close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 308: Storing lichten/knipperlichten/parkeersensoren

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Vermogen (kw): 80

Beste,
Mijn peugeot 308, een 80 kw diesel uit 2008 geeft diverse problemen. Als de verlichting uit staat en ik gebruik een knipperlicht gaan de koplampen vaak meeknipperen. Vaak gaan blijkbaar dan ook mijn remlichten knipperen. Soms gaan mijn knipperlichten heel snel, meestal niet als ik mijn verlichting aanheb. Maar soms ook wel. Sinds vandaag hoor ik mijn parkeersensoren een keer piepen als ik rem. Als ik het groot licht aan wil zetten loop ik het risico dat alle verlichting stopt. Het helpt regelmatig als ik een keer op mijn richtingaanwijzer sla. Al met al niet echt veilig. Met diverse garages contact opgenomen die ook diverse dingen zeggen, en iig meteen dure dingen willen gaan vervangen. Geen enkele garage juicht om het probleem op te lossen. Omdat er diverse dingen gezegd worden heb ik de indruk dat ze niet echt weten wat loos is. Hebben jullie een goede tip? groet, Karin

Geplaatst door

Karinvanr (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo , is er een trekhaak aanwezig ? Of eventueel andere accessoires gemonteerd ?
Vaak wil een slechte, ingebrande , massa aansluiting van de achterlichten ook vreemde storingen veroorzaken .
Achterlichten demonteren , en goed in de stekkers kijken . Geel/groene draad is de massa.

Hoi Rene,
Naast de parkeersensoren heb ik geen andere accessoires.
Stomme vraag; is het goed te zien als de massa draad verbrand is? Kan ik zonder probleem een stuk verwijderen en opnieuw bevestigen?
Gr. Karin

Karinvanr 0

8 jaar

Hoi Karin , nee , je moet de stekker van de beide achterlichten demonteren .
Dan in de stekker kijken vanaf de kant waar normaal het achterlicht zit .
Je kijkt dan naar de stekkerpennetjes .
Vaak is dan al te zien dat deze verbrand zijn .
Ook zal je dan aan de printplaat van de achterlichten enige verkleuring/verbanding zien .
Mocht dit zo zijn dan dient er een extra massadraad gemonteerd te worden vanaf de massa van de printplaat , om de stekker heen , en dan weer monteren op de geel/groene draad .
Het liefst alles solderen .
Je hebt vast wel een handige kennis/familielid/buurman die dit wel kan .
Succes.

Hoi Rene,
Zowaar iemand gevonden die mee wilde kijken ;-). Ik zal zo de foto's plaatsen van hetgeen hij vond. Het leek niet echt verbrand en nu beetje schoon gemaakt en terug geplaatst. Mede omdat het mijn vriend toch niet geheel duidelijk was hoe hij de omleiding moest maken......... Het knipperlicht gaat nu niet meer snel en de parkeersensoren ook niet meer gehoord. Helaas knipperen mijn koplampen soms nog mee met de knipperlichten. Niet alles is dus opgelost. Wellicht kun je naar de foto's kijken en je ideeën daarbij vertellen?
Gr Karin

Karinvanr 0

8 jaar

Hallo , zoals ik kan zien is wel degelijk de stekker ( aansluiting no: 5 )verbrand. Ook is de aansluitingspinnetje achter op de printplaat aangebrand.
Een omleiding maken is dus absoluut een must om storingen te voorkomen .
Het isolatietape van de draadbundel een stukje ( 10 cm ) lossnijden , aan de geel/groene draad en nieuw stukje draad monteren op ongeveer 5 cm van de stekker van ongeveer 25 cm lang. Liefst solderen .
Dan de draad door 1 van de openingen van de printplaat voeren en deze of met een kabeloogje ( klein gaatje boren en met parker vastzetten ) ( liever solderen ) aan het massa gedeelte van de plaat monteren . Het massa gedeelte is het metaal wat om een willekeurige lamp zit . Maakt niet uit welke , ze komen allen te samen op aansluiting 5 . Even goed kijken voordat je wat doet .
Wat betreft de koplampen zal eerst de massa aansluitingen op de carrosserie gecontroleerd moeten worden . Onder de motorkap kijken dus naar draden ( altijd geel / groen ) die met een oogje gemonteerd zijn . Loshalen , schoonschuren en weer monteren . Daarna kun je nog even kijken naar de stekkers op beide koplampen of daar ook inbranding te zien is zoals op foto no: 3 .
Succes met de reparatie.

Super dank voor je uitleg!! Ik snap het toch goed dat de draad 5cm vanaf de stekker doorgeknipt moet worden en daar de nieuwe draad aan? Of bedoel je de oude situatie laten bestaan EN een omleiding maken?

Karinvanr 0

8 jaar

Hallo , maakt niet zo veel uit . Ik zelf maak er altijd een extra draad omheen . Dus knip niet de draad door , maar het kan wel .

Hoi Rene,
Afgelopen vrijdag de omleiding gemaakt. Helaas kan ik niet echt zeggen dat ik verschil merk :-(. Sterker nog, nu maakt de achteruit sensor vaker geluid als ik rem. Gister wel ontdekt dat alle stekkers linksachter nat waren na een regenbui. Waarschijnlijk is dat ook niet bevordelijk. Er nu wel voor gezorgd dat er geen water meer bij kan komen.

Inmiddels vraag ik me af ok het meeknipperen van mijn koplampen met de richtingaanwijzer en het meeknipperen van de led-verlichting mogelijk van een defecte Com 2000 komen. En het piepen van de sensor en het soms snelle knipperen van een (vocht) probleem van de stekkers links achter komen. Maw zouden er niet meerdere problemen naast elkaar kunnen bestaan?

Heb je nog tips?

Karinvanr 0

8 jaar

Hallo . Ten eerste : stekkers moeten altijd droog zijn . Immers , water geleid stroom . Of te wel storing.
Ten Tweede . Het is overduidelijk op de foto,s te zien dat de stekker en printplaat verbrand is . Als de omleiding goed is gemaakt kan er geen storing achter meer optreden . Te controleren door : Alle verlichting aan , achterlicht - mistlamp - achteruitrijlicht - remlicht en de knipperlichten . Dan goed kijken of de verlichting soms fluctueert / meeknippert . Is dit wel het geval , dan is het ( helaas ) niet goed hersteld. Wat betreft de andere storingen zou ik u toch sterk aanraden om eerst alle massapunten aan de voorzijde goed te controleren, dan wel loshalen , opschuren , eventueel behandelen met contactspray en weer goed monteren . Dit kost niets , een COM enige honderden euro,s. Het is maar wat u wilt . Heeft u de stekkers aan de koplampen al goed gecontroleerd ? Zijn er onlangs lampen vervangen die onjuist zijn , of onjuist gemonteerd ? Pas daarna moeten we eventueel aan een defecte com denken , al hoe wel ik er nog nooit 1 voor dit soort storing heb vervangen . En ik heb er 10 tallen zo niet honderden vervangen .

Hoi Rene,
Dank voor je uitgebreide uitleg en adviezen!! Voor ons als niets weters heel prettig!

Dat water niet helpt is duidelijk. Nu alles weer droog is hoor ik de parkeersensoren iig niet meer. Vandaag alle verlichting aangezet en met kappen eropzagen we niets. Met de kappen eraf fluctueerden heel lichtjes de bovenste 2 lampjes. Moesten we wel erg goed kijken. Daarom nogmaals de stekker eruit gehaald en foto's gemaakt. Immers vorige keer zag jij heel goed dat linksachter eea verbrand was terwijl wij dat niet hadden gezien. Zie bovenstaande foto's. Wellicht moet daar ook een omleiding?

Na het aansluiten van de stekker deed geen enkele lamp het meer. Paar keer stekker erin en eruit en vervolgens deed alleen het knipperlicht het niet meer. Naar een automaterialenshop gereden in de hoop dat contactspray zou kunnen helpen (we kregen te horen dat dat geen nut had) Een hulpvaardige jongen keek even mee en morrelde aan dat rode stekkertje achter de grote stekker en verhip toen deed het knipperlicht het weer. Ook piepte toen 1 keer de parkeersensoren. Het rode stekkertje is rond te draaien zonder dat de draad beweegt. Is het slim het stekkertje te verwijderen en de draden aan elkaar te solderen?

Voor hebben we 2 massaaansluitingen schoongemaakt waarvan 1 geoxideerd was. De derde aansluiting die we zagen kunnen we niet bereiken zonder de koplamp en wellicht de bumper te verwijderen. In de hoop dat de 2 voldoende waren die 3de (voor nu) even laten zitten. Zitten er meer dan 3 aansluitingen onder de motorkap?

Gr Karin

Karinvanr 0

8 jaar

deze stekker is ook duidelijk verrot. (je ziet toch dat het kunststof warm is geweest?) omleiding maken, en overal waar je deze rode en of blauwe scotch-blokjes ziet deze ver weggooien en solderen.

Hallo Karin . Een omleiding van de massadraden aan beide achterlichten is een pre. Verbrande stekkers of slechte contacten zoals je heb geconstateerd moeten vervangen , dan wel hersteld worden . Anders blijf je aan het knoeien . Het moet gewoon 100% verbinding maken . Ik heb gezien dat je een soldeerapparaat hebt , dus alle verbindingen solderen zoals eerder geadviseerd . Ik zie dat aansluiting 2 ook verbrand is op de foto , dus herstellen /omleiden. Als alles hersteld is , stekkers op de niet gemonteerde achterlicht plaatsen , alle verlichting weer aan , wiebelen aan de bedrading en stekkers , en controleren of alles goed blijft werken .

Hoi Harry,
Dank voor je advies. Ik moest wel lachen om je ongenuanceerde tekst. Ik kan me voorstellen dat je niet snapt dat wij niet zien wat jij ziet :-). Wij zitten in de dummy fase.
Gr. Karin

Karinvanr 0

8 jaar

Dag Rene,
Met aansluiting 2 bedoel je toch de gele draad waar dat rode stekkertje aanzit? Wij zien namelijk niet dat het verbrand is. Zou jammer zijn als jij met aansluiting 2 de rode draad bedoelt.....

(Dat de massaaansluitingen gesmolten is zien we inmiddels gelukkig wel. Daar zullen we dezelfde omleiding maken als linksachter. )

Je beschrijft herstellen/ omleiden. Bedoel je daarmee het rode stekkertje verwijderen en draad aan elkaar solderen? En ook nog een extra draad eraan solderen en dat ook solderen aan het metaal rondom de lampen? Bij de massadraad spreekt dat voor zich wat mij betreft. Massa is massa. Maar bij een ander kabeltje vraag ik me af of je bedoelt dat er een omleiding aan het metaal rond de lampen gesoldeerd moet worden?

Sorry voor de onnozele vragen, maar inmiddels heb je wel door dat wij de materie niet echt begrijpen ;-). (Op kortsluiting zit ik niet te wachten )
Gr Karin

Karinvanr 0

8 jaar

Karin . Op de op 1 na laatste foto van de stekker zie ik nummers . Nummer 2 is verbrand . Ik kan niet zien welke kleur draad hier op aangesloten zit .Links is nummer 5 de massa , rechts is nummer 2 de massa. Altijd geel/groene draad. Waar dat rode blokje omheen zit is GEEN massadraad.
En dat rode stekkertje ( verbindingsblokje ) snel in de afvalbak gooien . Dat is prutswerk . Solderen .
Als na controle blijkt dat er nog iets niet goed contact maakt , kan je , of het stekkertje inwendig vervangen ( waarschijnlijk te moeilijk ) of je maakt hier ook een omleidingsdraad . Dan wel goed kijken waar de aansluiting voor dient . En NEE , alleen massadraden aansluiten om de lamp , GEEN andere . Andere draden dienen aan de + zijde te worden gesoldeerd . Da,s nog een ander verhaal .
De massadraden aan de koplampen zijn nummer 4 en 5 in de zwarte stekker .

ik zei t meer op die manier om even aan te geven hoe je t kunt zien. dat je t probeert zelf op te lossen is alleen maar leuk en leerzaam. waarschijnlijk zit er achteraf ingebouwde parkeerhulp in de auto, en is het rode verbindingsblokje de plus-aansluiting voor de parkeerhulp. deze zit op de draad van de achteruitrijlamp. blokje weg, stukje isolatie van draad verwijderen, en draadje eraan solderen.
de rest van de problemen zullen na t herstellen van de massaverbinding wel over zijn. dat je de verlichting als je heel goed kijkt iets ziet flucueren als de motor loopt is vrij normaal hoor. als je verder geen storingen meer hebt zou ik me daar niet op stukbijten.

Hoi Rene,
Wij hadden niet eens gezien dat de stekker genummerd was haha. Het was idd de massadraad en ook daar een omleiding gemaakt. Echt heel fijn hoe duidelijk je het uitgelegd hebt!! De parkeersensoren piepen niet meer en ook het snelle knipperen van de knipperlichten is over. Die problemen zijn dus opgelost.

Hetgeen wat blijft is dat als ik de lampen uit heb en de knipperlichten gebruik de koplampen af en toe meeflitsen. Als ik de koplampen aan heb en de knipperlichten gebruik valt af en toe het licht uit. Beduidend minder dan andersom. Ineens realiseerde ik me dat ik ook niet verteld heb dat de koplampen ook soms spontaan gaan knipperen als ik al lang in huis ben en de auto geparkeerd. Soms stopt dat vanzelf, en soms moet ik een paar keer het licht aan en uit zetten. Net ook paar keer zachtjes tegen schakelaar getikt en ook dan gaan de koplampen spontaan branden. Zou er dan niet ook iets mis kunnen zijn in de toch wel hypergevoelige schakelaar danwel com?
Gr Karin

Karinvanr 0

8 jaar

O ja, vergeet ik net. De stekkers voor zien er prima uit. Geen enkele smeltschade zichtbaar. Ook geen lampen meer vervangen recent. Sterker nog; als er lampjes stuk gaan zijn dat de dimlichten en tot nu toe laat ik die door mijn garage vervangen omdat dat mezelf en 2 vrienden niet lukt.......

Karinvanr 0

8 jaar

Hoi Harry,
Ik was ook niet beledigd hoor! We vinden alle informatie reuze leerzaam en zijn er dankbaar voor!

Het rode stekkertje was idd van de parkeersensoren, was leuk te testen toen we het rode draadje er nog niet op gesoldeerd hadden. We zijn er iig achter gekomen dat de buitenste sensoren niet werken, maar het zou best kunnen dat die nooit gewerkt hebben zolang ik de auto heb. Eigenlijk nooit getest. Ik stoor me er ook niet aan. Vraag me wel af of het kwaad kan?

Niet alle storingen zijn opgelost door het maken van de omleidingen en het verwijderen van het stekkertje. De blijvende storing heb ik hierboven beschreven. Mogelijk heb je nog tips?
Gr Karin

Karinvanr 0

8 jaar

dan heb je helaas toch ook nog een defecte com-schakelaar.( raw en ruitenwisserschakelaarunit. ) dat durf ik nu wel met 100% zekerheid te zeggen.
met deze klachten is compleet vervangen van de unit helaas de enige oplossing.

Hoi Karin , ja , zoals nog op 15.33. uur de extra aanvulling geeft met betrekking van de koplampen is dit inderdaad een gevalletje COM schakelaar . Zo zie je maar weer , alle informatie direct en duidelijk melden vanaf de eerste topic melding . Maar we komen er wel uit.
Hoor nog wel graag je bevinding na het vervangen van de COM .
Groeten Rene.

Dag heren,
Mijn excuses voor de radiostilte! Gister uit nieuwsgierigheid de auto laten uitlezen. De com gaf geen foutmelding. Ik ben niet thuis op dat uitleesgebeuren maar vind het vreemd dat volgens de pc iets goed werkt wat dus toch defect is. Door de klachten vond ook de garagehouder het erg aannemelijk dat de com vervangen moet worden. Gezien ook jullie tot die conclusie waren gekomen laat ik hem volgende maand vervangen. Kost zonder inbouw € 397, niet echt grappig!

Het spijt me dat ik niet volledig ben geweest in mijn informatie in mijn beginvraag. (Ik had mijn best gedaan) Echter nu ben ik wel van piepende parkeersensoren, snel gaande knipperlichten en nat worden van de stekkers af, ik ben jullie dankbaar voor de hulp!!

Na het vervangen van de com zal ik laten weten of daardoor daadwerkelijk alle problemen zijn opgelost.
Gr Karin

Karinvanr 0

8 jaar

Eindelijk is de stuurkolomschakelaar vervangen, er kwam steeds iets tussen. Hij was dus daadwerkelijk kapot. De hendels zijn nu beduidend 'stroever'. En wat een genot dat er nu echt niets meer knippert, piept of flitst. Ik dank jullie nogmaals voor al het geduld en ondersteuning!

Karinvanr 0

7 jaar

Bedankt voor je feedback . Fijn dat het eindelijk is opgelost .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.