Hallo,
volgende probleem
Op Verlof is er koelvloeistof lekkage ontstaan; Oorzaak was kapotte verwarmingskoeler in interieur deze is vervangen. Echter nu krijg ik geen warme lucht meer binnen maw verwarming blijft koud.
wat kan de oorzaak zijn van dit probleem en is dit makkelijk op te lossen?
Groeten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is er een nieuwe kachelradiateur in gegaan of een gebruikte? Als er een gebruikte ingezet is, zou deze verstopt kunnen zitten.
Is het koelsysteem correct ontlucht? Staat de knop warm-koud wel op warm en werkt de warm-koud bediening wel? Als er klemmen gebruikt zijn om tijdens montage de kachelslangen af te knijpen, zijn de klemmen nadien verwijderd?
Beste hans,
Er is een nieuwe radiator geplaatst, ontlucht is hij ook en ik heb zelf alle slangen nagekeken.
er is overigens geen verschil als de knop warm/koud op warm of op koud staat de lucht blijft even koud
14 jaar
Het is een systeem zonder kachelkraan, m.a.w. de warm/koud instelling wordt geregeld door een klep in het kachelhuis open of dicht te zetten.
De kachelradiateur zal dus net zo warm horen te worden als de rest van het koelcircuit ongeacht stand van warm/koud.
Je kunt nog eens voelen aan de kachelslangen t.h.v. de schutbord-doorvoer in de motorruimte (naast de rembekrachtiger)
Beide slangen horen dus allebei even warm/heet te zijn.
Heb je het idee dat de knop warm/koud wél goed aanvoelt? Voor het vernieuwen van de kachelradiateur moet het dashboard eruit, dus wellicht is er een kabel o.i.d. losgeschoten van de bediening?
Heb je de reparatie zelf gedaan en hoe heb je ontlucht?
Hans
Reparatie is gedaan door een erkende PEugeot dealer in het buitenland.
Slangen zijn beide even warm.
denk dat het met bediening te maken heeft, knop voelt niet hetzelfde, maar hoe kan ik dat controleren?
14 jaar
Het zal gaan om een kabelbedient systeem, dus met een binnen,- en buitenkabeltje. Het meest eenvoudig lijkt me om te kijken waar deze bediening voor warm/koud klep zit op het kachelhuis.....ik dacht aan bestuurderszijde op het kachelhuis?
Steek je hoofd eens onder het dashboard en kijk eens of je een bediening op het kachelhuis ziet bewegen als je warm/koud knop bedient.
Omdat ik niet helemaal zeker weet aan welke kant van het kachelhuis die bediening zit, zou je voor de zekerheid ook even aan passgiers-zijde kachelhuis moeten kijken.
Zie je niets bewegen, dan op zoek naar de oorzaak. Dit kan een klemmetje van de buitenkabel zijn die losgeschoten is, of een binnenkabel die uit z'n "inhakertje" geschoten is. Of dit aan bedieningspaneel zijde óf aan kachelhuis zijde is, kun je uitzoeken door op het kachelhuis te kijken als je de warm/koud klep gevonden hebt. Als alles daar vast zit, dan bedieningspaneel demonteren.
Heb inmiddels koud warm knop losgekregen zodat ik erbij kan, als ik de knop beweeg beweegt het kabeltje ook mee, heb alleen gezien dat hier binnenkant vastzit.
heb nog niet bij kachelhuis kunnenkijken omdat ik kabeltje niet helemaal heb kunnen volgen zonder lamp
zal direkt verder kijken
14 jaar
Hans,
bij bedieningsknop heb ik de buitenstemantel van bedieningskabel naar boven getrokken nu werkt hij weer.
moet ik de mantel nog vastzetten of blijft hij zo goed?
14 jaar
De buitenmantel/buitenkabel hoort vast te zitten. Vermoedelijk dus het klemmetje op de buitenkabel los, verdwenen of afgebroken.
Hoe de buitenkabel vast hoort te zitten, of wat er dus ontbreekt, kun je bekijken bij de andere kabelaansluitingen achter op het bedieningspaneel.
Bevestiging is voor alle kabels achterop bed.paneel hetzelfde.
Hans,
heb ondertussen contact gehad met peugeot Belgie, waarschijnlijk valt dit onder de garantie van de reaparatie en kan ik dit ook in belgie onder de garantie laten verhelpen.
ik durf het niet aan om de klem te zetten, tevens werkt na de reparatie het lichtje van het klokje ook niet meer vandaar.
Bedankt voor je hulp in ieder geval
14 jaar
Het lijkt me ook dat dit een gevalletje is wat veroorzaakt is door de werkzaamheden aan de kachel, dus garantie op reparatie, zeker als dit door een dealer is gedaan, maar omdat je aangaf dat dit in het buitenland was gedaan, kan het vrij lastig gaan worden.
Maar even afwachten en hopen dat ze het onder reparatie-garantie kunnen/willen verhelpen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar