeft nog steeds 60 gr aan, heb met peugeot specialisten gesproken en deze vertelde mij dat het wel vaker voorkomt bij deze motoren...... Ik zal eens vragen of ze hier naar gaan kijken... word vervolgd....
14 jaar
Nieuw hoofdstuk aan het verhaal
Bedrading en connecties zijn gemeten en deze waren goed.
De motorcomputer is losgehaald en opengemaakt, deze was wat geoxideerd en er waren 2 weerstandjes kapot. Deze zijn gemaakt en ongveer 1 week heeft de auto goed gestart na 1 of 2 keer sloeg deze aan. De metingen waren ook gelijk goed. 5 volt ipv 3,5 wat hij voorheen aangaf.
Nu heeft hij weer hetzelfde probleem
Nu hebben ze de EGR klep afgedicht om te kijken of dit ochtends verschil maakt en anders gaan we verder zoeken.... kost een hoop tijd en geld zo.... en de storing is er nog steeds.....
14 jaar
Laat die waardes nog eens controleren. Het is niet ondenkbaar dat er ergens een sluiting is geweest waardoor de voeding van de sensor defect is geraakt (weerstanden doorgebrand).
Anders uit laten zoeken waar deze weerstanden exact zitten, die branden niet voor niets uit, hier zit iets.
Overigens is 10 w40 niet de goede olie voor deze motor,moet vlgs mij 5 w30 in.
Vlgs mij heeft de 2.0 liter problemen met de klepstoters als er te dikke olie in zit.
Door de dikkere olie vullen de klepstoters zich niet gelijk waardoor de kleppen niet goed sluiten met als gevolg de slechte start.
Dit was namelijk ook een kwaal bij de 2.0 in de 406.
14 jaar
Hierbij een korte Update. EGR klep is nog steeds afgedicht, motor start wel in 1a2 keer maar gaat niet altijd van harte, eerst wat pruttelen en staat deze aan, toerental komt niet boven de 900 toeren dan...., maar goed het is beter dan 4 of 5 pogingen.
Ik ga nu even een paar weken aankijken en anders gaat de auto weer naar de garage waarbij ze dan opnieuw alle bekabelingen en sensoren naar de ECU/ BSI gaan controleren. Wat me wel opvalt is dat de koelwatertempratuur sinds de computer eruit is gehaalden schoongemaakt en 2weesrstanden gerepareerd zijn snel naar ongv 80 graden gaat en alleen bij tijdje stationair draaien pas naar 90 graden gaat, Bij mijn leaseauto staat deze altijd op 90 graden.... als deze op bedrijfstempratuur is.
Hij geeft trouwens op geen enkele kast een motorstoring aan....... ook niet met een afgedichte EGR klep..... Hoe kan dat?
@primerep11 Ik krijg te horen dat 10w40 juist de beste olie is voor dit motorblok.......
14 jaar
volgens mij moet er 5w30 in!
14 jaar
In aanvulling op Primera; Doe er maar gelijk 0w30 in !! 0w40 kan ook maar die is niet zo gangbaar. De klepstoters van deze motor hebben door vervuiling meestal te weinig lekhoeveelheid. Met de oorspronkelijke olie 5w40 die er officieel in moet kan het ook al zijn dat de kleppen in koude toestand niet meer geheel terugdicht gaan omdat de hydraulische klepstoters te veel tegendruk veroorzaken. Het gevolg is geen goede compressie en overslaande verbrandingen in 1 of meerdere cilinders. motor loopt dan op enkele cilinders minder en start slecht
Zodra de olie een klein beetje temperatuur heeft wordt deze al dunner is het probleem over.
Ik raad eigenlijk eerst een zgn motorflush behandeling aan van bijv FORTE. Dit moet je doen vooraleer je gaat verversen. Die 10W40 is echt helemaal verkeerd voor deze auto. !!
Dank voor de reacties allemaal, Ik vraag me alleen af of olie het enige probleem is voor het slechte starten.
De klepstoters zijn pas vervangen... 4000 km terug, dan zou het toch een beetje vreemd zijn als deze al vervuild zijn?
14 jaar
Om dit zeker te weten , koude motor even laten draaien, alstie slecht loopt, motor uit en compressie meten. En 10w40 zowiezo te dik, ook voor goede klepstoters.
Eerlijk gezegd denk ik dat die dikke olie je startprobleem veroorzaakt.
Maar meestal ging dat ook gepaard met een foutmelding.
Overigens,een beetje peugeot specialist kent dit probleem en weet dat dit door de olie veroorzaakt word.
Klepstoters vervangen en vervolgens de verkeerde olie erin gooien,is niet slim.
Werkt overigens het storingslampje wel?.
Brand het met contact aan,alvorens te starten.
Er zijn er zat waar het lampje eruit gehaald is teneinde de auto zonder storingsmelding te kunnen verkopen.
14 jaar
Het zou toch wat wezen als het probleem door te dikke olie opgelost kan worden... Zou de egr klep afdichting nog problemen kunnen geven? Komt het vaker voor bij deze motoren dat de egr klep jietgoed meer werkt? Thanks voor alle reacties
14 jaar
Storingslampje doet het gewoon, en er komen ook geen foutmeldingen naar voren bij het uitlezen.
14 jaar
Als het aan je egr klep zou liggen dan zou het probleem opgelost zijn als je hem afgestopt hebt. Of bedoel je dat het afstoppen van de egr klep problemen zou geven.? Zou kunnen dat op lange termijn het storingslampje aangaat. Bij de oudere modellen 1999 en vroege 2000 modellen gaat dat minder snel aan dan bij de latere modellen. Dit ligt aan de emissienorm waar de motor aan voldoet. Kort gezegd, de uitvoering met 1 lambda is de oude uitvoering en minder gevoelig dan de uitvoering met 2 lambda sondes(=later model).
Door het feit dat je storingslampje niet gaat branden vermoed ik dat je de oude uitvoering hebt.
EGr klep geeft niet vaak problemen bij deze motor.
Heb je al compressie gemeten op de manier zoals ik aangaf ?
Aan het uitleesapperaat kwam naar voren dat er 2 lamdasensoren op de auto zitten, echter het storingslampje is nog steeds niet aangegaan terwijl er al meer dan 100 km inmiddels mee gereden is.
Wat me ook opvalt is dat hij de laatste tijd een beetje aan het dansen/schudden is bij rustig rijden rond de 2800 toeren en dat er een licht rateltje vanuit het blok komt en de pook gaat dan licht heen en weer....... en bij snel rijden (motor warm) geen ratel en geen schudden.... zou dit door de afgesloten EGR klep kunnen?
Maandag gaat hij naar de garage in Opmeer bij Gerard Mooij Peugeot specialist. Kben benieuwd wat naar voren gaat komen, omdat hij daar al uitgelezen is en geen enkele storingsmelding naar voren komt, kzal gelijk dan vragen of ze de compressie willen meten.
Word vervolgd en indien er antwoorden op bovenstaande zijn, hoor ik het graag!
14 jaar
rateltje motorblok zal wel uit het dubbelwandig uitlaatspruitstuk komen. schudden wordt niet veroorzaakt door het afgesloten egr.
Laat die peugeot specialist anders eens 4 andere injectoren van een andere goedlopende auto in jou auto monteren bij wijze van proef. (als de compressie correct is)
Wat zou het betekenen als de compressie niet goed is? Hij heeft geen olieverlies en koelwater is schoon en helder. Kan je er mee doorrijden ratel spruitstuk?
14 jaar
met de ratel van het spruitstuk kun je gewoon door rijden, als het aangenaam is om aan te horen nee.
als de compressie niet goed is, dan is de motor mechanisch niet goed.
[quote=peteragb]Wat zou het betekenen als de compressie niet goed is? Hij heeft geen olieverlies en koelwater is schoon en helder. Kan je er mee doorrijden ratel spruitstuk?[/quote]
Zoals al gezegd als de compressie niet goed is (koude motor en storing er in) dan kan het probleem dus aan de te dikke olie liggen of aan de klepstoters, maar die waren al vervangen. Dikke olie dus. Is de compressie bij warme motor ook niet goed dan zit het probleem niet in de klepstoters of olie maar kan het echt een mechanisch probleem zijn.
Geef eens laatste 8 cijfers van chassis nummer(eventueel via pm) dan kijk ik of er nog info hierover te vinden is. Ik meen mij te herinneren dat er in het verleden ook wel eens iets is geweest met een olie pomp of olie druk die te hoog was.
Groeten, PT nieker
Dank je wel. Kzal de nrs morgen doorgeven, ik weet in ieder geval wel nu dat de auto 2 lamda sensoren heeft.
14 jaar
Ik heb nog wat gevonden zie hieronder het verhaal, de olie pomp moet eigenlijk vervangen en de motor ecu moet nieuwe software hebben. Ik zou hem dus eerst herprogrammeren en kijken of het goed is. Ipv olie pomp vervangen zou ik de 0w30 olie er dus in doen, dat geeft het zelfde effect . Dat van die olie was n.l. tentijde van dit bericht nog niet echt bekend...................... Nu wordt het echt tijd dat dit probleem getakled wordt vind je ook niet Peter.
Kom je er echt niet uit dan weet ik nog wel iemand bij jou in de buurt die je probleem op kan lossen!!
: De motor levert te weinig vermogen als hij koud is, draait stationair maar wordt gesmoord zodra hij vermogen moet leveren (bij het wegrijden met de auto) ; Motor start mogelijk niet bij erg lage temperaturen
VOORWAARDEN VOOR HET OPTREDEN :
1. HERKOMST
Tijdens het starten een te hoge oliedruk waardoor de stoters uitzetten en de kleppen niet goed sluiten.
Elektronische eenheid verkeerd geprogrammeerd (MAGNETI MARELLI).
2. AFTER-SALES-INTERVENTIE
Tot en met motornummer 0030963 : Vervang de oliepomp, ( Ond.nr. ongewijzigd, Onderdelenvoorraad correct). 206 : Herprogrammeer de elektronische eenheid
3. OPLOSSING SERIE
Vanaf motornummer 0030964 : Vergroting van de diameter van de ontlastklep van de oliepomp (van 1 naar 3 mm).
Ontzettend bedankt voor je bericht! Kzal de olie Vervangen voor 0w30 en de motor flushen met forte. Zou je de gegevens willen mailen van jou persoon ivm update software? Het moet inderdaad maar eens getackeld worden! Nogmaals dank!
14 jaar
[quote=peteragb]Ontzettend bedankt voor je bericht! Kzal de olie Vervangen voor 0w30 en de motor flushen met forte. Zou je de gegevens willen mailen van jou persoon ivm update software? Het moet inderdaad maar eens getackeld worden! Nogmaals dank![/quote]
Wat zijn de resultaten van het vervangen van de olie door 0W30? Ik heb namelijk hetzelfde probleem met de motor die slecht loopt bij koude start. Ik gebruik momenteel zelf 5w40. Ik hoor het graag.
groet,
Alfred
13 jaar
Beste Alfred,
Het startprobleem zit er nog steeds, maar is niet meer zo erg als in het begin, Auto start nu in 2 keer.
Olie die ik erin heb zitten nu is toch de 5w30 geworden en heb wel eerst de motor geflushed met Forte en moet zeggen de motor is een stuk rustiger gaan lopen na de oliewissel!
Het startprobleem zit hem waarschijnlijk zoals de garage zegt in een klein defect in de ECU. deze geeft een verkeerd signaal af naar de koelwater sensor en alles wat maar te meten en te vervangen is qua draad en stekkers is inmiddels gebeurt.... word vervolgd.
13 jaar
Jammer dat je er 5w30 ingedaan hebt want ik denk dat het met 0w30 nog beter wordt. De 0 betekend dat de olie bij koude motor nog dunner is waardoor de motor in koude toestand nog beter zal lopen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar