Peugeot 106: Start niet meer na kapotte spanrol

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0i E2

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een 1,5 jaar een Peugeot 106 XN, in die tijd nooit problemen gehad tot 2 weken terug.
Tijdens het rijden had mijn spanrol er geen zin meer, en natuurlijk was mijn distributieriem versprongen.

Flink balen maar ik had de keus om hem al weg te brengen naar de sloop of nog proberen te maken,
en natuurlijk voor het laatste gekozen.

Ik had een nieuwe spanrol gehaald om te proberen en zodra hij ging starten zou er ook een nieuwe
distributieriem en waterpomp op komen.

Alles weer op tijd gezet, distributieriem erop spanrol geplaatst en vast gemaakt. Eerst met de hand
een paar keer de nokkenas rond gedraaid en dan ging goed.

Geprobeerd te starten maar geen compressie.

Toen de andere tijd geprobeerd omdat je krukas 2 x draait t.o.v. je nokkenas.

Weer gestart maar weer geen compressie.

Toen samen met mijn vader(al 35 jaar automonteur) de kleppendeksel eraf gehaald,
alle kleppen langsgelopen, die hadden allemaal evenveel speling en staan allemaal op dezelfde hoogte.

en nu zijn wij een beetje ten einde raad want hoe kan het zijn dat hij niet meer start?

Met vriendelijke groet,

Sven van den Berg

sv3n106

Geplaatst door sv3n106 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

harry4203 (315) PRO, 11 jaar geleden

als die beste man al 40jr monteur is, waarom meet je dan niet even compressie? trouwens, ik neem aan dat ie tijdens het starten wel hoort of ie wel of geen compressie heeft. het zou ook nog zomaar kunnen dat je nokkenasspie is gebroken, en dat je denkt dat ie op tijd staat.

sv3n106 (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de reactie,

Excuses er stonden paar foutjes is in de tekst(ook gelijk aangepast), maar hij heeft geen compressie, dit was inderdaad te horen toen we hem wilden starten, wel moeten we nog de compressie meten.

Zaterdag zal ik gaan kijken of de spie is gebroken en de uitslag zal ik dan ook hier weer vermelden.
Meer suggesties zijn altijd welkom!

Met vriendelijke groet,

Sven van den Berg

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Heeft de riem streepjes aan de omtrek?? Er zijn franse autos met een afwijkende manier van distributie monteren.
Het hoe moet ,staat op het doosje van de riem .
Je kunt ook om er zeker van te zijn . Zuiger van cilinder 1 of 4 in bdp zetten en de nokken -as zo zetten dat de nokken van cilinder 1 of 4 naar boven staan . Of voor een goed verstaander kleppen van 1 of 4 op tuimelen .
Als je aan de nokkenas draait ,zorg dat de zuigers halverwege hun slag staan om kromme kleppen te voorkomen.
Ik hoop dat het nog niet te laat is voor die kleppen.
Groeten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum