Peugeot 406 2.0 16V lpg: stationair toerental

Bouwjaar: 1998

Ik heb een 406 break automaat 2.0 16V uit 1998 met AG DGI g3 lpg installatie waarbij zich het volgende probleem voordoet.
Bij het compleet tot stilstand komen van het voertuig , bijvoorbeeld voor een stroplicht, wordt het stationair toerental niet vast gehouden. De motor gaat staan dansen en slaat soms af, blijft soms net aan lopen tot het toerental gestabiliseerd word. Ook bij constante snelheid hapert de motor af en toe. Verder viel het me op dat ondanks het rijden op lpg ( en weliswaar starten op benzine) er volgens mij toch benzine verbruikt wordt. Motor start verder goed , trekt ook goed. Na laatste een 30 km op benzine te hebben gereden was het euvel compleet weg, maar na zo'n 100 km op lpg begint het weer...wie heeft een idee ?

Stefan11120

Geplaatst door Stefan11120 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Rogier10231 (0), 21 jaar geleden

Ik heb een 405 op lpg, die ongeveer hetzelfde doet.
Mijn stationair-klep is versleten, als ik ze reinig en weer in elkaar zet is het weer goed, maar na een paar weken komt het probleem weer terug.
De stationair klep zit bij mij in het zicht vlakbij het
spruitblok (injectieblok) tussen 2 slangen van ongeveer 20 mm dik. Deze klep wordt gepulst door een blokspanning.
(2 polige stekker) Misschien kun je de klep eens reinigen of vervangen.

Stefan11120 (0), 21 jaar geleden

Een update : Ondertussen is de stappenmotor van de stationair regelklep vervangen. Deze was volgens het diagose apparaat de boosdoener. Maaarrr....helaas, de storing zit er nog en precies hetzelfde: na een tijdje snelweg rijden zowel op benzine als op lpg afslaan bij het terugkomen naar stationair toerental. Ook bij constante snelheid (bijv. 50 binnen de bebouwde kom of 120 op de snelweg) regelmatig inhouden. Dit voel je touwens erger op lpg dan op benzine.
Lambdasensor misschien? Motormanagement lampje gaat regelmatig branden. Ook die van de lpg schakelaar.
Daarnaast zwiept, als de auto in storing staat, de brandstof meter heen en weer. Hij reageert veel te sterk op bewegingen van het gaspedaal of de auto in zijn geheel.

Stefan11120 (0), 21 jaar geleden

Probleem opgelost..na een dag aan het diagnose apparaat bij de dealer (gaf eerst geen foutmelding dus ze geloofden me niet) bleek dat de MAP sensor naar de haaien was. Door alle verkeerde mengselvorming heeft het geintje me wel een katalysator gekost. Die was helemaal aan puin gebrand. Daarnaats zit er ene lek in het inlaatspruitstuk waardoor ie valse lucht aanzuigt en slecht oppakt....

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.