Ik zie vele topics over de bekende "storing uitlaatgas". Tijd om ook van mijn kant een bijdrage te leveren.
Ongeveer een jaar terug kreeg ik voor het eerst de storing, aanvankelijk was er toen nog niets aan de hand. Ik startte de auto, en het toerental leek "zoekende" tussen de 1000 en 2500 tpm. Ik schrok hier van, waarop ik de het contact uitzette, even wachtte en weer startte. Toen bleef het toerental op 1200 steken en reageerde mijn gaspedaal niet meer. Afgesleept naar de garage en uit laten lezen. Uiteindelijk bleek de gemotoriseerde gaskleppositiesensor kapot te zijn. Gelukkig bevriend met een garage en voor 350,- en een krat bier zat er een tweedehandse gasklep in, was de storing er uit en kon ik weer op weg. Na ongeveer 500 km kwam de storing terug, naar de garage maar voordat de computer er aan zat was de storing weer weg (na een keer opnieuw starten).
Inmiddels vorige week, ongeveer 20.000 km verder, besloot ik mijn bekleding te gaan diep reinigen. In 3 uur tijd een paar keer (koud) gestart, paar meter verreden (garage in, garage uit, keer aan de kant enz) en pats, daar was ie weer, de storing. Weer even zoeken naar stationair toerental, maar verder gewoon gereden. Nu de afgelopen 500 km komt en gaat de storing. Zolang als het rijdt zonder problemen rij ik gewoon door. Ik ben niet van plan de halve auto te vervangen zonder resultaat.
Erg jammer, het is een smet op het rijden in een fantastische auto...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je zeker dat dezelfde storing als voorheen er weer in zit of denk je dat? Uit laten lezen lijkt toch de eerste optie.
Mocht het om dezelfde storing (gemotoriseerde gasklep) gaan.........? Volgens mij is er destijds een serie 2.2 16V geweest waar een nieuw gasklephuis op moest. Wellicht is het 2de hands geplaatste gasklephuis 1 uit de foute serie??
Je kunt eventueel nog eens kijken of het gasklephuis inwendig (sterk) verontreinigd is en zo ja, dan reinigen, of laten reinigen en opnieuw inleren, maar het inleren zal in ieder geval dealerwerk gaan worden.
Maar eerst beginnen met uit laten lezen.
Je kunt nog even de laatste 8 cijfers/posities van het chassisnummer plaatsen zodat er mogelijk nog iets te achterhalen valt over die foute gasklephuizen en of dit ook geldt voor jou 406.
Dat is dus het lastige met het uit laten lezen. Nu is de storing er al weer een dag of 4 uit. Ik vraag me af of het iets met vocht te maken heeft... als de auto thuis in de garage gestart wordt als hij warm weggezet wordt, gaat het eigenlijk altijd goed. Na een werkdag stil staan met vochtig weer lijkt de kans hoger op een storing. Als de gasklep verontreinigd is, is die dat altijd lijkt me, en dan is het niet een storing die komt en gaat. En hoe snel verontreinigd zo'n ding? Toch niet na een klein jaartje? Ik heb bij mijn voorgaande auto's nog nooit een gasklep schoon hoeven maken.
Laatste 8 cijfers van het chassisnummer zijn 81460896.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar