Peugeot 207: storing P0121 bij peugeot 207 1.6 16v

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo,

ik heb hier een 207 staan die bijna altijd als je een tijdje op de snelweg rijdt storing motormanagement aangeeft. Auto rijdt gewoon verder, maar vermogen is weg. Met een beetje geduld haal je de 130 nog.
volgende keer starten, en storing is weer weg tot je op de snelweg bent.

storing uitgelezen P0121 "Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Range/Performance Problem"
wat ik hierover gevonden heb zou het kunnen zijn dat het gaspedaal 2 verschillende waarden doorgeeft. Als ik deze uitlees dan start die bij 20% stationair, en boven de 40% krijg ik klein beetje verschil tussen a en b maar max 1%

heb natuurlijk al wat fora afgestruind naar oplossingen en vaak wordt ook het gasklephuis als schuldige aangewezen. Deze heb ik er al afgehad en schoongemaakt en gekeken of alles soepel loopt. Met het eerste testritje leek het goed, totdat ik 10 km op de snelweg zat, en toe kwam de storing weer.

Heeft een van jullie deze fout eerder meegemaakt?
moet ik nu het gaspedaal vervangen of het gasklephuis?

Marc

xsmarc

Geplaatst door xsmarc (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

TU5JP4 motor: heb je de mogelijkheid om m.b.v. een diagnose-apparaat de gasklep (tijdelijk) aan te sturen? Zo ja, dan kun je tijdens het aansturen eens de kabelboom heen en weer/ op en neer bewegen om op die manier uit te sluiten dat er mogelijk een slecht contact zit. Controleer ook de stekker en aansluiting op het gasklephuis. Is dit allemaal in orde, vervang dan het gasklephuis.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

je moet weten dat de stekker die op je gasklep en op je map-sensor zit ook problemen geven
dit voornamelijk door fibraties van alles
hierdoor kan een slechte contact ontstaan met als gevolg storing

als je de laatste acht van chassisnummer geeft kunnen we kijken of die info flash ook op deze auto beschikbaar is
gasklep wordt niet vaak vervangen maar als na controle/ vervangen stekker probleem terugkomt wel
stekker moet je ook met een tyrip vast zetten zodat het minder trilt

betreffende zegt hans ook al

verder heb je ook nieuwere motor met ketting (in bovenstaande geval hebben we het over een motor met distributieriem)
dan hebben we het over de ep6 motor
hier is het wel bijna altijd direct de gasklep die vv moet worden


let op bij beide gaskleppen moet het systeem opnieuw ingeleerd worden dit gebeurt met de nieuwste software voor de motor die beschikbaar is bij koude motor
bij de tu5jp4 is het zelfs dat de motor ongeveer 80minuten met warme motor ook stationaair moet draaien om alle slijtage delen te compenseren, zodat hij ook goed loopt
allebei moeten na software update met koude motor stationaair warm draaien, wanneer warm dan pas proefrit

doe je dit niet dan kan het in sommige gevallen verkeerd gaan, ivm hij dan helemaal de kluts kwijt is. maar het kan ook veelal goed gaan zonder enkel probleem

xsmarc (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de info. Ik heb een andere gasklep besteld via de onderdelenlijn, die ga ik er eens inzetten zodra die binnen is. stekkerverbindingen heb ik bekeken en niets aan kunnen vinden. ik zal vanavond eens het chassisnummer opzoeken

xsmarc (0), 11 jaar geleden

laatste 8 cijfers: 33728758

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

gaat dus hier om een tu5jp4 motor
als je niks kunt zien aan de stekker dat kan kloppen je ziet er ook bijna niks aan

maar deze kleppen die gaan weleens kapot en worden weleens vv

xsmarc (0), 11 jaar geleden

even een update.
gasklep is nog steeds niet binnen maar het lijkt toch in de stekker te zitten. nadat ik hem met een tyrap had vastgezet ging het op de heenweg naar het werk goed (50km) terug tot de helft. Dus thuis nogmaals de stekker losgemaakt en pennetjes wat bijgebogen. Ging nu goed tot ik bijna thuis was en over een hobbeltje reed. Dus nog maar eens verder klooien met die kwaliteitsstekkers van peugeot. Je ziet er echt helemaal niets aan. ik ben wel slechte verbindingen gewend maar daar zie je tenminste wat aan.
Dus hoop dat ik er zo wel uitkom bedankt voor het meedenken.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

je zou de pinnen in de stekker zelf moeten vv dan
deze zijn gewoon te leveren
je zou erover eventueel contact over kunnen opnemen
kijken wat daar de kosten van zijn

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.