Ik denk dat mijn stappenmotor echt zijn langste tijd gehad heeft. Hij is kort geleden al eens schoongemaakt waarna de problemen even weg waren, maar langzamerhand komt hetw eer terug.
Als ik wegrij, heb ik nog al eens de neiging om te weinig gas bij te geven.
Hierdoor hoor ik de motor wat andere geluiden maken dan normaal.
Een soort lage brom, laag ratelgeluid. Lastig te omschrijven.
Je hoort in elk geval dat de motor moeite heeft om op gang te komen.
Dit is uiteraard van korte duur, daar je gewoon normaal wegrijdt.
Nadat de stappenmotor gereinigd was kort geleden, was dit ff weg en had de motor standaard iets hogere toeren, waardoor
je deze geluiden niet hoorde.
Mijn vraag dus; maakt de motor deze geluiden omdat hij onder een bepaalde toerengrens draait, of is dit mijn eigen knulligheid
en moet ik maar iets meer gas geven bij wegrijden en loslaten koppeling?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou het eerst eens proberen met wat meer gas geven.
Te laag toerental met hoge belasting is niet goed voor de motor-lagers.
Hoe is de stationair loop? Rustig of onrustig? Goed, te hoog of te laag?
Freddy
De stappenmotor stabiliseerd het stationaire toerental..
Ik lees nergens dat het toerental op en neer gaat ?
Het heeft verder niks te maken met het rijden,ook het geluid wat je omschrijft zou hier geen invloed op hebben.
Het is natuurlijk lastig te horen zo,maar brommen of ratelen ?
Hoor je geen hitteschild oid wat los zit ? als je bv de koppeling omhoog laat komen zonder gas te geven ( of met weinig gas geven )
Gr Stefan
15 jaar
[quote=oldford]Ik zou het eerst eens proberen met wat meer gas geven.
Te laag toerental met hoge belasting is niet goed voor de motor-lagers.
Hoe is de stationair loop? Rustig of onrustig? Goed, te hoog of te laag?[/quote]
De stationair loop is ietwat onrustig, maar niet merkwaardig raar.
Zowieso moet de stappenmotor er een keer uit, aangezien ie al eens schoongemaakt is omdat
de auto afsloeg af en toe. Nu schommelt het toerental weleens net na stilstaan, maar verder loopt de motor prima.
15 jaar
schoonmaken gaat goed met remreiniger!als het klepje mooi kan bewegen moet hij goed zijn.
15 jaar
Dan zal het wel aan mij liggen, dat ik gewoon te weinig gas geef. Dit is echt mijn eerste auto waarbij ik echt moet wennen aan combi koppeling en gas bij wegrijden...
Koppeling is verder wel goed, kabel is niet helemaal jofel meer, maar die wordt vervangen volgende week.
Wat stroef geworden en soms verschillende aangrijppunten. Daar deze niet slipt of rare geluiden maakt, denkt de P-dealer dat de kabel het is. Nou ja, voor 70 euro kun je zoiets nog eerst testen alvorens een nieuwe koppelingsset te monteren
15 jaar
dat is waar..
en indien het de eerste auto is,zal het nog wel even wennen zijn.
komt allemaal wel goed..
wens je nog veel plezier en veilige km's ermee.
Stefan
15 jaar
Nou, dit is mijn 8e auto, maar de eerste waarbij ik zooooo lang moet wennen. Wel mijn eerste Franse auto, dus misschien scheelt dat.
Maar bedankt voor je reacties en zal eens kijken hoe het gaat na een nieuwe koppelingskabel...
15 jaar
Het 'rammelende' geluid wat ik hoor bij wegrijden bij koude motor, dus de eerste 10 minuutjes zeg maar, ligt volgens een vriend van mij aan iets bij de uitlaat. (uitlaatflens of ophangpunten????) Zou dat goed kunnen?
Als ik stilsta en dan gas geef, hoor ik niks, aangezien de motor dan niet kantelt zoals bij wegrijden wel gebeurt. Tevens zet dit deel uit bij warm worden, waardoor er nadien niets meer te horen is.
Iemand enig idee wat vervangen hiervan kost?
15 jaar
Ik denk niet dat het de uitlaat is, maar dat het de zuigers zijn die iets kantelen bij een koude motor.
Als tie iets te laag in toeren komt met het oplaten van de koppeling hoor je ze rammelen.
Ik had dit bij mijn 405 ook (zelfs na modificatie zuigers en bussen).
Mijn schoonvader heeft een partner en daar hoor je hetzelfde bij een inzakkend toerental.
Het kan geen kwaad.
15 jaar
[quote=primera p11]Ik denk niet dat het de uitlaat is, maar dat het de zuigers zijn die iets kantelen bij een koude motor.
Als tie iets te laag in toeren komt met het oplaten van de koppeling hoor je ze rammelen.
Ik had dit bij mijn 405 ook (zelfs na modificatie zuigers en bussen).
Mijn schoonvader heeft een partner en daar hoor je hetzelfde bij een inzakkend toerental.
Het kan geen kwaad.[/quote]
En dat was ook weg of veel minder bij warme motor??
15 jaar
Probeer eens bij een willekeurige garage een proefrit met identieke 406 en kijk of deze ook zo rijdt. Zo ja, dan zal het wel bij de auto horen, zo nee kun je verder onderzoeken.
15 jaar
Idd minder bij warme motor.
maar bij te ver inzakken toerental nog steeds goed te horen.
Je kunt de uitlaat eens langs lopen om te kijken of er ergens iets tegen de carrosserie aan komt.
Hapt de koppeling soms bij het wegrijden dat deze daardoor een beetje moeilijk te doseren is.
Dit is ook iets wat bij een koude motor nog weleens voorkomt (vocht op de plaat of verglazing van de plaat).
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar