Goede dag,
Ik heb het volgende probleem, vorige weer een bericht gepost dat mijn auto na stroomuitval
niet meer wilde starten en een rattelend geluid maakte bij de start motor.
Ik heb de startmotor vervangen echter was het probleem niet opgelost.
Nu kreeg ik hier het advies om mn accu te vervangen, gisteren vervangen en gemeten.
900 toeren 12+ volt bij 2000 toeren 14v.
Ik heb er wat mee gereden en vanochtend begon de auto wat intehouden er rook naar benzine
weer viel de radio uit. zelfde klacht als de eerste keer.
Proberen te starten en weer geratel.
Volgens mij kan het nu allen nog maar mijn spanningsregelaar zijn, maar iemand een ander idee
of hoe ik dat kan testen.
Dat zou mij enorm helpen.
Mvg Sean Brandenburg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een accu die goed is zal in rust ongeveer 13.2 volt aanwijzen op een universeelmeter.
Met 900 toeren zal je in ieder geval ook die spanning moeten meten, maar een goede dynamo laad ook in stationair al iets bij, dat heet dat je dan 13.8 tot 14.4 volt moet meten.
De spanningsregelaar is electronisch, die ratelt niet, bovendien het stinken naar benzine, en radio uitval?
Als je dan ook nog kunt startten is er nog steeds stroom in de accu.
Controleer in ieder geval massa kabel en de contacten daarvan op schoon zijn en goed contact, ook of de kabels van de dynamo goed zitten en contact maken, zekeringen heel?
Als de dynamo niet goed meer laad kan dat wijzen op versleten koolborstels, die kun je zelf vervangen, eerst meten.
Cor
Bedankt voor je response,
Het geratel zou van mijn start relais moeten komen, ik heb het idee dat de dynamo wel stroom levert
maar het niet kwijt kan aan de accu. zou het kunnen dat als mijn auto stroom verliest dat daarom mij motor
management ook begint te protesteren en dat ik daardoor benzine ruik en inhoud?
Sean
18 jaar
Als de dynamo wel wil laden, en je controleerd de kabels massa en plus of die goed zijn, en meet de juiste spanning op de accu is dat wel goed.
Weet niet hoe oud de accu is, maar even laten testen kan uitslag geven bij een garage, daar hebben ze wel testers hoe de capaciteit is van dee accu.
Meten of je een lekstroom hebt is al wat vaker beschreven op het forum, met de auto uit trek de pluspool van de accu, en zet tussen de pluspool van de accu en de plus kabel een stroommeter, ik heb daar een universeelmeter voor in de 20 Ampere stand.
Een beetje stroom in de orde van 50 mA is normaal, klokje, eventueel alarm, etc zal iets gebruiken, boven de 100 mA is het verdacht.
Cor
De accu is hagel nieuw maar ik zal wel meten voor verlies.
Even kijken waar ik op uitkom.
Mvg Sean Brandenburg
18 jaar
Massa verbindingen maar eens controleren zoals Cor al aangeeft.
Massa nagekeken en voor de zekerheid een extra massa punt gemaakt, geen effect.
Na het meten bleek dat in het begin heb ik 13v maar na een paar minuten loopt deze langzaam terug.
tot ongeveer 8v en dat slaat de motor uit. Lekstroom gemeten maar dat was niet te hoog.
Dynamo?
Mvg Sean Brandenburg
18 jaar
Ja, andere dynamo, of deze laten reviseren, koolborstels nazien/vervangen en spanningsregelaar controleren/vervangen.
Of gewoon een goede ruildynamo erop.
Heeft de dynamo toch niet geladen, een universelmeter test had dat kunnen laten zien.
Ik heb in in je vorige topic al gezegd dat je de dynamo moet vervangen.
Hans
Dit hab ik toen geplaatst..........
Je hebt de startmotor vervangen ,maar de dynamo is stuk die laad de accu niet meer op.
Dat ratelen is het startrelais wat in en uit slaat door de te lage accuspanning.
Andere (ruil)dynamo er op zetten en je karretje doet het weer
Hans
Kijk eerst nog eens even of de V snaar niet veel te slap staat
Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar