Peugeot 207: start niet, startmotor draait niet

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5FW, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Vorige week een melding dat het KVS pijl te laag was. Na controle bleek het 'potje' voor de KVS nagenoeg leeg. Hierop de KVS bijgevuld (ging ong 1 liter in). Melding bleef echter terug komen en het lampje bij de temperatuur (naast de brandstofmeter) werd rood. Toen de motor weer koud was wilde ik opnieuw starten, kreeg ik de melding 'emissiestoring' en hoorde ik een klik bij het omdraaien van de sleutel. De startmotor draaide niet, auto startte niet. Verlichting, radio etc. werkten wel gewoon. Accu is net nieuw. Na 3x sleutel omdraaien startte de auto maar opnieuw melding van de kvs. Vervolgens auto door de pechhulp afgesleept.

Bij de garage bleek het thermostaathuis kapot te zijn. Daarnaast zei de monteur dat de KVS ernstig vervuild was dus dit is ook allemaal vervangen, ontlucht en gereinigd. Toen ik de auto wilde ophalen startte hij weer niet!! Weer dezelfde 'emissiestoring' melding, een 'klik' bij het omdraaien van de sleutel, maar startmotor draaide niet, auto startte niet. Monteur snapte er niks van, wist zo ook niet wat het was. Op de vraag of hij hier geen storingen van had gelezen omdat de auto namelijk uitgelezen was, kon hij niet antwoorden. Dat wist hij niet.

Na 20x de sleutel in en uit het contact te hebben gehaald, beetje wrikken, vergrendelen/ontgrendelen startte de auto ineens weer. Na 10 minuten rijden de auto even uitgezet en toen startte hij wel gewoon normaal. Lijkt dus dat het probleem is met een koude motor.

Nu, vanochtend, auto heeft 2 dagen stil gestaan, WEER dezelfde klacht: auto start niet, alleen de 'klik' en een 'puffend' kort geluidje van rechts voor. 100x sleutel omgedraaid... helemaal niets. Tot overmaat van ramp is die nu ook in de ECO MODUS gesprongen. Ik hoor nu ook geen klik meer... gebeurd helemaal niets. Controle lampjes dashboard branden wel gewoon.

Wat mij opvalt is dat ik de brandstofpomp niet meer hoor nadat ik de auto ontgrendel. Normaal hoor je die pomp best wel goed, nu dus niet meer. Wat me verder nog opviel is dat de koelvloeistof weer iets donker van kleur is... dus niet roze... snap dat niet want de monteur zei dat ze de boel hadden schoongemaakt. Of kleurt de vloeistof direct weer donker nadat de auto even gelopen heeft? Het KVS peil is iets onder 'max'.

Olie lijkt goed, geen sporen van kvs in de olie. Volgens mij ook geen olie in het KVS bakje want er zit geen vettig dik spul in. Het KVS is gewoon niet roze maar iets bruinig van kleur. Hoop niet dat het de koppakking is! De monteur zei dat ze dat hadden uitgesloten... maar vind het vreemd dat de KVS nu al weer donker is na 2 km rijden.

Iemand enig idee wat dit startprobleem kan zijn? Ik heb me suf gezocht op google maar kom er niet uit. Ben zelf a-technisch. De auto heeft bijna 180k gelopen en ik wilde hem volgende week inruilen dus absoluut geen zin in hoge kosten... Is het de startmotor? Of een relais? Of iets met de bedrading? Er loopt zo'n dun draadje vanaf de startmotor naar het contactslot toch? Zou het daar aan liggen? Misschien de massapunten van de accu?

Heen en weer duwen in de versnelling heb ik al geprobeerd, helpt niks. Reservesleutel heeft ook geen effect.

AZ880

Geplaatst door AZ880 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

28 Reacties

kaleido 1 (1355) PRO, 7 jaar geleden

Ik zou alle plus en min aansluitingen eens controleren , vooral die van de accu naar chassis/versnellingsbak.
Tevens meten op het dunne draadje , op de startmotor hoeveel spanning daar komt , minimaal 12v.
Controleer wat de accu spanning doet tijdens een startpoging.
Als een koelsysteem vervuild is , helpt alleen spoelen en nog eens spoelen , alle slangen los , en met eventueel een reinigingsmiddel alles doorspoelen , nieuwe koelvloeistof er op , en dan nog zal dit niet schoon blijven als het blok echt ernstig vervuild is.
Als er geen kachel en temperatuurproblemen zijn zou ik me daar niet nu niet al te druk over maken.

AZ880 (0), 7 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. De auto is net afgesleept door de garage die ook het KVS probleem heeft aangepakt.
De monteur zei dat ze de boel gingen doormeten dus ik neem aan dat ze dan ook de testen doen die jij zegt. Ik heb tegen de monteur gezegd dat ik op internet (hier) heb gevonden dat het aan de massakabel kan liggen of het draadje van de startmotor naar de stuurkolom. De monteur zei dat het de massakabel waarschijnlijk niet is omdat je dan 'allerlei vreemde meldingen krijgt'. Ik vind een melding van 'emissie storing' bij het proberen te starten al vreemd genoeg... maar goed, ik vertrouw op de kundigheid van de monteur. Ik hoop vanmiddag gebeld te worden met wat er aan de hand is.

Kachel en temperatuurproblemen zijn er niet. De kachel wordt (en werd ook voor het probleem) gewoon warm, en heel warm als je hem op 'high' zet. Het systeem was ernstig vervuild zei de garage dus ik laat het KVS gedoe even op de achtergrond. Hoop niet op een lekke koppakking maar dat zal wel niet. Geen sludge enzo onder de dop, olie heeft gewoon de juiste kleur.

AZ880 (0), 7 jaar geleden

En weer een dag voorbij.

Vandaag om 12:00 uur is de auto opgehaald door dezelfde garage als waar het KVS systeem is verholpen. De Peugeot specialist had geen tijd om er direct naar te kijken.

Aan het einde van de middag gebeld of er al vorderingen waren. De garage vertelde dat de auto de hele dag aan de acculader heeft gestaan (was blijkbaar nodig) en dat er wat testen zijn uitgevoerd. Morgenochtend gaan ze verder. Wat er de rest van de dag gedaan is weet ik niet.

Ik hoop dat ze de 'simpele' testen zoals kijken of de massakabel goed is (startkabel op de min pool en andere kant op het blok, en dan proberen te starten) gedaan hebben. En ik hoop nog meer dat de oplossing qua kosten mee zal vallen.

AZ880 (0), 7 jaar geleden

Nog steeds geen nieuws over wat het probleem is. Het contactslot is het niet, de startmotor is het ook niet. De garage controleert nu de aansturing naar de startmotor. Meer konden ze me niet vertellen. Is het normaal dat het zo lang duurt?

Hans4040 (285) PRO, 7 jaar geleden

Storing zoeken kost tijd, ja....

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

Zekering F8 defect in de zekeringkast bij de accu .
Komt er spanning tijdens het starten op de 5 voudige gele stekker , aansluiting 2 .
Indien zekering goed en geen spanning tijdens starten op bovengenoemde draad , zekering/relaiskast defect .

AZ880 (0), 7 jaar geleden

Bedankt voor de reactie. Ik neem aan dat ze de zekeringen e.d. als één van de eerst punten controleren in de garage. Ik heb niet van ze gehoord dat ze dit gedaan hebben maar kan er wel vanuit gaan toch?

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

Als ze niet beschikken over het juiste Peugeot schema word het zoeken naar de bekende speld in de hooiberg .
En bezoekje of telefoontje kan je misschien veel geld besparen .
En eerder genoemde defecten komt geregeld voor .

AZ880 (0), 7 jaar geleden

Zelfs de garage weet t niet. Accu is geladen, startmotor krijgt stroom via de computer. Auto blijft tevens hangen in de eco modus. Ze komen geen steek verder. Is er geen Peugeot specialist omgeving den haag?

AZ880 (0), 7 jaar geleden

16 feb heeft davo tijd. Zo lang kan k niet wachten. Leenauto hebben ze ook niet beschikbaar.

Er komt nu een 'ex trouble shooter van BMW' voor 100 euro ex btw kijken naar de BSI hopen dat die het kan vinden. Die moet ik wel betalen ook al vindt hij het probleem niet. De 2 uur die de garage nu heeft geïnvesteerd die worden mij geschonken. Zekeringen relais etc zijn allemaal gecheckt. En ik mag er toch vanuit gaan dat de garage rechtstreek stroom heeft gezet op de startmotor om te kijken of hij überhaupt nog werkt.

Peugeot specialist hier in Den Haag gelooft niet in een probleem met de BSI... hij denkt nog steeds óf de startmotor óf iets in de lijn van het contact naar de startmotor.'

Dus nu heb ik 2 opties: trouble shooter laten komen of de auto naar de Peugeot specialist laten slepen.

harry4203 (400) PRO, 7 jaar geleden

niemand van ons praat hier over de bsi, doe (laat doen) wat rene zegt. zo moeilijk lijkt t me niet om met meten het probleem boven water te krijgen, zeker niet als de klacht zich regelmatig voordoet.

AZ880 (0), 7 jaar geleden

Dus naar de Peugeot specialist. Die heeft een laptop speciaal voor Peugeot en die kan 'alles' uitlezen... de garage waar die nu staat en die de 'trouble shooter' voorstelt heeft zo'n 'alle merken uitlees ding'.

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

Voor de heren Technisch Specialisten van Peugeot die omstreeks Januari 2016 hun hercertificering met succes hebben gehaald ( ook ik ) hebben er velen daar aan een 207 gesleuteld met op gegeven klantenklacht .

Er van uitgaand dat de vorige monteurs de startmotor hebben getest en goed bevonden ( zoals u al schreef ) moet het toch echt gezocht worden in de relais/ zekeringkast ( PSF1 ) en als deze goed is , de bedrading ( 1 draadje ) naar de startmotor.
Volgens mij word er iets eenvoudig vergeten / genegeerd .

AZ880 (0), 7 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat de heren op leeftijd (70 jaar) tot een oplossing komen volgende week. Ze hebben het druk, maar het is de enige Peugeot Specialist in Den Haag. De dealer kan ik pas over 2 weken terecht.

Ik denk ook dat de garage waar hij nu staat iets over het hoofd ziet. Maar als ik dat tegen ze zeg dan zeggen ze 'vertrouw ons maar, we hebben alles uitgezocht'... dat soort praat. De garage vindt het overigens prima als ik naar een andere garage ga, en ze hebben er 2 uur naar gekeken en dat kost me niks dat is wel netjes. (Heb de dag ervoor toch een rekening van 430 euro betaald voor dat KVS probleem).

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

We laten het even aan hun over . Succes.

AZ880 (0), 7 jaar geleden

Update: de peugeot specialist weet het OOK niet, kon niets vinden. Uitgelezen met een Peugeot laptop; geen resultaat.
De auto is gister naar een Peugeot/Citroen specialist gegaan die iets heeft waardoor ze kunnen communiceren met de database in Frankrijk (?). Die heb ik zojuist vermeld en zij vermoeden dat er iets heeft gelekt bij een stekker van de injectiemodulator (o.i.d.) en dat die is aangetast. Daardoor communiceert de injectiemodulater niet meer met de 'hoofdcomputer' (ECU?). Mocht dit zo zijn dan bestaat de kans dat de injectiemodulator en de ECU vervangen moeten worden. De diagnose moet nog komen, dat gaan ze deze week doen.

Wordt vervolgd dus. Iemand enig idee wat het kost om die beide dingen te vervangen voor een gebruikte set? Want ik begreep dat ze uit dezelfde auto moeten komen want anders kunnen ze nog niet met elkaar communiceren.

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

Hallo , al ingeruild of is de storing opgelost ?

AZ880 (0), 7 jaar geleden

Auto staat nog steeds bij de garage. Er is uitgesloten dat de ECU in ieder geval niet kapot is, die communiceert zoals het hoort. Men heeft nu stroomschema's erbij gehaald en zoekt uit of er ergens een kabelbreuk zit, of dat een andere computer kapot is. Dit gebeurd tussen de bedrijven door zodat ze een prijsopgaaf kunnen maken zodra ze weten wat het is, en ik straks niet een rekening heb van 10 arbeidsuren zonder enig resultaat. Ze proberen de kosten binnen de perken te houden zodat de rekening behapbaar blijft. Ondertussen heb ik een andere auto gekocht dus er is in dat opzicht geen haast bij de reparatie.

Ik hoop dat ze deze week tot een conclusie komen.

AZ880 (0), 7 jaar geleden

De auto doet het weer!

De monteur belde net: een modulator heeft het begeven. Zal vermoedelijk de injectie modulator zijn... heb ik niet gevraagd want moest snel telefoneren. De kosten was de monteur wat vaag over... hij had nog geen specificatie. Hij had het over het onderdeel dat 200 euro kostte, afslepen, een paar uur 'gezocht'... totaal zo'n 450 euro zei hij. Is dat een reële prijs?

kaleido 1 (1355) PRO, 7 jaar geleden

Of iets reeel is qua prijs , is niet aan dit forum om te bepalen , elke reparatie qua kosten kun je je afvragen is het geleverde zijn geld waard ?

AZ880 (0), 7 jaar geleden

Ja dat begrijp ik... heb net weer gebeld en de monteur had het over een modulator of zekeringkast nabij de accu die de onder andere de brandstofpomp aanstuurt. Die zekeringkast/modulator is vervangen.

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

Modulator ? Nu nog welke ? Gebruikt of nieuw ?
Hebben ze nog gezegd waar deze gemonteerd zat ?
In Peugeot taal , de BSI , onder bij het stuur ( denk het zelf niet ) of de BM34 , relais/zekeringkast bij de accu wat ik al eerder vermoede ? Het zal mij benieuwen .
Het zal wel niet de motor EBE ( computer ) zijn , deze kost namelijk veel meer .
Heb ook geen idee wat hun arbeidsloon is . Maar het lijkt dan wel redelijk .
Toch iets specifieker vragen .
Lees net je volgende bericht . HET WAS DUS TOCH DE BM34 , RELAISKAST BIJ DE ACCU .ZIE MIJN EERDERE MELDING .

AZ880 (0), 7 jaar geleden

Het is de zekeringkast bij de accu! Dat vertelde de monteur. Dus de BM34. Ik heb niet gevraagd of het een nieuwe of gebruikte was... Goede vraag trouwens. Ik ben echt een leek op het gebied van autotechniek. Soms wenste ik dat ik 'vroeger' automonteur ben geworden, wat fijn als je zelf je autoproblemen kunt oplossen!

Edit: is de BM34 het 'computer motormanagement' die voor rond de 200 euro gebruikt op internet te vinden is? (onderdelenlijn.nl)

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

Wil niet naschoppen , maar met jou storing en uitsluitsel van de bedrading en startmotor , moest het wel in de relais/ zekeringkast zitten ( BM 34 )
De Peugeot technisch Specialisten hebben hier zelfs begin 2016 een examen over moet afleggen . Vandaar dat ik eigenlijk niet twijfelde .
Maar goed , opgelost , einde probleem .

AZ880 (0), 7 jaar geleden

Ik heb het nota bene nog tegen de monteurs gezegd dat ik hier op dit forum te horen kreeg dat het hoogstwaarschijnlijk aan de zekeringkast ligt. Maar goed, ik had het idee dat ze me niet serieus namen om over het probleem mee te denken. Ze wilden het zelf checken, en dat kost natuurlijk tijd.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Weet je wat zo'n zekeringkast kost? Kan het nergens vinden op google. Krijg dan hits van het 'computer motormanagement' á 250 euro gebruikt.

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

200 euro lijkt mij wel een redelijke prijs .
2e hands verkopers weten ook wel dat elektronica nieuw erg duur is .

AZ880 (0), 7 jaar geleden

Dan ga ik van een gebruikt onderdeel uit... vind ik prima. Als hij het maar weer doet!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.