Peugeot 307: "Storing versnellingsbak" bij automaat

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Recent storingen op display van "Storing versnellingsbak".
Probleem treedt alleen op na koude start bij buitentemperaturen van lager dan ca. 7 graden.
Na enkele kilometers verschijnt bovenstaande melding en gaat automaat op noodloop.
Probleem is weg na opnieuw starten en treedt dan niet meer op.
Indien motor stationair warm wordt gedraaid, komt probleem ook niet naar voren.
Lijkt dus of temperatuur van automaat/motor van invloed is.

Storingen uit laten lezen: "Tijdelijke storing. Storing drukregeling. verschil richtwaarde"
Peugeot dealer wil nu voor enkele honderden euro's verdergaan analyseren omdat deze storing nooit voorkomt??
Iemand zicht op oorzaak?
Kostenopgave?
Advies adres laten repareren?

Keizerweg

Geplaatst door Keizerweg (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

asx (0) PRO, 14 jaar geleden

heb bij een renault megane 2 elektrokleppen in de bak vervangen, had het zelfde probleem, rijd nu 10 dagen probleemloos rond
het schijnt dat renault en peugeot dezelfde bakken gebruikt, bouwjaar was wel 2001
de kleppen kosten 75€ ex btw per stuk + olie + pakking en wt werk(valt erg mee)

Keizerweg (0), 14 jaar geleden

Beste ASX, dank voor uw reactie.
Ik begrijp ondertussen dat er buiten de genoemde onderdelen dan ook een aanpassingen van de software dient plaats te vinden?
Ivm aanpassing van de kleppen techniek?
Heeft u dit ook uit moeten voeren?

asx (0) PRO, 14 jaar geleden

nee er is geen software aanpassing gedaan, volgens renault ook nu nodig, hangt van model tot model af

306 cabrio (0) PRO, 14 jaar geleden

Peugeot adviseert wel om de laatste software in te lezen voor de automaatbak en motor.

JHV (0), 14 jaar geleden

Ik neem aan dat u de AL4 automatische versnellingsbak in uw auto heeft.
Het vervangen van de beide drukregelkleppen zal dan een 300 - 350 euro gaan kosten.
Bij citroen, die dezelfde bak gebruikt(net als renault) is er wel het advies ook de software te updaten.
Dit omdat de aansturing van de nieuwe kleppen op 100hertz gebeurd ipv de nu 50 hertz.
Bij mij zijn deze kleppen, C5 diesel, ook vervangen van deze storingsmeldingen.
Ik begreep dat er nu een zwaardere uitvoering Borg Warner kleppen in zit.
Het schakelen is weer erg goed nu.
Bel anders met Autrans in oa Lunteren, de PSA bakken specialist.
Johan

Keizerweg (0), 14 jaar geleden

Dank voor alle reacties tot heden. (Is inderdaad een AL4 bak.) Advies van Autrans is ook via andere weg bij ons gekomen.
We gaan zeker contact met deze partij opnemen en dan zou het snel verholpen moeten kunnen worden...

Beste wensen voor 2010!

gerard3568 (0), 14 jaar geleden

Ook ik rij een Peugeot 406 2 liter met een AL4 automaat. bj. 2002. 135000 km .
Deze winter ook 2 x bij koude start en meteen de snelweg op na enkele honderden meters de automaat in noodloop. Na opnieuw starten is het schakelpatroon weer normaal.Bij koude start onder de 6 graden heeft de AL4 bak een tijdje een speciale stand en slip om de motor snel op temperatuur te krijgen. Als ik de eerste honderden meters rustig in de stad rij is er niks aan de hand en komt het probleem ook niet meer terug.
Ik wacht af hoe het verder gaat als de buitentemperaturen hoger worden.

JHV (0), 14 jaar geleden

Op het C5 forum is deze "klacht" ook bekend bij de AL4 bakken. Inderdaad de eerste paar honderd meter even anders rijden en de bak is dan voldoende op temperatuur. Wil je dit niet ervaren dan is de tip om bij kou kort in de "S" stand te rijden, of kort manueel te schakelen. Gaat om de eerste honderden meters. Schijnt een beveiliging te zijn die zorgt dat de bak sneller op temperatuur komt idd.
Johan

milezone (0), 14 jaar geleden

Heren,

Ik heb een 406 2.0 HDI uit 2001/ 200.000 km, met onbalans in de bak. Bij het optrekken met weinig 'gas' voel je de hele motor schudden. Dit is niet het geval bij stationair, en bij met 'veel gas' optrekken. Afgaande op deze gegevens ga ik er dus uit dat er onbalans in de bak zit. En niet bv; in de aandrijfassen of de motor zelf o.i.d. Ik weet niet welke bak erop zit en ben van plan om de versnellingsbak olie te vervangen. Daarnaast heb ik het idee dat tijdens het voor het verkeerslicht staan met ingeschakelde versnelling, de motor ook meer 'trilt' en dit hinderlijk op het dashboard overgebracht wordt. Dit doet zich met name nu (= winter/ in de hel van 2010) voor. Dus kan misschien door invloed van de kou; hardere motorsteun/ rubbers komen????
-Heeft iemand hier ervaring mee?
-Hoe weet ik welk type versnellingsbak ik heb?
-Advies?

Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum