Beste mensen,
vandaag is tijdens het naderen van een rotonde (koppeling ingetrapt) de distributieriem van mijn 207 1.6 16v geknapt. (bouwjaar 2006, 80kW/110pk)
Wat ik gehoord heb was ongeveer 2sec ratelen en ondertussen viel de motor uit, het ratelen klonk als het ratelen van de gebroken riem in de behuizing.
Ik heb de auto direct naar de zijkant van de weg gestuurd en vervolgens gelukkig ook niet meer geprobeerd te starten.
Ik ben van plan de reparatie aankomende week zelf te gaan uitvoeren. De grote vraag is natuurlijk of er verder motorschade is, iemand een idee hoe groot deze kans is bij dit soort motoren? Verder tips om dit te controleren zodat ik straks niet voor niks de cilinderkop ga demonteren.
Ik hoop hier zoveel mogelijk informatie te verzamelen / tips te krijgen. (bv. over de timing van de distributie en de reparatie bij eventuele kromme kleppen)
Alvast bedankt voor alle hulp.
mvg Bob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja schade ga maar uit van een aantal kromme kleppen
hoeveel kilometer heeft deze auto gereden?
Bij deze motoren knappen de riemen eigenlijk nooit, als ze maar op tijd (d.w.z. om de 120.000 km) vervangen worden.
Het is niet alleen het aantal km maar ook het aantal jaren dat de distributieriem oud is
11 jaar
Gezien het bouwjaar kan het jaartal niet fors zijn overschreden..
Gr. paul
km stand is nu 144.000 (bouwjaar 10-2006), peugeot dealer vertelde me dat deze bij 150.000 vervangen zou moeten worden. Het zat dus in de planning maar dit is wel zuur nu..
11 jaar
Ja dat is inderdaad zuur Bob! Kans is eigenlijk 99,9% dat er een aantal kleppen zijn geraakt, en dus krom zijn. Die 0,1% krijg je cadeau.
bij auto's van bj 2006 geldt nog een termijn van 120.000 km. vanaf 2007 is dit opgerekt tot 150.000 km volgens servicebox.
Maar gezien dit bericht is het nog altijd veilig om 120.000 km aan te houden.
[url=http://postimage.org/image/7l3wh7d97/][img]http://s9.postimage.org/7l3wh7d97/schema...[/img][/url]
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Hans, in dit schema zie ik deze informatie niet echt terug. Is dit schema niet van een 307 ipv 207? en staat er niet tot 01-2007 dus 2006 150.000km en tot 12-2007 terug naar 120.000km?...
Hoe dan ook, de riem is geknapt dus daar doe ik nu niks meer aan..
Graag hoor ik nog tips of ontvang ik meer informatie over de reparatie zelf....iemand?
gr Bob
11 jaar
schema is inderdaad van een 307 maar daar zit dezelfde motor in.
en er wordt bedoeld vanaf 1-2007 en tot 12-2007. daarna komt er weer een nieuw schema, ook weer met 150.000 km.
aan tips kan ik je helaas niet helpen, omdat ik het nooit bij de hand heb gehad. misschien iemand anders?
volgens mij zijn deze motoren geen vrijloopmotoren, dus ik ben bang dat je motorschade hebt. dus de kop zal er toch af moeten.
Indien bij een multiklepper de riem breekt is er altijd sprake van klepschade..
Wat je kunt doen om het e.a uit te sluiten is een nieuwe riem monteren en de motor rond draaien.
Gr. paul
kan iemand me helpen aan de aanhaalmomenten van de kopbouten en informatie over de timing van de distributie?
11 jaar
aanhaalmomenten zou ik even voor je moeten zoeken, maar timing is makkelijk: een pen van 6 mm achter het oliefilter voor het vliegwiel te blokkeren (gaatje moeilijk te zien, zit bijna tegen het blok aan).
vervolgens 2 8mm bouten of boortjes in de twee nokkenastandwielen.
het gaatje voor het vliegwiel is het lastigst, hiervoor kun je het beste iets buigen van een verfrolhouder o.i.d.
Is er grote schade of valt het mee?
Super, ik ga nu beginnen met loshalen.. heb eerder nog geen tijd gehad ivm werk.. ben benieuwd..
Als je me die aanhaalmomenten nog even zou willen opzoeken zou top zijn Hans!
Alvast bedankt!
11 jaar
aanhaal moment is 2,0 +/- 0,2 daNm
hoekverdraaing is 260 +/- 5 graden
succes vandaag, ik hoop dat de schade meevalt.
Bedankt Hans!
De cilinderkop is eraf en heb m zojuist naar een vriend gebracht die deze zal controleren/repareren..voor zover ik kan beoordelen schade aan minimaal 10 van de 16 kleppen. Alle 8 de inlaat- en 2 uitlaatkleppen, de overige 6 uitlaatkleppen lijken niks geraakt te hebben maar worden wel ook even meegenomen in de controle/reparatie bij de motorenrevisie. In de zuigers zijn de afdrukken van de kleppen wel zichtbaar, maar ben eigenlijk niet van plan daar iets aan de toen, hoogstens even schoonmaken van eventuele scherpe randjes..
Hopelijk volgende week weer opbouwen.
11 jaar
Auto loopt weer als een zonnetje.. 10 nieuwe kleppen erin laten zetten, nieuwe waterpomp, olie + filter, koelvloeistof, kopset en distributieset incl looprol en spanner.
Totale kosten: x euro en een fles Hertog Jan dubbel.
Bedankt voor alle reacties, met name Hans.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar