Mijn 406 weigert te starten. Na een lange rust wil de motor 1 slag van de motor draaien en valt hij gelijk weer uit. Probeer ik het gelijk weer dan hoor ik alleen de startmotor zijn werk doen, maar slaat de motor helemaal niet meer aan.
Dit probleem ontstond eigenlijk vanuit het niets. De eerste keer kwam ik terug van werk en wou de auto niet gelijk starten, maar na veel proberen deed hij het. Vervolgens startte hij de dezelfde avond thuis wel in 1 keer, maar eenmaal weer gestopt, wou deze niet weer starten. na heel lang prutsen en een lange rustpauze (2 uur) startte deze moeite wel weer. En dat was ook gelijk de laatste keer.
Heeft iemand enig idee wat dit wezen kan.....
Bij voorbaat dank!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
lijkt alsof de opvoerpomp in de tank niet meer werkt.Voeding en massa controleren.
Bedankt voor het antwoord. Ik ben een leek op het gebied van autos. Met voeding en massa controleren bedoel je de aansluiting van de opvoerpomp. Ik laat dit overigens door een kennis van mij doen die hier wel verstand van heeft.
14 jaar
Mijn kennis heeft inmiddels de auto nagekeken. Hij kwam ook tot de conclusie dat er geen brandstoftoevoer is. We hebben de spanningsmeter op de aansluiting van de opvoerpomp gezet. De gele kabel gaf wel spanning, maar dan ging de brandstofmeter op het dashboard ook naar 0. De andere kabels gaven geen spanning.
Mijn vraag is nu:
Moet ik nu een nieuwe opvoerpomp of moet ik iets anders doen?
PS Wat zou een opvoerpomp ongeveer kosten?
14 jaar
op de stekker van de opvoerpomp zitten 2 dikke draden een voor de spanning en een voor de massa.als dat er niet is zal de opvoerpomp het nooit doen, kijk dan eens in de zekeringkast onder de motorkap of daar niet een zekering stuk is.
Ok bedankt. Ik ga van de week ff meten en de zekeringen controleren.
14 jaar
Ik heb inmiddels de zekeringen gecomtroleerd. Ik heb 1 defecte zekering gevonden. Die zat op de plek 25. In mijn boekje staat benzienepomp. Ik denk echter dat dit dus dieselpomp moet zijn??
Mijn accu was helemaal leeg, dus ik heb hem daarna gestart met startkabels. Na heel lang doorstarten (Tip van mijn kennis) pakte hij op en draaide de motor. Er kwam echter wel een pluim zwarte rook uit. Vervolgens heb ik een korte rit gemaakt vvan ongeveer 5 min binnen de bebouwde kom. eenmaal thuis probeerde ik natuurlijk om deze gelijk weer te starten, maar dat weigerde deze.
Nu weet ik even niet wat ik verder moet doen.
14 jaar
Controleer de brandstofpomp relais maar.Deze is waarschijlijk defekt of de stekker maakt slecht contact.
Succes,Ben
14 jaar
We hebben de stroom gecontroleerd op de opvoerpomp. Dat ziet er goed uit. Verder hebben we de gloeibougies opgemeten en ook die zijn goed. We hebben nu het vermoeden dat de opvoerpomp zelf misschien defekt is. Zou dit kunnen?
14 jaar
Even rechtstreeks 12v op de benzinepomp zetten en kijken of hij draait. Als de accu leeg was en je hebt gestart met startkabels dan is de accu waarschijnlijk niet vol genoeg na een rit van 5 min. om de auto opnieuw te starten, dus even de accu goed opladen of een andere erin zetten.
14 jaar
1e is de zekering niet weer stuk?
2e als de accu zwak is komt het starttoerental niet boven 250 omwentelingen en zal hij het nooit doen.
Mocht de zekering weer stuk zijn kijk dan eens of de sensor van de snelheidsmeter geen kortsluiting maakt.(zit op dezelfde zekering)
UPDATE
Ik heb inmiddels geprobeerd te starten met startkabels. Dit lukte niet. Maar achteraf dacht ik even na. Binnen in de auto werd aangegeven ëconomy mode" en even later ging dat scherm helemaal niet aan. Ik heb op school volgens mij geleerd dat spanning parallel overal hetzelfde is. Kan me heel goed vergissen. Maar aangezien ik geen volle prik krijg kan dat het probleem wel eens zijn. De auto waar ik de accu van "leen" heeft zo'n scharnierend kliksysteem en een kap om de accu die moeilijk los is te halen. Dus ik dacht de minpool maar ff te gebruiken door de klem op het uitstekende metalen gedeelte te zetten. Ik heb nu echter een vermoeden dat dat niet zo goed geleid. Ik gebruik trouwen goede startkabels. Ik had eerst een goedkoop kabeltje, dat werkt niet.
14 jaar
UPDATE
De accu is dus niet het probleem. Ik heb de accu volledig opgeladen met een externe lader (met reconditioning mode erop). Binnen gaf de boordcomputer dan ook geen economy mode meer aan. Maar starten deed ie niet. De stroom op de opvoerpomp had ik al eerder gecontroleerd evenals de zekeringen.
Ik denk dat ik dan toch maar een garage in moet schakelen. Wie heeft er een tip om dit het beste aan te vliegen?
14 jaar
Heb je de accu ook getest of laten testen? De melding ECO-MODE krijg je als er langere tijd gebruikers aanstaan zonder dat de motor loopt. De elektrische installatie valt dan op een soort slaapstand om de accu te sparen. ECO-MODE gaat er pas weer af als de motor gelopen heeft, dus je verhaal dat de melding ECO-MODE nu verdwenen is, is vreemd!
Als voeding en massa op de pomp aanwezig zijn, dan zou je de pomp even (ca. 3 sec) moeten horen draaien op standje 2de contact als je met je oortje boven de pomp gaat hangen. 2de controle is dan of er voldoende brandstofdruk geleverd wordt door deze pomp, maar dan het je een drukmeter nodig.
Ik heb een keer een dergelijk probleem gahad bij een 406 uit 2001 en dat bleek uiteindelijk te liggen aan de startonderbreker die niet goed werkte. De transponder antenne rond het stuurslot functioneerde niet meer waardoor de transponder in de sleutel niet uitgelezen kon worden. Hierdoor trad de startblokkering in werking en kreeg de brandstofpomp geen spanning meer en startte de auto niet. Een nieuwe transponderantenne (zwarte ring rond het stuurslot) was de oplossing.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar