Peugeot 605: Een te laag rempedaal. maar pas als als je enige tijd rijdt.

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V

Ik heb de volgende problematiek:
In augustus 2010 zijn de voorremschijven en blokken vervangen van mijn Peugeot en omdat de APK langskwam heb ik recentelijk de achterremschijven en blokken vervangen. Omdat tevens de remvloeistof al een tijd niet vervangen was is dit ook gedaan met zo’n prachtige pomp welke je aan de nippels doet, welke tevens de remmen ontlucht.
Nu waren de remmen na het vervangen van de achterremschijven en blokken wat zompig en ik vermoedde dat die wat moesten inslijten.

De auto aangeboden voor een APK en die werd goedgekeurd, wel werd er mondeling medegedeeld dat het rempedaal wat laag stond, het betreft hier gevoelsmatig een 2-3 cm, maar omdat hij correct remde was dat geen afkeur moment.

Ik heb twee weken terug, omdat mij dat lage rempedaal mij irriteerde, nogmaals de (handmatig en d.m.v. een maatje het rempedaal laten pompen) remmen ontlucht en vanuit de voorremmen kwam toch nog wat lucht.
Als ik nu de auto start dan staat het rempedaal gewoon hoog en remt hij ook als vanouds direct. Het rempedaal aanslagmoment is er na ongeveer 1-2 cm. Ook als ik daarna achteruit rij remt hij ook goed. Als ik de straat uitrij (100 meter) dan is er ook niets aan de hand, hij remt goed en het pedaal staat hoog. Na ongeveer 500 meter rem ik nogmaals en staat het rempedaal lager dan bij het starten en wegrijden. Indien ik dan nog een keer het pedaal intrap dan remt hij krachtiger dan als het pedaal lager staat, ik krijg dan wel het idee dat hij de voorremmen meer bekrachtigt dan achter. Of dat ook zo is? Geen idee. Na even weer gereden te hebben staat het pedaal toch weer laag.

Ik heb een luchtdichtheidscontrole uitgevoerd op het rembekrachtigingssysteem. De auto 2 min. laten lopen daarna het rempedaal gelijkmatig een aantal keren ingedrukt, het pedaal komt dan omhoog en daarna de auto uitgezet. Er kwam geen verandering in stand van het pedaal en de conclusie is dat het rembekrachtigingssysteem luchtdicht is.

Nu bestaat de mogelijkheid dat ik de hoofdremcilinder moet vervangen, wellicht is er binnenin e.e.a. beschadigt omdat ik de achterremcups mogelijk te snel naar binnen had gedrukt. Ik las trouwens in al de remprobleem reacties dat je bij vervanging apart de hoofdremcilinder moet ontluchten. Hoe dan? Het lijkt mij dat je de HRC vervangt, dan er remvloeistof in laat lopen zodat die dan vol staat en alle remleidingen aansluit.

Graag ontvang ik jullie reacties.
Gr.
Willem

P605

Geplaatst door P605 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 605? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

zit het veertje bij de achterremblokken goed ben zelf een keer zo dom geweest en verkeerd tedoen dan zorgde het veertje er voor dat de zuiger weer terug gedrukt werd en zat de rem ook diep.
alleen was het telkens zo en bij jou niet maar toch misschien een controle waard.

groetjes jan.

P605 (0), 13 jaar geleden

[quote=jan T]zit het veertje bij de achterremblokken goed ben zelf een keer zo dom geweest en verkeerd tedoen dan zorgde het veertje er voor dat de zuiger weer terug gedrukt werd en zat de rem ook diep.
alleen was het telkens zo en bij jou niet maar toch misschien een controle waard.

groetjes jan.[/quote]
Jan,
Bedankt voor je reactie. De veertjes om de blokken op hun plaatst zitten goed. Dus daar zit het 'm dus niet in, jammer genoeg.

Gr.
Willem

P605 (0), 13 jaar geleden

[quote=P605]Ik heb de volgende problematiek:
In augustus 2010 zijn de voorremschijven en blokken vervangen van mijn Peugeot en omdat de APK langskwam heb ik recentelijk de achterremschijven en blokken vervangen. Omdat tevens de remvloeistof al een tijd niet vervangen was is dit ook gedaan met zo’n prachtige pomp welke je aan de nippels doet, welke tevens de remmen ontlucht.
Nu waren de remmen na het vervangen van de achterremschijven en blokken wat zompig en ik vermoedde dat die wat moesten inslijten.

De auto aangeboden voor een APK en die werd goedgekeurd, wel werd er mondeling medegedeeld dat het rempedaal wat laag stond, het betreft hier gevoelsmatig een 2-3 cm, maar omdat hij correct remde was dat geen afkeur moment.

Ik heb twee weken terug, omdat mij dat lage rempedaal mij irriteerde, nogmaals de (handmatig en d.m.v. een maatje het rempedaal laten pompen) remmen ontlucht en vanuit de voorremmen kwam toch nog wat lucht.
Als ik nu de auto start dan staat het rempedaal gewoon hoog en remt hij ook als vanouds direct. Het rempedaal aanslagmoment is er na ongeveer 1-2 cm. Ook als ik daarna achteruit rij remt hij ook goed. Als ik de straat uitrij (100 meter) dan is er ook niets aan de hand, hij remt goed en het pedaal staat hoog. Na ongeveer 500 meter rem ik nogmaals en staat het rempedaal lager dan bij het starten en wegrijden. Indien ik dan nog een keer het pedaal intrap dan remt hij krachtiger dan als het pedaal lager staat, ik krijg dan wel het idee dat hij de voorremmen meer bekrachtigt dan achter. Of dat ook zo is? Geen idee. Na even weer gereden te hebben staat het pedaal toch weer laag.

Ik heb een luchtdichtheidscontrole uitgevoerd op het rembekrachtigingssysteem. De auto 2 min. laten lopen daarna het rempedaal gelijkmatig een aantal keren ingedrukt, het pedaal komt dan omhoog en daarna de auto uitgezet. Er kwam geen verandering in stand van het pedaal en de conclusie is dat het rembekrachtigingssysteem luchtdicht is.

Nu bestaat de mogelijkheid dat ik de hoofdremcilinder moet vervangen, wellicht is er binnenin e.e.a. beschadigt omdat ik de achterremcups mogelijk te snel naar binnen had gedrukt. Ik las trouwens in al de remprobleem reacties dat je bij vervanging apart de hoofdremcilinder moet ontluchten. Hoe dan? Het lijkt mij dat je de HRC vervangt, dan er remvloeistof in laat lopen zodat die dan vol staat en alle remleidingen aansluit.

Graag ontvang ik jullie reacties.
Gr.
Willem[/quote]
Ik moet bovengenoemde probleemstelling aanpassen. Links achter heeft de schijf enigszins een roestwaas. Het lijkt mij dat deze dus minder of niet gebruikt wordt bij het remmen. Het vreemde is dat juist deze remklauw twee jaar terug vernieuwt is. Om toch e.e.a uit te sluiten heb ik tegen beter weten in nogmaals de remmen ontlucht en dat loste dan ook nu niet het lage rempedaal probleem niet op.
Al met al kom ik nog niet achter de oorzaak van het zakkende rempedaal.

UPDATE:
Met het bovenstaande naar een vriend gegaan die jaren lang monteur is geweest en hem eea voorgelegd. Advies van hem haal nu eens op je gemak de linkerremklauw los en loop alles nog eens na. Zo gezegd zo gedaan en de boel zat toch wel vast. Toen de cub naar buiten gedrukt door het rempedaal in te duwen en daarna de schuivende delen ingespoten met wd40.

O ja Jan, links zat toch de veer welke de blokken afklemt verkeerd. Daarna de klauw en de blokken gemonteerd en rijden met de Peugeot. Het rempedaal staat nu weer hoog en hij remt gewoon beter. Ik ga er van uit dat en het losmaken van de klauw en de onjuist gemonteerde veer de oorzaak van deze toestand was.

Groetjes en bedankt
Willem

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

ja willem dat is zeker de oorzaak geweest gelukkig dat je het toch hebt kunnen vinden.

groetjes jan.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 605 of stel zelf een nieuwe vraag.