close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 207: spanrol peugeot 207

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Heb hier een 207 staan , het is een 1.4 afgeleid van het oersimpele en degelijke TU motortje.
Vorige week heb ik de koppakking vervangen incl bouten,vlakken en een compleet nieuwe distributie.
Nu slechts één week en 150km verder is de distributieriem plots losgekomen, ik heb de gloednieuwe spanrol exact volgens de voorschriften gemonteerd maar het lijkt erop dat de veer(klokveer) die in de spanrol zit gebroken is , ik moet de distributie nog demonteren en goed onderzoeken maar alvast toch even de vraag of iemand eerder al zoiets heeft meegemaakt met dit soort spanrol?


Dinsdagochtend ga ik de auto demonteren voor onderzoek, ik houd mijn hart vast maar ben bang dat de boel in puin ligt ivm herhaaldelijk starten door de klant.

Graag jullie ervaring met deze spanrollen.

Geplaatst door

Profundo Autoservice (0)
badge

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

gebroken veren in de spanrollen komen weinig voor, teminste ik heb het nog nooit gehad, maar misschien een andere collega wel.

ik vind het wel bijzondere spanners van peugeot, vooral die van de tu5jp4. de spanner van deze tu zal een afgeleide daarvan zijn.

hoe doen jullie het precies met deze spanners? ik voel altijd nog even 'met de hand' of de riem op genoeg spanning staat, uit ervaring weet ik de spanning wel ongeveer, maar dit is niet de officiele methode.

de instructies van peugeot zijn ook niet heel duidelijk vind ik. hoe doen jullie dat?

vreemd trouwens dat je de koppakking bij zo'n jonge auto al moest vervangen. of had deze last van de bekende lekkage rechtsvoor?

Peugeot604 0
badge

11 jaar

Afgeleid van......dan zou je vermoeden dat je over een 16 klepper praat, anders is het gewoon een TU. Maakt in principe qua spanner geen verschil omdat ze allebei een zelfstellende spanner hebben, maar bij de 16 klepper komt het nogal eens voor dat een versleten waterpomp de oorzaak is, waardoor de distributieriem naar buiten gaat lopen en vervolgens de riem aan gort draait. Heb je al wél je distributie-kap(pen) eraf gehaald om een globale diagnose te stellen, of gok je gewoon op die klokveer van de spanner? Is de riem eraf gelopen, gebroken of versprongen?? Dat er inwendig in de zelfstellende spanner een veer breekt heb ik nog nooit (!) meegemaakt, zelfs niet bij niet originele sets. Ik vraag me dan ook af er er bij de montage niet iets fout is gegaan. Wat ik wel tegengekomen ben, is dat het haakje aan de achterzijde (op de grondplaat) van de spanner niet juist in het daarvoor bestemde ruggetje in het blok valt en dat je daardoor de spanmethode nooit correct kunt uitvoeren omdat daardoor de grondplaat van de spanner een eind mee kan draaien tijdens opspannen met alle mogelijke gevolgen van dien, of dat de spanner daardoor scheef komt te staan. Tis een beetje lastig te omschrijven, maar hopelijk duidelijk? Voordat dit verhaal nog langer gaat worden, lijkt het wijsheid om eerst eens een betere diagnose naar de oorzaak in te stellen.

hans4074 0
badge

11 jaar

wat mij nog wel eens opvalt is dat in somige beschrijvingen van peugeot de manier van spannen verkeerd staat. hierin staat dat je rechtsom oftewel met de klok mee moet spannen! dit klopt niet! want je moet heb tegen de klok in spannen dus links om! net zoals het pijltje op de rol aan geeft. als je dit niet doet gaat de veer stuk!
ook de spanrol eerst op spanning gezet met het pennetje en toen pas de rol gemonteerd en daarna de riem?

voetbalgek 0
badge

11 jaar

in de beschrijving van peugeot zelf staat:

Draai de spanrol rechtsom totdat de nok "c" zich in stand "b" bevindt om de distributieriem maximaal te ontspannen ; Met behulp van de zeskantuitsparing ( bij "a").
Blokkeer de spanrol in deze positie om zo min mogelijk spanning op de distributieriem te hebben.

dit klopt dus wel.
het rare is wel dat op het plaatje stand 'b' zich *links* bevind, dus dan lijkt het inderdaad of je linksom moet draaien. dit is inderdaad wel verwarrend.

daarna staat er:

3.1. Te hoge spanning
Draai de spanrol linksom tot de maximale stand min 2 mm ; Met behulp van de zeskantuitsparing ( bij "a").
Span de bouten (7) van de spanrol voor.

er staat dus inderdaad linksom, zoals voetbalgek vertelde is dit dus juist. maar wanneer staat hij op de maximale stand? dat staat er niet bij, ook niet op de plaatjes.

wat zie ik over het hoofd?

Peugeot604 0
badge

11 jaar

Het gaat inderdaad om een gewone 8 klepper, ik heb verder nog niets uit elkaar gehaald, ik heb gisteren de auto op de kar gehaald en verder geen tijd meer gehad om iets goed te bekijken, maar zoals ik hier al lees ben ik bang dat er met de spanrol wat is misgegaan, hoewel ik me niet kan voorstellen wat precies.
De koppakking is inderdaad vervangen omdat er rechtsvoor een olie lekkage was en er olie in het koelsysteem zat en koelvloeistof bij de olie.
Verder inderdaad de spanner volgens de omschrijving linksom gespannen en na een aantal malen handmatig de motor gedraaid te hebben de riem nagevoeld of deze strak genoeg zat.
Eigenlijk gewoon een doodsimpel routine karweitje dat toch om mysterieuze redenen mis is gegaan.
De waterpomp verdenk ik niet direct, deze is immers ook nieuw. (geen QH!!) een goeie van Meyle.
Morgenmiddag ga ik de boel demonteren en onderzoeken, wordt vervolgd!

Even Off-Topic, de klant heeft de auto nieuw gekocht en vertelde dat de distributie nog nooit vervangen was, hij heeft 122.000km, echter heb ik bij demontage een Gates distributieriem aangetroffen.
Weet iemand of deze riemen ook toegepast worden op hagelnieuwe peugeots? Ik spreek over een echte gates riem, zonder enige peugeot merkjes erop!

[quote=Profundo Autoservice]Verder inderdaad de spanner volgens de omschrijving linksom gespannen en na een aantal malen handmatig de motor gedraaid te hebben de riem nagevoeld of deze strak genoeg zat.[/quote]
Dit snap ik niet? Dit (nieuwe) type TU heeft origineel al een zelfstellende spanner. De distributie-riem heeft een bepaalde voorspanning = pijltje op de spanner tegenover het uitsparinkje in de grondplaat van de spanner......waarom dat navoelen of deze strak genoeg staat? Als je de riem correct op spanning hebt gezet en je tornt daarna de motor een aantal slagen rond (draairichting) en je checkt daarna nogmaals de stand van pijltje t.o.v. uitsparinkje, dan is het toch in orde?

hans4074 0
badge

11 jaar

[quote=voetbalgek]wat mij nog wel eens opvalt is dat in somige beschrijvingen van peugeot de manier van spannen verkeerd staat. hierin staat dat je rechtsom oftewel met de klok mee moet spannen! dit klopt niet! want je moet heb tegen de klok in spannen dus links om! net zoals het pijltje op de rol aan geeft. als je dit niet doet gaat de veer stuk!
ook de spanrol eerst op spanning gezet met het pennetje en toen pas de rol gemonteerd en daarna de riem?[/quote]
ik heb deze spanrol naar aanleiding van deze discussie eens erbij gepakt en eens goed bekeken.
maar wat mij opvalt is dat het gedeelte waar je de inbus in moet zetten (dus waar het pijltje op staat) helemaal niet verbonden is met de veer. je spant de veer zelf niet op.
het spannen en ontspannen gebeurd volgens mij doordat deze as wat excentrisch is t.o.v. het gat waar de bevestigingsbout in moet.

bij het draaien hieraan komt dus de spanrol dichter of verder van de riem af, waardoor je dus de spanning kunt varieëren.

nu dit gezien te hebben zou het dus helemaal niet uitmaken welke kant je opdraait om te spannen? of heb ik dat mis?

Peugeot604 0
badge

11 jaar

Peugeot604, is helemaal correct, ik heb de distributie uit elkaar gehaald vandaag en je kan de rol inderdaad twee kanten op spannen, echter staat er wel een pijltje op het deel waar de zeskant in zit dat aangeeft dat je hem linksom moet spannen dus dat heb ik ook gedaan.
Maar goed, hier komt het slotakkoord van het verhaal!

Vorige week dus de koppakking vervangen ivm div. lekkages, de auto uitvoerig proefgereden en geen problemen waargenomen.
De klant belde me zaterdag dat hij na een kort ritje de auto weer wilde starten en dat de auto alleen maar plofgeluiden maakte tijdens het starten en verder niets meer.
Vanzelfsprekend twijfel je als eerste aan het nieuw geplaatste materiaal en of je dan nu toch een keertje de mist in bent gegaan (vrees van iedere zelfstandige)
Ik ben gaan kijken en heb het bovenste kapje van de distributie gedemonteerd en aan de riem gevoeld en die voelde slap.
Om geen risico's te nemen heb ik niet meer geprobeerd te starten, de auto op de kar getrokken en hem op de zaak gezet.
Na inspectie leek de riem losjes te liggen maar bleek toch nog op tijd te staan.
Na contact met de klant bleek dat ze de auto achteruit het parkeervak terug in wilden duwen terwijl de auto nog in de 1e versnelling stond!!
Als je dat doet draait de motor een stukje de verkeerde kant op , zegge linksom waardoor de trekkende kant van de riem slapper komt te liggen omdat de spanrol aan de andere kant iets wijkt ivm. de veerspanning van de rol.
Dus vervolgens de motor een rondje correct rechtsom gedraaid en alles lag gewoon zoals het hoort, spanrol wijzertje precies op het inkepingkje. Ik heb mezelf dus tevergeefs druk gemaakt om de distributie blijkt nu. maar ja... better safe than sorry!

De oorzaak van het niet willen lopen en ploffen lag in de O-ring die om de injector zit van cylinder 2, ik heb waarschijnlijk het clipje waarmee de injector aan de galerij vast zit niet goed bevestigd waardoor de injector iets omhoog is gekropen en uit de O-ring is geschoten die in de kop zit.
(het geheel is eraf geweest ivm het vlakken van de kop)
Het gevolg is een bak valse lucht met als reactie backfires in de inlaat etc.
Ik heb de injector correct gemonteerd en de auto loopt weer als nieuw!

Zo zie je maar weer dat je jezelf flink bij de neus kan nemen en dat je eerst moet kijken en je daarna pas zorgen moet gaan maken.
In ieder geval geen motorschade en ook geen grote onkosten hoeven maken, eind goed al goed.

Hans, jij hebt trouwens ook gelijk wat betreft de riemspanning, als je de motor een keer rondgedraaid hebt en het wijzertje van de spanrol staat nog goed is het ook gewoon goed.
Ik voel eigenlijk altijd nog ouderwets een keer aan de trekkende kant van de distributie of ik hem een kwart slag kan draaien, da's een beetje ouderwets wellicht en bij dit soort spanners overbodig.

mooi dat het opgelost is! en gelukkig dus geen schade!

Peugeot604 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.