Peugeot 308: motor loopt op 3 cilinders ecu?

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5FS, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Hallo, als eerste een kleine introductie ik ben poldermechanic en nieuw op t forum.
heb ca 25 jaar ervaring als monteur in de breedste zin en toch lopen we allemaal wel eens tegen iets aparts op.

ik heb nu een 308 staan 1.6 vti die op 4 cilinders start en rijdt op t eerste gezicht niks raars.
na een rit van ca 15 min waarna de auto bij aankomst stationair gaat draaien stopt ineens 1 van de cilinders en gaat t motormanagementlampje aan de 2e trap van de ventilator eveneens en bij uitlezen geeft ie continu de storing op de 3e cil. bij de actieve data op de tester bleek de inspuitijd van cil 3 niet in orde deze bleef te lang inspuiten
na demontage van de bougies was cil 3 ook idd nat op de zuigerkop. overige bougies zagen er prima uit qua kleur.
eerste idee ging naar de injector maar na t vervangen van deze was het probleem nog daar.
bougies en bobine waren reeds gewisseld door de dealer die de klant de diagnose motor moet vervangen worden meegaf a 4000 e compressie test gaf keurig gelijke uitslagen op alle cilinders.
Mijn idee is nu mogelijk storing in de ECU of kabelbreuk in de pulsdraad naar de 3e cil. ik heb de ecu reeds aangeboden bij actronics die konden m niet testen. iemand deze storing vaker gezien?
Ik heb reeds mail naar bosch duitsland gedaan voor t testen van de ecu hier moet ik nog antwoord op krijgen.
Alle ideën welkom.

poldermechanic

Geplaatst door poldermechanic (0) PRO , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 308? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

harry4203 (500) PRO, 7 jaar geleden

ja. vaker gezien. motor versleten. kijk maar eens met een scope op de zuiger wanneer de storing optreed, zal waarschijnlijk wel een plasje olie op liggen.

poldermechanic (0) PRO, 7 jaar geleden

bij 167 duizend km en geen rook uit de motor? en 14 bar compressie? en vanwaar dan die inspuitstoring op de actieve data uit de lezer???

harry4203 (500) PRO, 7 jaar geleden

ja, idd. geeft ie geen misfirestoringen? kijk nou ff op de zuiger(s) bij warme motor, dan weet je wat.

poldermechanic (0) PRO, 7 jaar geleden

Ik krijg vandaag de ecu terug dan bouw ik de boel weer in en zal ik m weer even laten draaien en kijken.
als de storing optreed en je zet de motor uit voor ca 10 min dan loopt ie weer op 4 cilinders
vervolgens komt de storing wel weer terug.
t enige wat ik heb kunnen uitlezen waren fouten bij de inspuiting op cilinder 3 met name de inspuit tijd van de injector week af tov de 3 andere.
Zodra ik meer weet zet ik t wel op t forum.

poldermechanic (0) PRO, 7 jaar geleden

vandaag de boel weer gemonteerd, koude start op 4cil mm lampje wel aan vin ook in 2e (hoge) stand. warm laten draaien vin ging uit motor op 4 cil.
stuk gaan rijden ca 20 prima terug bij de shop staionair onrustig en wederom in de noodloop.
actieve data op de uitlezer geeft wederom sterk afwijkende inspuittijd op cil 3.
1,2 ca 2,5 milisec cil 4 6,8 /7 milisec en cil 3 330 milisec. bij stationair.
andere foutcodes p1336 / p1339 / u 1113.
motormanagementlampje knippert ook vlak voor de storing optreed.
mogelijk iets meer duidelijkheid met dit verhaal?
ik vermoed toch de ecu...ivm de aansturingstoring injector op cil 3

harry4203 (500) PRO, 7 jaar geleden

ik probeer t nog een keer, heb je nu al op de zuiger gekeken (steek eventueel even een schroevendraaier in het bougiegat) als de storing optreedt?
de kans dat je motor versleten is, is echt vele malen groter dan dat de ecu stuk is.
weet je toevallig iets over het daadwerkelijke olieverbruik van deze auto?

arjenhofstra (0) PRO, 7 jaar geleden

330 milliseconden is wel heeeel erg lang, als dat de werkelijke inspuittijd is dan staat het carter ook vol benzine.
Als storing optreedt en de motor staat 10 minuten uit dan loopt ie weer goed. Als er dan een plas olie op de zuiger staat zal je dat zeker merken aan het lopen en roken van de motor.

Het mooiste is om het krukas, injectorsignaal en ontstekings signaal van cilinder 3 in beeld te brengen. Je kunt dan zien of cilinder 3 minder bijdrage levert aan de verbranding voordat de storing optreedt wat de ecu doet met de injector aansturing.

poldermechanic (0) PRO, 7 jaar geleden

Hallo heren ,ik was er even een paar dagen tussenuit
ik heb nog wel op de zuiger gekeken Harry zoals je gezegd had alleen ligt daar geen olie op iedergeval niet tastbaar.
En ja Arjan ik ben het direkt met je eens als de motor zoveel olie zou nemen dat t boven de zuigers komt zal ie t verbranden en is rook toch wel t minste wat je moet zien.
de abrubtheid waarmee de storing er in komt is iets waarvan ik zeg dat kan haast geen mechanisch iets zijn.
en stel dat t wel zo zou zijn hoe verklaar je dan die inspuit waardes?? op cil 3.
ECu word nu wel nagekeken en ik wacht de uitslag daarvan even af.

poldermechanic (0) PRO, 7 jaar geleden

arjen nog even bedankt voor de reminder van de brandstof die al dan niet in t carter terecht zou komen. ik heb voor de zekerheid maar nieuwe olie gehaald omdat idd wel erg dun leek en t peil ook iets boven max. zat ook wel een benzine geurtje aan.
zou wel meer verklaren over de lange inspuit tijd.
oude ecu is niet te controleren hier,kan blijkbaar alleen in duitsland bij bosch zelf.

poldermechanic (0) PRO, 7 jaar geleden

Het heeft een tijdje geduurd maar de ecu is terug en er is niets bijzonders te vinden.
t lijkt er dus toch op dat t probleem in de motor zit.
Al is het mij nog altijd niet 100% duidelijk...maar alle ander opties zijn onderzocht.
motorwissel is de planning.
word vervolgd.

arjenhofstra (0) PRO, 7 jaar geleden

Ik zou vooraf nog wel proberen om de laatste software in de ecu te plaatsen en daarna de adaptie procedure doorlopen. Dan weet je in ieder geval zeker dat er originele software inzit zonder eventuele fouten.
De waarden mbt de inspuiting die je uitleest lijken meer te duiden op een probleem in die richting dan op een mechanisch probleem. 330 milliseconden is in geen enkele denkbare situatie een juiste inspuittijd.
Op de overige cilinder lees je wel redelijk normale waarden uit, de bougie van cilinder 3 is natter en er zit brandstof bij de olie. Allemaal punten waardoor ik denk dat de inspuittijd daadwerkelijk veel te lang is op die cilinder.

poldermechanic (0) PRO, 7 jaar geleden

Op zich een goed idee...echter ik heb een andere ecu kunnen proberen samen met de bsi
ook op deze set doet het probleem zich voor....alleen heb ik nu de waardes niet kunnen uitlezen
was nl niet in de werkplaats tijden t proberen.
misschien kan ik de injectoren nog even in 4 bekertjes laten inspuiten om te kijken of er opbrengst verschil is als de motor in storing gaat.....
t is een rare storing....ik heb altijd t liefst dat de drijfstangen uit t blok steken weet je idg dat t daar aan ligt.

arjenhofstra (0) PRO, 7 jaar geleden

Haha ja de drijfstangen uit het blok is in ieder geval duidelijk. Ik ben het wel met je eens dat, wanneer je een andere ecu hebt geprobeerd, een softwarematig probleem zo goed sls uitgesloten is.
Af en toe kom je toch vreemde storingen tegen, ik ben benieuwd wat de oplossing is voor dit probleem.

Oxo8320 (25) PRO, 7 jaar geleden

Overslaande ontsteking komt vaker voor bij deze motoren.
Na vergelijkbare testen en controles en zelfs vervangen van zuigers en zuigerveren bleef het euvel aanwezig.

Het probleem zit zeer waarschijnlijk in de cilinderkop met name de extra nokkenas, tuimelaars, veren en de bediening hiervan.
Als er een afwijking is in de kleptiming door een mechanisch defect wordt die cilinder uitgeschakeld. (long time fuel trim)
Advies: demonteer het kleppendeksel en controleer de onderdelen van de verdachte cilinder nauwkeurig op speling, ligging en vergrendeling van de veer.(lijkt een beetje op een grote wasknijperveer)
De veer kan ook gebroken zijn (dit is lastig te beoordelen omdat je het ingeklemde gedeelte niet kunt zien)

poldermechanic (0) PRO, 7 jaar geleden

Heren, sorry voor de late reply ik heb het erg druk gehad.
Ik wilde toch nog even mededelen hoe het afgelopen is met de 308....en tja...t is was afgelopen voor de 308.
ER is een andere motor ingekomen met 40dkm op de klok. na t inbouwen is de storing niet meer terug gekomen.
Ik denk dus toch ook dat Harry gelijk heeft gehad en dat er mogelijk na t warmdraaien een kleine hoeveelheid olie in de verbrandingskamer komt net genoeg om de bougie vet te slaan.
Een andere verklaring ben ik niet tegengekomen.
Ondanks de duurste oplossing klant toch weer blij.
Een ieder bedankt voor t meedenken.

Hans4040 (330) PRO, 7 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum