Eerst wens ik iedereen veel gezondheid en geluk in het nieuwe jaar...
Ik heb al lang last van benzine lucht in het interieur vooral bij bijna lege tank. l Er is geen enkel spoor van lekkage te ontdekken.
Bij een bijna lege tank merk ik dat er tijdens stationair draaien in de brandstof tank steeds opnieuw druk wordt opgebouwd.
Met behulp van de 4 gas tester kwam ik er achter dat de stank bij het actieve koolstof filter weg komt..
Ik denk dat het filter af en toe ""gespoeld"" wordt. Ik denk ook dat de oorzaak van de stank het onvvoldoende spoelen is...
Kan de koolstof na 60.000 km uitgewerkt zijn?????
Waarom wordt er in de tank steeds opnieuw druk opgebouwd. Volgens mij lopen alleen een brandstof en ontluchtingsleiding naar voren. Van opwarming door retour brandstof is toch geen sprake???
Het filter heeft drie openingen. 1 buitenlucht.. 2 inlaatspruitstuk 3 tank ontluchting. 2 of 3 via de electrisch bediende klep...
De vacuumslang aan het spruitstuk is potdicht..De tank bouwt druk op.. de buitenlucht is via het filter verbonden met beide aansluitingen.. Hoe kan dat???
Als de klep tussen de tank en het filter zit? moet de vacuumslang toch doorlaten?? of andersom???
Voor de goede orde. Een dealer vertelde dat het voorkomt dat de pakking van de brandstofpomp kan lekken, mijn informant denkt dat de dealer de tankafdichting bedoelt. De omgeving ervan stuift. Kan het zijn dat men een inwendige lekkage bedoelt?? waardoor door bij inwendig benzine sproeien, bij bijna lege tank, extreem veel damp en extra druk wordt geproduceerd? met als gevolg overbelasting van het actieve koolstof filter?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
koop gewoon (bij ons, haha) een nieuw absorbtievat, dingen gaan bij bosjes lek met benzinelucht tot gevolg. met name als je bv afremt en stilstaat voor stoplicht.
grt, uit montfoort
als eerst rij je veel korte stukken of lange stukken
met korte stukken raakt de filter verzadigd, je moet dan lang stuk rijden achter elkaar (maar dan spreken we over 500km) om hem te regeneren
motor zuigt soms een kleine beetje benzinedamp uit de betreffende filter.
zoals harry4203 zegt
vervang de koolstoffilter, dit is inc de klep
tevens controleer alle leidingen of deze lekdicht zijn.
heb het volgende al keer meegemaakt
filter kreeg geen buitenlucht ivm foam tegen aan zat, gevolg was wel dat de brandstoftank vervormt was en hierdoor tankvlotter kapot is gegaan.
leiding van filter naar tank verstopt. gevolg brandstofpomp pompt rustig de brandstoftank leeg. maar kon geen lucht krijgen dus tank en tankvlotter defect.
dit is beide denk ik niet het geval maar controleer dit wel
pakking van de brandstofpomp is achterin, dit is niet het geval ivm je last krijgt als er veel lucht in de tank zit. je zou dan juist met volletank de stank moeten ruiken ivm je brandstof boven op je tank hebt liggen (dit door slechte afdichting)
heb tevens keer gezien dat de tankvlotter kompleet gescheurd was, waardoor hij stonk en lekte.
kort samengevat
absorbievat vervangen en leiding controleren
Vat is niet lek..Ik weet wel 1 vat per 3 of 4 jaar... Maar is het dan opgelost???
vat moet juist lek zijn
hij moet buitenlucht aan kunnen zuigen
als je rijdt moet je lucht in de tank bijkomen anders krijg je daar onderdruk
via deze filter zuigt hij dan buitenlucht aan.
de motor computer stuurt de klepje om de zoveel tijd een keer aan. zodoende zuigt de motor buitenlucht in pulsen aan (hierdoor valt hij dan ook niet in storing)
om deze rede zuigt de motor de brandstofdamp uit de filter en verbrand dan mee
je weet pas als het opgelost is als je de vat vervangt, je zegt zelf dat hij daar stinkt en dat de leidingen allemaal goed zijn
de klep zat naar mijn weten bij deze motor op de vat dus vervang je direct mee
mocht probleem nog terug komen (duurt even voordat de vat gevuld is)
dan geeft de computer waarschijnlijk geen signaal naar de klep
je moet dan controleren of de bedrading tussen de klep en computer in orde zijn
Met de 4 gastester heb ik geconstateerd dat de klep af en toe opent met direct een flinke benzine lucht..
toch blijft het raar.. waar komt die overdruk in de tank vandaan?? na 5 minuten stationair draaien is er opnieuw druk opgebouwd. Bij het loshalen van de dop ontstapt er steeds opnieuw damp.
Door die overdruk wordt er geen buitenlucht toegelaten, maar damp aan de buitenlucht afgegeven. Ik vermoed dat dit zo vaak gebeurt dat het filter daardoor voortijdig verzadigd is...Ik ben niet te beroerd het filter te vervangen, maar het moet toch zichzelf kunnen onderhouden???
Eigenlijk zou er uit de tank alleen damp mogen ontsnappen als door opwarming de brandstof, maar vooral de damp erboven zoveel uitzet dat de druk in de tank te hoog wordt. (via een overdrukklep) en er wordt alleen maar lucht toegelaten als de druk te laag wordt, met kans op imploderen van de tank (onderdruk klep)
Mijn conclusie is nog steeds dat het vervangen van het filter uitstel van executie is..
Mijn vader en mijn leraren op school hadden een devies... Repareer niet alleen, maar haal de oorzaak van het defect weg.. Later nuanceerden we dat.. Wij konden soms niet anders..
overdruk staat eigenlijk nooit op de tank
een lichte onderdruk is mogelijk
overdruk is alleen mogelijk als je koude benzine met warm weer tankt
dan zet de damp na het afsluiten uit en dus krijg je een overdruk
maar daar zorgt de vat dan voor
in de tank staat eigenlijk altijd lichte onderdruk
als je de dop losneemt zal er altijd lucht in de tank gezogen worden
dit is normaal meestal zie je dit bij lange ritten
overdruk is denk eerder mogelijk bij een diesel ivm daar de brandstof ook terug de tank in gaat.
bij benzine loopt er maar 1 leiding voor brandstof en 1 leiding voor da absorbsievat
heb je gemeten of je overdruk of onderdruk in je tank hebt
weet je zeker dat het overdruk is
als laatst zet je laatste acht van chassisnummer neer
er staat me iets bij dat er ook een bericht van peugeot hierover ging
We gaan de goede kant op.. Overdruk!!!! ik weet het zeker... wel 3 keer vastgesteld... Ik verbaas(de) me erover hoe snel dat telkens weer ontstaat..
ch.nr eindigt op 84034319.
Ik snap nu ook waarom niemand er zich druk over maakt... nieuw filter kost 60 euri heb ik begrepen.. en dan is de stank voorlopig ff weg.. En, als de lucht na een jaar weer terug is, de (zeik) klant ook denk ik. Maar wel definitief...
dit bericht betreft verstopping van de luchttoevoer van het absorbtievat doordat de isolatie aan de binnenzijde van het scherm loslaat en tegen het absortievat aankomt. (klacht, vervorming van de brandstoftank) ik moet zeggen dat van de absorbtievaten die ik heb vervangen ivm benzinelucht er nog geen heb teruggehad voor herhaling.
heb gekeken
enige dat er tussen staat is bericht betreffende vervorming van de tank
en zoals eerder gezegd moet je de pijpje van buitenlucht controleren of deze niet iets voor zit wat de pijp afdicht
dat staat er eigenlijk alleen in.
vat zelf kost 70euro als ik het goed zie op tekening is dat inc de electroklep.
als het klopt zitten 2slangen op de vat
bovenste gaat naar de brandstoftank en onderste (waar tevens het klepje zit) gaat naar de inlaatspruitstuk
als je zeker weet dat de leiding van inlaatspruitstuk naar vat en van vat naar de brandstoftank leiding zowel op onderdruk en overdruk lek dicht en goed doorlaten
je moet zeker weten dat deze twee open zijn
als je de bovenste slang aanzuigt en je hebt de tankdop los dan zou je dus constant lucht moeten aan kunnen zuigen/blazen.
verder kan ik me geen enkel rede bedenken dat overdruk mogelijk is
er loopt nemalijk maar 1 van de tank af
en op de andere leiding zet buitenlucht dezelfde druk als buiten ook in de tank
en de motor gaat er alleen aan zuigen dus onderdruk
weet je ook hoeveel mbar druk we praten dan
als je het zeker weet dan heb je dus met een meter dit gecontroleerd
als je hem even laat lopen en mee hebt gereden
je haalt dan de brandstofdop los
dan hoor je hem zoals bij alle auto's druk wegblazen of aanzuigen.
dit zul je dus bij deze ook horen, durf je dit te zeggen of dit meer of minder is dan bij andere auto's
dit ivm het mogelijk is dat het normaal is
de vat moet hoe dan ook toch vervangen worden
absorbtievat???? Is dat jullie naam voor het actieve koolstof filter???? Bij Alfa(Fiat) heette het canister.. (wordt je toch gek van) De opening ervan naar de buitenlucht was gewoon vrij, Ik heb ergens gelezen dat een slimmerik er een plastic slang aan lijmde en deze liet hij onder de auto uitkomen.. De stank in het interieur was daarmee voorgoed verdwenen.
Harrie, ik blijf toch nog ff bezig.. Het filter is om het milieu te beschermen(!!!!!?????) Kan toch niet goedgekeurd zijn als het na een jaar geen dienst meer doet????
blijft over, de snelle aanmaak van druk in de benzine tank.... waar komt dat vandaan???
ja, dat is ons woord voor het koolstoffilter. ik vraag me toch nog steeds af hoe er is geconstateerd dat ie druk opbouwd. en, doet ie dat nog steeds als je de aansluiting van de tank op het absorbtievat losmaakt? ik snap de opmerking na een jaar geen dienst meer doet ook niet helemaal. die absorbtievaten deugden in het begin gewoon niet, en zijn bij bosjes vervangen.
absorptievat is de officieel de naam die op servicebox van peugeot staat (had met een b moest dus een p zijn), je moet maar een keer een offerte krijgen van een condensor
staat dan netje onderdeel en prijs maar de omschrijving is dan beetje gek, vertaalt uit het frans heb je een condensator. dit klopt zeker niet maar we weten wat we bestellen ongeacht de naam die het heeft.
actieve koolstoffilter denk ik eerder aan paneelfilter oftewel interieurfilter dit ivm deze van koolstof zijn en ook zo heten.
als je gaat kijken is inderdaad koolstof wat er in zit
het filter is in feite om buitenlucht toe te laten naar de tank zodat deze niet vaccuum trekt
omdat brandstoftank niet met het buitenlucht in contact te laten komen zit daar deze filter tussen zodat het niet makkelijk gaat stinken. de motor zuigt deze leeg zodat deze niet verzadigd en je
voor apk kijk je tot 2006 wat uit de uitlaat komt, dit moet goed zijn
na 2006 dan doe je alleen uitlezen, geen storingen direct goedkeur, 4-gas hoeft dan niet eens. (wel bij lpg)
voor apk maakt milieu niet zoveel uit. veiligheid is het belangrijkste
als je hem hebt en op dat moment ruikt de keurmeester geen brandstof dan is het goed
ruikt hij het wel dan gaat hij de brandstofleiding controleren of deze niet lekt. lekt deze niet is er zo even uit mijn hoofd niet direct een regel waarmee je de wagen kan afkeuren op absorptievat.
kan me daar in vergissen maar durf het niet te zeggen
het enige dat me binnen schiet is dat de brandstof warmer wordt en zodoende licht uit zet. zoals gezegd gebeurt dit bij alle auto's gaat om welke druk
zolang de tank niet vervormt is dan is het goed.
ik weet niet met welke druk dus kan hier ook niet iets over zeggen
truckOwner. Bedankt voor de moeite welke je doet .. Ik begrijp je verhaal met betrekking tot de APK . Ik bedoelde de zg type keuring. Die gaat meestal veel verder. Alhoewel, Ik weet uit het verleden dat fabrikanten soms de wetgevers wisten af te troeven. Misschien is dat nog zo??
Harrie, als ik de dop losdraai komt er lucht en stank naar buiten... Bij onderdruk gaat er lucht naar binnen en ruik je geen stank..
Als alle 1e montage filters van inferieure kwaliteit waren? heb ik gewoon veel te lang gewacht met vervangen..
Doe ze allemaal de beste wensen, ik kom of laat een nieuw filter ophalen.. Kijk ff of die op vooraad is??? anders bestellen svp Bij de periodieke bestelling is ok.
op voorraad zijn ze niet, zal er maandag een op p.o. bestellen.
opgelost hoop ik. sluiten maar.
ond is binnen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar