Hallo,
Ik heb sinds kort een bonkend geluid in het naar mijn idee rechter voorwiel als ik het stuur snel en kort beweeg.
Ook lijkt het erop dat de auto meer geluid maakt op hobbelige wegen en drempels. Het is net alsof er speling zit in het voorwiel en dat is enigzins voelbaar in het stuur.
De stuurkogel is ca 2 jaar geleden vervangen en ook de gehele rechterveerpoot (incl schotel).
Zelf denk ik dat er speling zit op de fuseekogel of een kapotte rubber ergens in de wielophanging voor de rest rijdt de auto prima.
Ik hoop dat er iemand is die me wat meer info kan geven of zoiets heeft meegemaakt?
vr gr
Rogier
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De eerst controle die jezelf zou kunnen doen is in ieder geval de rechter voorzijde eens verantwoord op te krikken en verticaal en horizontaal aan het wiel te trekken/duwen of er ergens speling voelbaar is. Dat de stuurkogel ca. 2 jaar geleden vervangen is, is zeker geen garantie dat er nu geen speling op zou kunnen zitten!
Hoi Hans,
Dankjewel voor de tip, zal het deze week even proberen en je laten weten of er idd speling op zit.
Overigens zal het me niet verbazen als er ook speling zit in de stuurkogel want bij deze auto weet je het maar nooit.
13 jaar
Hoi Hans,
Ik heb je advies opgevolgd en er zit speling op het voorwiel.
Als ik het voorwiel aan beide kanten vast pak en dan zeg maar naar binnen en duw en trek dan lijkt het alsof het wiel een beetje los zit. Als ik achter het wiel kijk en tegelijk aan het wiel trek en duw dan lijkt de speling in het stuur gedeelte te zitten, een verbindingsstang met een rubber.
Is dit dan de stuurkogel?
Zoja dan weet ik niet wat er voorheen vervangen is maar dat ging volgens mij om een of ander kogel of verbinding naar het stuurkolom en was bovendien dat links voor?
Kan wel even plaatje sturen ter verduidelijking alleen kan ik hier geen plaatjes uploaden.
13 jaar
De stuurkogel is normaal gesproken de kogel die gelijk achter het wiel/band zit. Deze kogel heeft ook een rubber, maar zo uit je verhaal op te maken praat je nu over de binnenste stuurkogel? Dit kogelgewricht (met stang) zit verstopt in een langwerpig harmonica-rubber en zit dus iets verder naar binnen als de (buitenste) stuurkogel.
Plaatje mag je ook even mailen naar privé.
Hoi,
Waar ik dacht speling te zien was een dunne stang met een rubber (knobbel) en een moer aan de onderkant zonder harmonica rubber.
Ik kan vanaf deze site geen plaatjes uploaden ook niet wanneer ik reply via de e-mail link.
Zonder eenplaatje is het lastig om het probleem uit te leggen maar dat het wiel speling heeft lijkt me sowieso niet goed.
13 jaar
Dan zal je toch de buitenste stuurkogel bedoelen = gelijk aan de binnenzijde van het wiel/de band.
Het probleem is verholpen door het vervangen van de stuurkogel (links en rechts), spoorstang en uitlijnen.
13 jaar
Dit probleem is opgelost en kan gesloten worden.
vr gr
Rogier
11 jaar
Bedankt voor je feedback. Sluiten doen we alleen in extreme gevallen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 605 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar