Nadat ik zaterdag mijn auto heb opgehaald bij de garage, ging ik tanken. Na het tanken begon te auto wat te trillen bij stationair lopen en brandde het lampje van het motormanagement systeem. Toen ik na ong 2 km de auto stil zette sloeg de ventilator aan alsof ik 100 km in +30C had gereden ipv 2 km bij -5C.
Nadat de auto een half uur stil had gestaan en ik weer naar huis reed, trilde hij niet meer maar nog wel het lampje van de MMS. Ik heb bij thuiskomst de garage gebeld en zij gaven als verklaring dat het kon komen dat ik Euro95 (Total) heb getankt, de oude eigenaar waarschijnlijk 98 heeft gebruikt. Ik moet er wat uitrijden en dan Shell 98 tanken. Daar moet t mee over gaan....klinkt mij vreemd, waarom dat trillen en blazen?? Afkickverschijnselen zeker dan?? ;o) Of heeft het één niets met t ander te maken?
Kent iemand dit probleem en is het inderdaad daarmee verholpen of moet ik toch aan de bel trekken, heb namelijk nog garantie!
Dank je wel!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als ik het goed begrijp, heb je de auto net gekocht. Wel, ik heb zo m'n vraagtekens...
Was het bij een dealer? Heb je een goede proefrit gemaakt?
Ik zou in ieder geval toch meteen teruggaan en de storing laten uitlezen en resetten.
En schrijf de uitgelezen storingscodes wel precies op!
Wel een erg gemakkelijke manier om niet een storing te hoeven uitlezen.
Het tanken van euro-98 heeft hier volgens mij niets mee te maken, als dat al überhaupt gebeurd is.
Het heeft in ieder geval niets te maken met aanslaan van koelvinnen terwijl dat nog niet nodig was.
Wat gaf je temperatuur meter vlak voor het uitzetten aan? Stond die in het rood of gewoon normaal?
Garantie? Dan gauw terug en laten uitlezen en repareren.
Ja ik heb garantie. Ik weet ook niet of het koelen te maken heeft met de storing hoor, was een eigen bevinding omdat alles tegelijk gebeurde. Ik heb 3 maanden garantie en heb m inderdaad net gekocht. Hij heeft beurt gehad en is gekeurd vorige week.
Het was niet bij een dealer, wel bij een goed aangeschreven garage, ik kan op Google geen gekke dingen over ze vinden in ieder geval, alleen maar hulpvaardigheid en goede service. Ik mocht ook wel terugkomen, zei hij, als de storing bleef na het tanken van 98. Hij zei iets over dat te sensoren dan een andere vettigheid meten oid? Vond het ook een beetje raar maar ik ben geen prof, nog nieteens een beetje...maar toch... Het aanslaan van de koeler is later niet meer gebeurd, het trillen is ook over. Ik ga zo nog weer rijden (een km of 20) en ben benieuwd hoe dat gaat. Gister niet gereden namelijk.
11 jaar
Het klinkt allemaal wel dubieus.
Kennelijk heeft de verkoper radar-ogen die op afstand kunnen zien wat er met de auto mis is. Of hij weet meer dan hij je wil zeggen.
3 maanden garantie houdt ook al niet over. Bij de Bovag krijg je minimaal 6 maanden, mits de aankoopprijs boven de 4500 euro is.
Instruktieboekje erbij gehad? Wat staat daar in over benzine? Ik denk 95 octaan en geen 98. Peugeot zegt dat je zelfs E10 (is 95 octaan) mag tanken.
Ik zou toch aandringen op uitlezen en zorgen dat je de foutcodes (nummers) krijgt.
Hij heeft me 5000,00 gekost en 3 maanden garantie. Klopt dus niet wat ik hieruit begrijp? DAMN
Ja de boekjes zitten er allemaal bij. Er staat inderdaad 95 maar hij zei dat t kon zijn dat dat kwam doordat de vorige eigenaar 98 had gereden.
Komende week toch maar ff terug dan.
11 jaar
3 maanden op motor en bak? Als ik het zo lees "trillen'' loopt hij niet op alle cilinders. KAn klein tot groot defect zijn. Niet te lang wachten.
Vanmiddag nog een stukje gereden. Heenweg liep de auto normaal, zonder trillen. Bij aankomst was de temp met onder de 90, toch sloeg de blazer aan. Ging na ong 5minuten weer uit. Terugweg trilde, hij wel weer bij stationair lopen maar sloegen de blazers niet aan bij t uitzetten... Pfff
11 jaar
Hoezo pfff , zou zo snel mogelijk terug gaan , er is iets niet goed met die auto , zo simpel is het , hoe langer je wacht , des te meer verweer komt er van de verkoper.
Zo'n 1.4 motortje moet gewoon op 95 kunnen lopen, ik vind het eerlijk gezegd wel een l.. verhaal van die verkoper/garagehouder.
En over de garantie, die 6 maanden vanaf 4500 euro geld als je hem bij een bovag bedrijf hebt gekocht. is dat inderdaad zo?
Een niet-bovag handelaar kan gewoon zijn eigen regels maken.
@Kaleido1--> ik bedoel meer pfff van: er zit geen regelmaat in, de ene keer gaat t goed en vervolgens weer t trillen etc. Als ie niet op alle cilinders loopt, zou ie toch ook in moeten houden? Of zie ik dat fout?
Nee het is geen Bovag garage, dus wat dat betreft kan t wel, die drie maanden.
De blazers zouden alleen aan moeten slaan bij een (over)verhitte auto toch?
11 jaar
De ventilator slaat aan als de koelvloeistof in de radiateur vanwege te weinig rijwind niet meer voldoende wordt gekoeld. Dit kan gebeuren als je een poosje stilstaat of als je lang doet over het inparkeren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Radiateur
Heeft niet met een oververhitte motor te maken. Daarvoor kijk je naar de temperatuur op het instrumentenpaneel.
edit:
"( blazer )" verwijderd.
11 jaar
Nee, het komt regelmatig voor dat een bobine af en toe niet vonkt, dus dat zo het trillen kunnen zijn. Dat de koelfan gaat draaien kan komen door diverse oorzaken. Veiligheid om verdere schade aan de motor te verkomen of...... ik kan wel iets verzinnen, maar het is beter dat u de auto zo snel mogelijk terug brengt voor verdere schade aan de auto te krijgen.
@Highway
bedoel je dat mijn uitleg wat betreft de koelfan niet klopt?
Overigens: "meteen terug", vond ik meteen al, zie post #2. En schrijf echt de nummers van de storingscodes precies op, niet de uitleg die de garagehouder daaraan geeft.
11 jaar
Je hebt het over blazers, dus je koelfan draait dan voluit. Dit kan door een storing in het motormangement of door een storing in het airco systeem.
Dit laatste vermoed ik niet om dat bij deze temp. de airco niet werkt.
Wat de oorzaak is dat de koelfan draait weet ik niet. Het kan zijn dat het om veiligheids reden door de computer wordt aan gestuurd.
Sorry, ik nam aan dat Paulus74 met blazer de ventilator bij de radiateur bedoelde. In post #1 is wel sprake van ventilator icm blazen.
Dat ik ( blazer ) achter ventilator heb gezet, is inderdaad fout; zal dat weghalen.
11 jaar
Paula , ga alstublieft terug met de auto , en laat de verkoper , na het aanhoren van jou verhaal , zijn mening geven , en kijk of je er samen uit kunt komen.
Succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar