Beste mensen,
Ik heb vorige week mijn peugeot naar de erkende dealer gebracht.
De drukgroep was versleten en was dringend aan vervanging toe.
Dit 6 uur durend klusje is uitgevoerd met de accu afgekoppeld.
Na deze reparatie werkt de radiografische afstandbesturing van de sleutel niet meer.
Er zijn diverse pogingen ondernomen om de sleutels in te leren maar dit lukt niet.
De diagnose kast geeft aan dat er een fout zit in het autoalarm.
Deze peugeot heeft geen autoalarm....!
Doordat er geen alarm in zit kan de foutmelding niet gereset worden.
De sleutel zendt wel signaal uit en wordt ook ontvangen in de diagnose kast.
Hoe kan er een foutmelding in een niet aanwezig alarm systeem te voorschijn komen
na het vervangen van een drukgroep/ spanningloos maken van het electrisch systeem.
Ik heb op F26 een sub-woofer aangesloten gehad (dit is een niet gebruikte groep)
Verder zit er een Nokia CK-7W carkit in.
Dit heeft altijd goed gewerkt en een eerder inleren van de sleutel gaf geen problemen.
(toen was het batterijtje van de sleutel vervangen)
Ik zou erg geholpen zijn met een duwtje in de goede richting.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hebben ze gekeken of er in de BSI een telecodering (instelling) fout staat m.b.t. alarm.
Accu (spanning) in orde?
Hebben ze ook geprobeerd om de hele sleutel opnieuw in te leren? Moeten wel alle sleutels opnieuw gedaan worden!
Laatst een zelfde geval gehad, alleen had deze 406 een tijd zonder spanning gestaan i.v.m. schadereparatie.
Zijn we een hele tijd mee aan het "prutsen" geweest en soms moet je het gewoon even laten rusten, eventueel nog eens een poosje de accu klem los en dan nogmaals proberen.
Hallo Hans,
Ik weet niet of in de bsi een instelling fout heeft gestaan.
Kan het zijn dat de kast zo staat ingesteld waardoor het alarm wordt meegnomen in de test?
Ik heb vanmorgen nog de accuklem losgehaald en ruim 4 uur laten staan.
Daarna weer naar de garage gereden om de sleutel weer in te leren.
14 jaar
En dat ritje naar de dealer heeft geen resultaat gehad zo te begrijpen uit je eerste verhaal. Proberen ze dan alleen de afstandsbediening te synchroniseren, of de gehele sleutel opnieuw in te leren (hiervoor hebben ze de startcode nodig)
Even afhankelijk van uitvoering (multiplex) .....als er (per ongeluk) een optie in de BSI op aanwezig gezet is terwijl dit er niet op zit, pakt de uitleesapparatuur dit mee in het rijtje, maar geeft dit wél foutmelding omdat het er niet op zit en dus de BSI de voor alarm benodigde eletronica niet kan vinden.
Aan de andere kant: kan me niet voorstellen dat door deze fout de afst.bediening niet werkend te krijgen is.
Hebben ze vooraf nog wel naar de accu-conditie gekeken?
[quote=hans4074]En dat ritje naar de dealer heeft geen resultaat gehad zo te begrijpen uit je eerste verhaal.[/quote]
Klopt inderdaad Hans, sorry vergeten te melden
[quote=hans4074]Proberen ze dan alleen de afstandsbediening te synchroniseren, of de gehele sleutel opnieuw in te leren (hiervoor hebben ze de startcode nodig)[/quote]
Ze hebben de sleutel geprobeerd in te leren.
De startcode konden ze halen uit het chassis nummer van de auto.
(zou hier een foute code in kunnen staan? Ik heb de code hier in huis maar die hadden ze niet nodig....)
[quote=hans4074]Even afhankelijk van uitvoering (multiplex) .....als er (per ongeluk) een optie in de BSI op aanwezig gezet is terwijl dit er niet op zit, pakt de uitleesapparatuur dit mee in het rijtje, maar geeft dit wél foutmelding omdat het er niet op zit en dus de BSI de voor alarm benodigde eletronica niet kan vinden.
Aan de andere kant: kan me niet voorstellen dat door deze fout de afst.bediening niet werkend te krijgen is.
Hebben ze vooraf nog wel naar de accu-conditie gekeken?[/quote]
De foutmelding is niet te resetten of op te lossen omdat er geen alarm op de auto aanwezig is.
Eerst zou deze storing verholpen moeten worden voordat men kan inleren.
De accu is nu één jaar oud, is er vorig jaar winter ingekomen.
Vaag hè...
14 jaar
De startcode (van het kaartje) kan inderdaad ook opgezocht worden door de dealer aan de hand van het chassisno. en als die code niet juist zou zijn, geeft de diagnoseapparatuur dit aan.
hans4074 schreef: .....als er (per ongeluk) een optie in de BSI op aanwezig gezet is terwijl dit er niet op zit, pakt de uitleesapparatuur dit mee in het rijtje, maar geeft dit wél foutmelding omdat het er niet op zit en dus de BSI de voor alarm benodigde eletronica niet kan vinden.
Ze kunnen toch met hun diagnoseapparatuur kijken of de instelling optie alarm toevallig op aanwezig staat??
Staat dit per ongeluk op AANwezig, en het hoort er inderdaad niet op te zitten, dan is dit een kwestie van simpel op AFwezig instellen.
Dat de accu een jaar oud is, houdt niet in dat die ook de juiste spanning heeft/geeft. Juiste spanning is belangrijk.
Je begrijpt het verschil tussen sleutel(s) inleren en afstandsbediening synchroniseren want dat wordt me niet duidelijk uit je verhaal.
Sleutel inleren = het chipje in de sleutel laten corresponderen met de BSI en motorcomputer. Dit gebeurd d.m.v diagnoseapparaat en de unieke code (kaartje) van 4 posities. Deze code moet dus voor sleutel, BSI en motorcomputer dezelfde zijn, anders zal de motor niet meer aanslaan.
Synchroniseren van de afstandsbediening is de afsluitende handeling na het inleren, en is in de meeste (peugeot) gevallen een kwestie van 1 van de knopjes van de sleutel ca.15 sec. ingedrukt houden tijdens stand 2de contact van diezelfde sleutel. Daarna contact uit, sleutel uit contact en even wachten en proberen.
Het synchroniseren kan dus ook gewoon zonder inleren en/of diagnoseapparaat, als je bijv. het batterijtje hebt vervangen of synchronisatie kwijt bent door welke oorzaak ook (te lang knopje ingedrukt gezeten in je broekzak bijv.)
Ik kan nog steeds met beide sleutels de auto starten, alleen de radiografische afstandbesturing van de sleutel naar de vergrendeling werkt niet.
Uit je verhaal kan ik opmaken dat het dus synchroniseren genoemd wordt wat bij deze sleutel niet werkt.
Ook het handmatig synchroniseren van de sleutel met de motorcomputer (sleutel in contact 2 zetten en vergrendelknop a.b. vasthouden)
is geprobeerd en heeft geen resultaat.
Het radiografische signaal zendt de sleutel wel uit naar de diagnose kast, de sleutel zou dus wel goed zijn.
Een andere accu werd ook voorgesteld het is niets uitsluiten en alles checken..
14 jaar
Dit probleem heb ik ook gehad toen ik de koppeling van mijn ouders 406 had vervangen de kunt de sleutel inlezen wat je wilt maar dat werkt simpel weg niet de enige oplossing was een nieuwe motor computer Ik had ook werkelijk van alles geprobeert.
Groet
14 jaar
Hoi Erik-Jan,
Ik zie het verband niet tussen het repareren van een koppeling en het defect
raken van een motorcomputer...
Zou ik een tweede hands exemplaar kunnen toepassen?
14 jaar
Als de motor niet zou willen lopen vanwege startcode problemen c.q. vrij geven, dan zou de motorcomputer een mogelijkheid kunnen zijn. Als het alleen het niet werken van de c.p.v. betreft, lijkt het me sterk!
Ik heb het één keer eerder gehad, ik had het batterijtje vernieuwd en daarna werkte de a.b. niet meer.
De garage heeft de sleutel opnieuw gesynchroniseerd en het werkte weer prima.
Kan het afkoppelen van de accu er mee te maken hebben?
14 jaar
Geloof mij de krengen van 406 werkelijk alles maar dan ook alles gaat met die pokke computer de centrale deurvergrendeling , ruitenwissersmotor enz gaat via die computer echt geloof me alles, dat is echt iets frans
Groet
14 jaar
Erik Jan, je haalt 2 computers door elkaar. Uit je 2de verhaal op te maken lijk je te spreken over de BSI i.p.v. motor computer in je 1ste verhaal! En ja........de BSI zou kunnen, want die regelt inderdaad ook de c.p.v. maar evengoed kan het aan de com 2000 liggen waar de ontvanger inzit en misschien wel aan de handzender......oorzaken genoeg, maar allemaal................misschien!
Hmmm daar zeg je me nu wat de prijs was 500 eurie nieuw ingelezen en al,
Maar ik weet niet precies meer welke het was kon indd BSI wel es wezen ja het is voor mij ook al weer 5 jaar geleden dat ik dat ding gerepareerd heb.
Maar zoals je zei oorzaken genoeg Maar het schijnt wel vaker voor te komen bij die 406jes dat de BSI kapot gaat
Groet
14 jaar
Een bijkomend probleem is dat ik niet kan aantonen dat het probleem is ontstaan nadat de reparatie van de koppeling is uitgevoerd.
Ik had namenlijk de reservesleutel afgegeven waar geen radiografische a.b. op zit.
Als men voor de tijd een werkende a.b. had geconstateerd en na reparatie een niet werkende, kon ik verhaal halen, nu heb ik niets...
Het nu laten uitzoeken waardoor die autoalarm foutmelding optreedt zal behoorlijk wat tijd en geld kosten.
Dat is het mij niet waard...
14 jaar
Morgen gaat men wederom een poging wagen.
De eerdere pogingen worden niet berekent dus dat is wel coulant...
Ik kom er op terug!
14 jaar
Het probleem is opgelost, de radiografische afstandbediening van de sleutel werkt weer!!!
De monteur heeft de wagen teruggezet in de showroom modus, daarna de accu afgekoppeld en voor een bepaalde tijd zo gelaten.
Daarna de accu weer aangesloten, de sleutel ingeleerd, de afstandbediening gesynchroniseerd en het werkt.
Dit is een gouden tip mensen, doe er je voordeel mee.
Een pluim voor de Peugeot garage in ieder geval
14 jaar
Het probleem is opgelost, de radiografische afstandbediening van de sleutel werkt weer!!!
De monteur heeft de wagen teruggezet in de showroom modus, daarna de accu afgekoppeld en voor een bepaalde tijd zo gelaten.
Daarna de accu weer aangesloten, de sleutel ingeleerd, de afstandbediening gesynchroniseerd en het werkt.
Dit is een gouden tip mensen, doe er je voordeel mee.
Een pluim voor de Peugeot garage in ieder geval
14 jaar
Re: sleutel afstandbediening c.v. werkt niet meer na koppeling reparatieHet probleem is opgelost, de radiografische afstandbediening van de sleutel werkt weer!!!
De monteur heeft de wagen teruggezet in de showroom modus, daarna de accu afgekoppeld en voor een bepaalde tijd zo gelaten.
Daarna de accu weer aangesloten, de sleutel ingeleerd, de afstandbediening gesynchroniseerd en het werkt.
Dit is een gouden tip mensen, doe er je voordeel mee.
Een pluim voor de Peugeot garage in ieder geval
14 jaar
Het wordt er zo niet duidelijker op! 3x op dezelde manier opgelost met elke keer een week of 3 ertussen?
Ik was in de veranderstelling dat ik dit draadje sluiten moest.
PLaats een oplossing ook gedaan maar dan komt het bericht hier weer terecht...
Weghalen lukt mij niet...
14 jaar
Ik heb met mijn 406 hdi hetzelfde probleem. Heeft een tijd zonder spanning gestaan. C.V. werkt, alleen afstandbediening niet.
Sleutel voorzien van nieuwe batterij, opnieuw gesynchroniseerd. Zonder resultaat toch naar dealer. Heeft sleutels opnieuw ingeleerd en gesynchroniseerd. Nogmaals geen effect. Zender nagemeten, deze zendt wel uit.
Nu denk ik dat bovengenoemde oplossing hier soelaas moet bieden.
Kan ik dat zelf proberen door de SH shunt een tijd te verwijderen, de accu los te halen en alles weer terug te plaatsen en daarna de sleutels te synchroniseren. Of moet ik per se naar de dealer om de sleutels opnieuw in te leren? Bij de dealer loopt alles nogal moeizaam gezien de tegenwoordige bureaucratie aldaar. Was al een keer 60 EUR kwijt voor wat proberen zonder resultaat.
Mijn vraag is eigenlijk of dat wanneer ik de SH shunt loshaal (om auto in showroom modus te zetten) de code van sleutels verloren gaat en ik kans loop dat de auto niet meer wil starten?
13 jaar
Start even een nieuw topic ipv oude topics reactiveren..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar