Hallo allemaal,
Ik heb net een 306 gekocht, 1.4i LPG G3 uit 1996. (LPG ook vanaf 1996)
die beste man zei tegen mij dat de auto, met dit warme weer, wel eens start problemen heeft, als het kouder is geeft auto geen problemen. ik dacht dat het wel mee zou vallen. maar ja het is toch erg vervelend dat wanneer de motor warm is, dat hij niet wil aan slaan.
koude start niet tot nauwlijks problemen. het is echt met warme temp. ik hoor de brandstofpomp wel draaien.
als ik de gastank hoor "aantikken" en ik door blijf starten dan heb ik vaak het geluk dat motor aan wilt slaan. ik heb het idee dat de motor aan het verzuipen is. zo klinkt het als hij net aan slaat.
ik heb mij laten vertellen dat de computer van de G3 installatie misschien verkeerde waarde meet waardoor hij denkt dat de motor koud is terwijl hij net 100 km heeft gedraaid heeft. en dat deze computer. uitgelezen/afgeregeld moet worden. hij geeft dan namelijk benz en LPG tegelijk.
is dit een mogelijk probleem die ik ook heb? of zit ik ook met een lekkende LPG injector? (zoals ik al eens heb gelezen hier)
mijn vriendin heeft een keer gehad bij terugschakelen dat motor uitviel en dus ook niet meer wou starten. ik heb dit nog niet gehad. vrouwen kwaal of toch een kwaal van de auto? ;)
ik hoor graag van jullie wat ik evt zelf nog kan doen om mijn 306 weer normaal te laten starten.
als ik de oplossing heb laat ik het zeker nog even weten!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kijk eens naar de waarde van de koelvloeistof sensor als de motor warm is. komt vaak voor dat de sensor verkeerde waarde geeft bij bepaalde temp. gr razer
ps als het probleem zich voordoet bij zoal lpg als benzine kan je het brandstof systeem uitsluiten.
[quote=razer]kijk eens naar de waarde van de koelvloeistof sensor als de motor warm is. komt vaak voor dat de sensor verkeerde waarde geeft bij bepaalde temp. gr razer
ps als het probleem zich voordoet bij zoal lpg als benzine kan je het brandstof systeem uitsluiten.[/quote]
weet je zo de waarde die deze moet aangeven als ie correct werkt?
en als ie niet correct werkt? (lager of hager?)
Ik haal preventief wel ff een nieuwe sensor en probeer deze wel. het is de groene neem ik aan???
LPG draait de motor goed op. benzine ook wel. stottert niet e.d. het is alleen met starten. (benz start dus..)
PS ik ben geen professional zoals bij mijn naam staat.
zal dat wel verkeerd hebben aangevinkt met inloggen denk ik. ben ook maar een hobbiest!
hallo bleugassie, het is idd de groene stekker. Heb je ook de kleppen gesteld? inlaat 0,2 en de uitlaat 0,4. ontsteking ook gecontroleerd? suc6
[quote=razer]hallo bleugassie, het is idd de groene stekker. Heb je ook de kleppen gesteld? inlaat 0,2 en de uitlaat 0,4. ontsteking ook gecontroleerd? suc6[/quote]
zal kleppen wel ff controleren. ontsteking, zitten wel nieuwe bougies in.
kleppen moet nog steeds maar denk toch echt aan een bezine probleem.
is wel oke als kleppen iets ruimer staan met gas...
heb gas opnieuw ingeleerd en iets korter afgeregeld.
het is een AG gas-systeem.
bobine reeds vervangen zonder resultaat.
misschien BDP sensor slecht????
Rij anders eens een tijdje alleen maar op benzine en reset de fuel trims. Kan best zijn dat die om de een of andere reden compleet verkeerd staan. Als je de auto dan 100% goed rijdend en startend hebt, kun je aan de LPG beginnen. Voordeel is ook dat je dan verse benzine in de tank krijgt en dat circuit eens goed doorgespoeld wordt.
14 jaar
[quote=sgm]Rij anders eens een tijdje alleen maar op benzine en reset de fuel trims. Kan best zijn dat die om de een of andere reden compleet verkeerd staan. Als je de auto dan 100% goed rijdend en startend hebt, kun je aan de LPG beginnen. Voordeel is ook dat je dan verse benzine in de tank krijgt en dat circuit eens goed doorgespoeld wordt.[/quote]
hoe reset ik deze trims?
laatste tijd rijd auto ook niet zo best stationair op benzine. rookt ook wat meer dan.
dus een reset van de trims lijkt mij prima. maar hoe?
Accu los, maar dat is maar een lapmiddel.
Doe eens een 4-gas meting op benzine en gas.
CO2 meting gedaan op LPG. die was goed. sonde werkt ook prima. (volgens gas boer)
is er geen andere "reset" methode?
wat kan de oorzaak zijn dat de 306 zo beroerd op benz stationair rijdt?
BDP sensor slecht?
Als de BDP sensor slecht is, dan loopt ie op gas ook niet goed.
Als het gasmengsel behoorlijk afwijkt gaat de benzine ecu leren. (Als het een G3 is tenminste).
Die leerfactor wordt dan ook bij de koude start gebruikt en is dan te veel van het goede.
4-gas test doen op benzine zoals de auto nu is. Als de motor slecht stationair loopt dan zijn de gassen ook niet goed.
Motor warm draaien en dan uit. Accu los en 4-gas test doen op benzine.
Accu weer los en 4-gas test doen op gas. En plaats dan de waardes eens.
Het is toch geen AG DGC systeem? Dikke kans gezien het bouwjaar. Het komt voor bij dit systeem benzine en gas tegelijk toegevoerd wordt. Tik onder 'zoeken' de naam Hakeem eens in. Hier vindt je een schat aan LPG gegevens van een echte kenner.
gr.
Cees
14 jaar
Het is een AG systeem.
deze is uitgelezen en opnieuw ingeleerd. verder geen afwijkingen...
Hallo,
heb zelf een ag 1.4 .
Slecht starten : vermoedelijk het schakelrelais in de gas computer , je hoeft geen nieuwe te kopen ,een goede gasspecialist weet dat er 2 schaekelrelais voorgas/benzine in zitten en soldeert hem binnen een half uur over .
stationair slecht lopen : regelklep totaal vervuild. goed schoonmaken en smeren , anders nieuwe monteren .
hier zit een mogelijk bij dat je bij een 1.4 een foute bobine hebt , en dan begeeft in sommige gevallen de eindtrap van de computer het .
14 jaar
nou hier weer even een update.
ik heb de auto laten bekijken door de dealer.
we kwamen er achter dat er een relaiskastje achter de (Main)computer geheel verrot was. deze vervangen.
gaat nu iets beter maar nog steeds af en toe problemen.
heb eerder de BDP sensor vervangen. die stationair sensor gereinigd.
computer uitelkaar gehaald en bekeken. verder geen rare dingen kunnen ontdekken. massa naar computer wel even
opnieuw hersteld/verbeterd.
Auto start nu eigenlijk het best op de benzine stand waarna ik kan overschakelen naar LPG. starten op de LPG stand gaat eigenlijk niet meer.
misshien is daar nog een oplossing/oorzaak voor????
oja uitlezen van de auto met het niet starten gaf aan dat de bobin defect was. deze vervangen maar geen goed resultaat. daarom kwamen we ook bij die ontstekings-relais... dus eigenlijk weet ik het nu even niet meer....
nog even een vraag aan HVDW1977,
die LPG schakelrelais, zitten die in de LPG computerunit zelf? of kunnen die ook extern zitten. kan zelf wel solderen... ;)
[quote=hvdw1977]Hallo,
heb zelf een ag 1.4 .
Slecht starten : vermoedelijk het schakelrelais in de gas computer , je hoeft geen nieuwe te kopen ,een goede gasspecialist weet dat er 2 schaekelrelais voorgas/benzine in zitten en soldeert hem binnen een half uur over .
stationair slecht lopen : regelklep totaal vervuild. goed schoonmaken en smeren , anders nieuwe monteren .
hier zit een mogelijk bij dat je bij een 1.4 een foute bobine hebt , en dan begeeft in sommige gevallen de eindtrap van de computer het .[/quote]
hallo,
die zitten in de gascomputer zelf .
ik heb het laten doen bij van de weide in doornspijk , een pientere gas man , die een klein bedrijfje heeft .
dat was namelijk ook de enigste die het mij eerlijk vertelde , de rest probeerde mij allemaal een nieuwe computer te verkopen
14 jaar
Zelf ook problemen gehad met een AG G3 DGC installatie. "Hakeem" gaf ergens de oplossing.
Soldeer alle verbindingen op de printplaat van de gascomputer eens door.
Al mijn "rare" probleempjes waren hiermee opgelost.(spontaan uitvallen na starten, bij gas loslaten toerental naar 0, etc.) Rij nu al 4 jaar probleemloos met deze computer.
Een eerder probleem werd bij mij trouwens verzoorzaakt door een defecte AG schakelaar in het dashboard.
Auto schakelde tijdens het rijden spontaan over naar benzine of wilde niet meer rijden op gas.
Per toeval op de sloop een schakelaar gevonden en deze vervangen. (ook deze schakelaar is wel door te solderen)
Wel merk ik dat de auto op benzine goed moet rijden, voordat je aan de gasinstallatie moet beginnen.
Echter, b.v. bij mij gaf een minder werkende lambdasonde geen haperingen op benzine (keurig stationair en optrekken), maar wilde de auto op gas haast niet lopen.
Succes.
14 jaar
DE OPLOSSING:
van alles en nog wat vervangen
bobine
startrelais print (achter de accu, deze zijn vaker slecht)
verschillende metingen hebben gedaan.
blijkt de oplossing toch eenvoudig!
de Accu..... deze maar vervangen en sindsdien geen problemen meer.
toch vertrouw ik de auto niet meer, maar goed het (lijkt) voor nu opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar