close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: Slechte remmen

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4 TUD

Hallo,

Ik heb een probleempje met de remmen van mijn peugeot 106 1.4 diesel TUD.

Afgelopen zaterdag viel de druk van de (voet)rem weg. De vacuumpomp bleek defect te zijn. Deze is vervangen door een andere. Er zijn nu alleen nog steeds probemen:

- wanneer ik de motor start moet ik het pedaal een aantal keer intrappen voordat er echt druk is opgebouwd

- ga ik rijden en trap ik de rem dan in, dan hoor ik een licht zuigend?/schurend geluid, de ene keer wat luider dan de andere keer

- wanneer ik stilsta en ik trap het pedaal in, dan is er een stuk speling voordat ik op het punt kom dat ik druk voel, dit was eerst niet zo. Tevens hoor ik op dat moment (dus voordat ik op het "drukpunt" kom) een luchtstroom. Net alsof ik een blaasbalg volzuig met lucht. Als ik een pompende beweging maak is dat heel erg duidelijk te horen. Dit is tevens hetzelfde soort geluid als dat ik bij het punt hierboven beschrijf, maar tijdens het remmen klinkt het dan meer als schuren

- als ik stilsta en ik trap de rem heel rustig en zacht in (en ik speel een klein beetje met de kracht waarmee ik trap) dan zakt het pedaal heel langzaam toch steeds verder weg. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik denk dat ik hem uiteindelijk tot op de grond in zal kunnen trappen

Wie weet wat er mis kan zijn?

Bedankt alvast voor de moeite!

Geplaatst door

Peus106 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoofdremcilinder inwendig lek. Oplossing: gewoon vervangen en systeem goed ontluchten.
Het zuigende geluid is afkomstig van de rembekrachtiger. Geen probleem.
Eerst hoofdremcilinder vervangen dus.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Een vriend van me riep zoiets ook al :-)
Bedankt voor de S.O.
Gaan we dat eerst maar eens doen.

Peus106 0

17 jaar

Toen de vacuumpomp stuk was heb ik nog wel wat kilometers gereden. Ik moest toen wel wat harder trappen, maar niet belachelijk veel harder. Kan het zijn dat het daardoor toch stuk is gegaan? Of domme pech dat het allebei stuk is gegaan? Of...... hoe?

Peus106 0

17 jaar

Heeft niets met elkaar te maken.......
Wat betreft het harder moeten trappen: geen vacuum.......geen bekrachtiging: dus harder trappen.
Maar dat kan de pomp wel hebben. Domme pech dus.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Ok, nav bepaalde verschijnselen bij het achteruit proberen te rijden (auto kwam omhoog, net alsof er een baksteen achter het wiel lag) vandaag de achterwielen verwijdert en de trommel opengemaakt. Bleek dat er 1 stuk van dat grijze spul van de schoenen zelf was afgekomen. Misschien nav een noodstop afgelopen zomer. Na verdere inspectie bleek dat ook de remcylinders allebei lek waren. Dus de schoenen en de cylinders allebei vervangen en afgelopen week dus ook nog de vacuumpomp zoals hierboven vermeld. De boel ontlucht/bijgevuld en alles voelde ok tijdens het pompen toen de auto nog op de brug stond.

Ik weet niet hoe een reminrichting zou moeten reageren normaal gesproken op bepaalde "handelingen" maar op het moment is het zo dat de auto netjes gedoseerd tot stilstand kan komen zonder als een idioot op het rempedaal te hoeven trappen. Wel is het nog zo dat wanneer ik voor het stoplicht sta en de rem intrap, ik heeeeeel langzaam steeds iets verder in kan trappen. Hoe ver weet ik niet, want dat durf ik nu niet uit te proberen, bang dat ik iets anders stuktrap door veel kracht te zetten. Tijdens het pompen met de motor uit loopt de druk wel op, maar ook dan is ie niet kei en keihard. Zou dit wel zo moeten zijn? Dat je hem een paar keer intrapt, de druk opbouwt en dat ie dan keihard blijft? Ook is het nog zo dat wanneer ik de motor uitzet en ga pompen, ik dat soort zuigende blaasbalg geluid nog hoor tijdens het stuk speling / de tijd die er is voordat de druk zich heeft opgebouwd. Ik vraag me nu af of er toch nog meer stuk is gegaan........... daar zou ik mooi lekker mee zijn dan.

Een van de dingen die ik me nu ook afvraag is: hoe hoort een goed remsysteem zich te gedragen als je wat doet?
En wat denken jullie van het bovenstaande verhaal?

Peus106 0

17 jaar

ik zou geen risico's gaan lopen met een mogelijk defecte hoofdremcilinder.....

katuut 0

17 jaar

Aan je verhaal te zien is toch de hoofdremcilinder inwendig niet helemaal jofel. Geen risico nemen en liever vervangen.
Wat betreft dat "blaasbalg"geluid: als de motor stilstaat en je gaat pompen met de rem dan kan dat 'n aantal keren met het restant van het vacuum totdat dit op is en dan moet het pedaal ook hard aanvoelen en blijven staan. Dat kun je dus horen. Als je de rem dan vasthoud en start de motor weer, dan moet het pedaal 'n eindje wegzakken als alles ok. is.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Ik ben weer thuis ;-)

Ik heb daarstraks de auto geparkeerd, even met het pedaal gepompt totdat deze hard was en ben toen gaan eten. Na twee uurtjes weer in de auto gestapt en gevoeld of het pedaal nog steeds hard was. En ja hoor, nog steeds hard. Bij het starten van de motor werd de druk inderdaad weer minder en zakte het pedaal iets in.

Nu vraag ik me alleen af of ik als ik op dat moment de kracht op het pedaal houdt (of even iets kracht terugneem om vervolgens weer wat meer kracht op het pedaal uit te oefenen) ik hem dan weer ver naar beneden kan trappen. En zo ja, of dit "normaal" is in beperkte mate of dat het helemaal niet mag kunnen.

Peus106 0

17 jaar

Heb je die hoofremcilinder nou vervangen of niet?.

primera p11 0

17 jaar

Nee, er bleken twee andere dingen defect te zijn (remschoenen EN remcylinders), vandaar dat die vandaag vervangen zijn. En omdat het gedrag van het remsysteem nu weer anders is als gisteren beschrijf ik dat nu dus. Als ik vandaag zomaar zonder meer de hoofdremcylinder vervangen zou hebben zou ik nu nog niets verder zijn, want dan waren er nog steeds 2 lekke remcylinders. Dus vandaar het verhaaltje dat ik hier daarstraks heb ingetypt en de vragen die ik daarbij heb :)

Zoals Petje57 het nu vertelt is het ook bij mij, dus zou alles goed moeten zijn? Alleen twijfel ik nog een beetje door het blaasbalg geluid bij het pompen. Wellicht zou ik de proef op de som kunnen nemen, maar dan moet ik dus weten hoe de installatie zich behoort te gedragen en of het gedrag wat ik beschrijf goed is of niet. Als ik geld als water zou hebben zou ik het zo (laten) vervangen. Het tegendeel is waar, vandaar dat ik meer wil weten.... Het is dat een vriend van me me erg behulpzaam is maar anders zou ik die auto nu dus weg hebben kunnen doen.

Peus106 0

17 jaar

Peus: met druk houden na het vacuum te hebben weggepompt, bedoel ik dus dat je de rem moet vasthouden en niet naar huis heen gaan eten en 2 uur later terug komen............Zoals ik al eerder schreef: als het pedaal met meer of minder kracht, al dan niet met of zonder bekrachtiging toch wel wil zakken is de hoofdremcilinder inwendig lek. Met lekke cilinders achter zakt echt het pedaal niet weg of er moet geen zuiger meer inzitten....Dus nogmaals: de hoofdpomp lijkt me niet jofel, helaas voor je.
Voor de rest klopt het wat je schrijft en lijkt het allemaal oke. Alleen de pomp nog vervangen. Die kun je beter laten remmen dan 'n boom.......

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

hehe... ok ;-) Wat ik dacht was: als er door het pompen druk in het systeem opbouwt en er zoveel druk is opgebouwd dat het spul "hard" is en twee uur later is de boel nog steeds hard, dan kan het niet lek zijn, anders zou de druk door het lek wegvloeien, zeker na twee uur wachten.... was mijn redenatie. Ik heb het net nog even geprobeerd en nu blijkt dat ik het hier verkeerd ingetypt heb, het volgende gebeurt:
motor uit -> pompen -> hard -> blijft hard
starten -> pedaal zakt iets in bij intrappen
motor draaien -> pompen -> kan eeuwig blijven pompen, wordt niet hard of zacht
motor draaien -> intrappen -> drukkracht van been erop houden -> zakt in tot op zekere hoogte (volgens mij wil ie wel verder zakken als ik meer kracht zou zetten en langer zou aanhouden, maar dat zou zo lang gaan duren dat dat gelijk zou staan aan fitness training ;-) )

Ja, ik ga morgen voor de zekerheid toch nog ff bij de garage vragen. Idd is een boom wel een goede rem, maar wel een heel permanent soort.

Peus106 0

17 jaar

Heel verstandig.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Vandaag bij garage geweest. Het schijnt goed te zijn. Ik heb hoe mijn pedaal aanvoelt nu ook kunnen vergelijken met de pedalen van 2 andere auto's en dat reageert hetzelfde en voelt gelukkig ook gewoon hetzelfde aan. So.... gelukkig alles weer ok.

Bedankt voor de hulp!

Peus106 0

17 jaar

Oke.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Mijn pedaal zakt ook als ik de druk er op houdt, ik nam aan dat dat niet goed was. Maar volgens jou is dit normaal gedrag ?

eta 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.