close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot Partner: starten koude motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9D

Twee jaar geen problemen met starten bij koud weer, ook niet onder het vriespunt.
Na een grote beurt eind augustus 2005,waarbij ook de distributieriem is vervangen, begonnen de startproblemen bij temperaturen iets boven en onder het vriespunt bij een koude start. ( een rekening van 1500 euro, helaas moest met de knalpijp ook nog de katalysator worden vervangen, was uit een stuk!)
Ik hoor dat hij wil aanslaan, weliswaar met soms onregelmatig ploffen, maar het lijkt net of de ontsteking te laat plaats vind zodat het draaien niet echt op gang komt. Hij verliest a.h.w. zijn "moment". Maar het is een diesel, dus ontstekingstijd kan, zo is mij verzekerd, in mijn geval geen rol spelen.

Als ik hem dan eindelijk door een uitgebalanceerd spel van volhouden ( het geplof warmt de zaak langzamerhand toch wat op ), heel even de sleutel in de startstand om het juiste aanslagmoment te vinden, en een beetje spelen met het gaspedaal, aan de gang heb heeft hij natuurlijk wel wat last van rookvorming...
(de accu is goddank nog niet overleden)

De technisch hoogwaardige computermeting vertoont echter geen verhelderende afwijkingen.
Ook het gloeiprocedee van de bougies is gecheckt.
Ik heb de standaard bougies toch maar vervangen door Bosch bougies.(nav een gelijksoortig verhaal met de peugot partner hdi op deze site)

Volgens de dealer is de eerstvolgende stap bij dit startprobleem het opnieuw afstellen van de kleppen.

Kan het iets te maken hebben met het moment van inspuiting dat door een te koude computer misschien iets wordt vertraagt? (grapje..)

Is er iemand met een intelligenter en goedkoper idee?

Bij Voorbaat met heel veel Dank!

Gerard Braun.

Geplaatst door

peugiot (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Omdat de problemen begonnen na de vervanging van je D-riem, zou ik eerst eens de pomptiming (laten)controleren. Kan zijn dat dat niet goed gegaan is bij het monteren van de nieuwe riem.
Als dat goed is kun je de compressie laten testen bij koude motor.
Als de motor eenmaal loopt, loopt 'ie dan wel lekker?

hadie 0

18 jaar

ben bang dat kleppen stellen echt de oplossing is, beetje jammer dat dit niet is voorgesteld bij het vervangen van de riem daar deze voor het stellen toch weer los moet.

harry4203 2495
badge vip badge

18 jaar

[quote=harry4203]ben bang dat kleppen stellen echt de oplossing is, beetje jammer dat dit niet is voorgesteld bij het vervangen van de riem daar deze voor het stellen toch weer los moet.[/quote]
Moet de riem los om kleppen te stellen? Echt waar? Hoezo dan?

hadie 0

18 jaar

Omdat om de kleppen te kunnen stellen, de nokkenas eruit moet. En aangezien de distributieriem deze aandrijft..... moet die ook weer los.

306 cabrio 0
badge

18 jaar

Beste Hadie en Harry 4203,

Bedankt voor jullie advies.
Dat van die pomptiming klinkt mij als muziek in de oren. Is dat een tijdrovende klus of kan dat via het "computerdiagnostiekapparaat" gefikst worden?
Bij een eerdere uitlezing was er wel sprake van een storing in de elctronische vervroegingsklep. Helaas had de dienstdoende dealermonteur geen idee wat die elctronische vervroegingsklep was...
Ik heb op de site ook gelezen over het updaten van de software. Is daar nog iets van te verwachten ?

Met dankbare groet, Gerard.

peugiot 0

18 jaar

Ik denk dat het probleem idd in die vervroegingsklep zit, als daar een storing inzit.

primera p11 0

18 jaar

Ik denk dat het probleem idd in die vervroegingsklep zit, als daar een storing inzit.
Asl het een gewone 1.9D is zal er niet veel up te daten zijn.

primera p11 0

18 jaar

[quote=peugiot]Beste Hadie en Harry 4203,

Bedankt voor jullie advies.
Dat van die pomptiming klinkt mij als muziek in de oren. Is dat een tijdrovende klus of kan dat via het "computerdiagnostiekapparaat" gefikst worden?
Bij een eerdere uitlezing was er wel sprake van een storing in de elctronische vervroegingsklep. Helaas had de dienstdoende dealermonteur geen idee wat die elctronische vervroegingsklep was...
Ik heb op de site ook gelezen over het updaten van de software. Is daar nog iets van te verwachten ?

Met dankbare groet, Gerard.[/quote]
Kan idd de vervroeging zijn, maar ik blijf erbij, dat het vreemd is dat de problemen ontstaan na de riem vervanging.
Op het riemwiel van de krukas, nokkenas en de br.st. pomp staan merktekens (als het goed is).
Je moet de motor verdraaien totdat alles op merktekens staat. Ik vermoed dat de nokkenas en krukas wel op tijd staan, maar dat de pomp er een tand naast zit.

hadie 0

18 jaar

je kunt een Gewone 1.9d wel degelijk updaten ivm de storing vervroegingsklep. deze zal echter niet het startprobleem veroorzaken. zeker niet als ie warm verder redelijk loopt. trek nou gewoon het kleppendeksel eraf, en controleer de speling want meten is nog steeds weten.

harry4203 2495
badge vip badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.