Starten gaat altijd perfect,ook geen rook.
Na een tijdje rijden,als hij op temperatuur is,gaat hij zelf zijn gas op en neer regelen,zelfs tijdens het rijden.(gas los)
Dus van 2 naar 3000 en terug,dit een paar keer tot uitendelijk terug op stationair 1000
Leg ik hem stil om hem na 5 a10 minuten terug te starten,draait hij op 4000 toeren,om na 15 a30 sec terug af te zakken naar stationair 1000.
Wat kan dit zijn?
Vuil in carburateur?
Mvg
Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Denk eerder dat er een koelwatertemperatuur sensor defect is, of een defect in/aan de regeling stationair.
Carburateur? Het is een injectiesysteem en die heeft geen carburateur.
Laten uitlezen lijkt de meest voor de hand liggende eerste stap.
Koelwatertemperatuur lijkt me normaal,als ik voort mag gaan op het metertje v/h dashbord.
Via andere forums lees ik over problemen met een stappenmotor?
Kan dit iets zijn? Of beter id eerst maar laten uitlezen!
Laatste 8 cyfers van chassis zijn 32754062,misschien weet iemand aan de hand van deze wat het kan zijn?
14 jaar
Gisteren bij garage laten uitlezen.
Geen problemen gevonden.
Wel eigenaardig dat hij het pas krijgt zo gauw hij de 70 graden voorbij gaat.
Kan ik deze koelwatertemperatuur sensor zelf uitmeten?
Waar zit deze?
14 jaar
Om de werking van de koelwatertemp. sensor te testen is niet zo eenvoudig omdat je het verloop van temperatuur en bijbehorende weerstandswaarde niet weet.
De sensor zit ergens aan de rechterkant van de motor (vanaf voorzijde gezien) in het koelwatercircuit. Meestal bovenop in de buurt van thermostaat, en de stekker en/of het kunststof van de sensor is groen van kleur met 2 draad-aansluitingen.
Het kan zijn dat er bij dit type ook nog een soortgelijke sensor te vinden is met een blauwe kleur. Dit is dan de voeler voor de temp. meter.
De groene is dan voor de injectie-regeling.
Op de thermostaat zit id een groene stekker,aan de onderkant zit een blauwe.
Beiden hebben 2 draden.
Welke zou ik moeten vervangen?
Heb net de stappenmotor vervangen,en nu gaat hij niet meer naar die 4000 toeren als hij op temperatuur is.
Maar dat op en neer gaan van het gas is er nog steeds,alleen heeft hij het nu rond de 900 toeren ipv 1800,hetgeen resulteert in stilvallen en/of stompen.
Ook tijdens het rijden heeft hij dat lichtjes op en neer gaan van de gas??
De persoon die de stappenmotor heet vervangen spreekt over koelwatersensor en/of druk-sensor?
Blijkbaar heeft dit wagentje meer dan 1 probleem.
Kan er nog iemand raad geven?
14 jaar
Ja en die kvs sensor is diegene die Hans bedoelt..meet eens de weerstand bij warme motor en plaats hem even hier, hij zal zo tussen de 275 en 375 Ohm moeten liggen ongeveer..Is de weerstand veel hoger dan is het mengsel rijker, is de weerstand lager, dan word het mengsel armer..
14 jaar
Die kvs geeft ongeveer 281 Ohm bij een temp van ongeveer 80 graden (op meter v/d auto)
Dus die zou goed moeten zijn?
Hoeveel moet deze geven als hij koud staat?
Kan ik die druksensor ook zo uitmeten,of gaat dat niet?
14 jaar
Hoi,ik heb hem net koud ook doorgemeten,en krijg hier een waarde van 2.2 KiloOhm.
En bij ongeveer 80 graden meet deze dus ongeveer 281 Ohm.
Is dit ok?
Zo ja,wat kan ik dan nog meer nameten?
14 jaar
Ben even bezig geweest met alle stekkers door te meten.
Van de stekker van de mapsensor zijn er maar 2 draden terug te vinden in de multistekker.
Nl groen en wit zijn ok,maar de rode vind ik hier totaal niet in terug.
Ook de stekker van de sensor op het motorblok net onder koelwaterpomp (blauwe stekker) geeft alleen op de witte volledig door,en op de beige een gereduceerde waarde op een van de pennen in de multistekker.
Is dit beide normaal of zoek ik hier verder?
14 jaar
Er was id van de MAP-sensor een draad onderbroken.
Ik vermoed dat de garagist,welke de stappenmotor heeft vervangen,dit gedaan heeft om dat hoog toerental te vermijden.
Na deze terug verbonden te hebben,doet hij dus terug zoals in het begin.
Als hij op temperatuur is,en je legt de motor stil,om hem dan kort nadien terug te starten,gaat hij weer naar 4000 toeren(5a10 sec)
Wat kan ik verder proberen?
14 jaar
De map sensor heeft 3 aansluitingen: 1 x massa, 1 x voeding en 1 x signaal. Als hier 1 van onderbroken geweest zou zijn, had je, én een beroerd lopende motor met afslaan, én een storing met brandend motormanagmentlampje, dus volgens mij klopt er iets niet aan je verhaal?
Geen valse lucht (lekkage) in het inlaat-traject? Gaskabel correct afgesteld met de nodige speling in ruststand?
Wat je nog kunt proberen, maar dan moet de motorcomputer storingsvrij zijn: accuklem los, stekker van motorcomputer(EBE) een nacht los laten liggen. De volgende dag alles weer aansluiten....stekker EBE, dan accuklem. Contact aan op 2de stand. 10 sec. op contact laten staan en daarna pas starten zonder gasgeven. Laat em stationair warm draaien.
Klinkt verwarrend,ik weet het.
Na eerste storing ben ik bij een ex-peugot garagist geweest.
Deze heeft geen uitleesmogelijkheid momenteel.
Hij had wel al de stappenmotor vervangen,omdat hij vermoede dat deze stuk was.
Bij afhalen zat ik dus met het 2eprobleem,dus id stotteren en stilvallen,maar geen 4000 toeren meer.
Ik ben dan begonnen met alle stekkers door te meten of deze verbinding hadden met de multi-stekker van de motorcomputer.
Hieruit bleek dus dat de rode draad van de map-sensor onderbroken was.(ik vermoed dat dit uitgevoerd was door die ex-peugeot garagist om de motor niet meer op die 4000 toeren te laten komen)
Na terug verbinden van deze draad zit ik dus terug met het oud probleem,nl 4000 oteren bij herstart met een warme motor en op en neer gaan van de gas (18800/2200 toeren)
Ik had ook nog een weerstand gemeten op die blauwe stekker (2 draden,zijkant motor net onder koelvloeistofpomp).
Is dit normaal?
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar