Peugeot 206 2005: Storingen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Ik heb soms bij wegrijden dat auto zelf iets sneller gaat. Nu heb ik soms dat de zelfdiagnose gaat branden
Ben naar Peugeot garage geweest, uitgelezen met de volgende resultaten: ME744

- Permanente storing: Gemotoriseerde gasklep Baan 1 : Kortsluiting naar plus of circuit onderbroken
- Tijdelijke storing: Storing sensor inlaatdruk. Kortsluiting naar plus of circuit onderbroken
- Tijdelijke storing: Thermoweerstand inlaatlucht. Kortsluiting naar plus of circuit onderbroken
- Tijdelijke storing: Registratie van geïntegreerde werkingsfase
- Tijdelijke storing: Werking motorventilatiegroep. Gelijkheid

De permanente storing zou dat opeens sneller rijden zijn.
Hoe los ik dit op? Ik heb al zo'n € 700 extra kosten met deze auto gehad, hopelijk hoef in geen dure (nieuwe) gasklephuis.
Tips?

Viber

Geplaatst door Viber , lid sinds 3 maanden geleden

12 Reacties

hans4074 PRO, 1 maand geleden

ME744? Dat is volgens mij een 1600cc (TU5JP4) . Dealer of Peugeot garage?

    Al 45 jaar Peugeot garage (ik weet niet of dealer zoals Nefkens). Zelfdiagnose lampje brandde niet meer, maar heb het toch laten uitlezen. Heb net nog zo'n 200 Km gereden, lampje brand niet. Monteur heeft het op basis van chassisnummer de storing uitgelezen. Hij begon gelijk over dat glasklephuis en een of andere sensor. Kan ik eventueel dat gasklephuis demonteren en schoonmaken? Ik kan, indien nodig, foto maken van de uitgeprinte rapport. Het enige vreemd wat ik nu zie is dat bij motor staat: / aut. transm.. terwijl auto is handgeschakeld. - Viber, 1 maand geleden

Viber, 1 maand geleden

Wat ik vreemd vind dat zowel bij de permanente storing als bij 2 van de tijdelijke sprake is van = 'Kortsluiting naar plus of circuit onderbroken.'
Heb nog wat op internet gekeken en kwam uit bij deze uitleg = https://www.mvwautotechniek.nl/casus-sto...
Ik weet niet of het vervangen van deze sensor probleem zou oplossen, en weet niet waar deze sensor zit precies.
Vond ik beetje vreemd dat monteur gelijk begon met een dure grap: vervangen van gasklephuis.

hans4074 PRO, 1 maand geleden

Wat ik bedoel: er staat in je 1e bericht o.a. ME744. Dat is volgens mij het type injectie-systeem van een 1600cc i.p.v. een 1400cc.
Je geeft aan dat het een 1400cc betreft. Kloppen je gegevens over de auto, of ben ik abuis? Plaats anders het chassisnummer/VIN even.
De tijdelijke storingen inlaatdruk en temperatuur inlaatlucht zou ik me vooralsnog niet te druk over maken. Dat betreft 1 sensor. Wellicht de stekker extra vastzetten met een dun bindstripje thv het borglipje op de stekker. Storingen wissen en bekijken of die 2 storingen dan terug komen. De storingen van het gasklephuis kan eventueel ook aan een "slappe" stekker liggen. Dat kwam/komt bij de 1600cc wel eens voor en dan moest de stekker met het 1e stukje draaiboom beter (trillingsvrij) vast gezet worden, vandaar mijn vraag of het een 1600 of 1400 is.

Hans4040 PRO, 1 maand geleden

@hans4074, autogegevens kloppen;
1360 cm³ 55 kW

Bron: RDW

oldford PRO, 1 maand geleden

Vreemd. Ik weet niet beter dan dat een KFW motor een Sagem motorcomputer heeft en geen gemotoriseerde gasklep, maar nog gewoon een ouderwetse gaskabel.
Alleen een Partner kan een gemotoriseerde gasklep hebben, maar ook die motor heeft een Sagem motor-computer.

Viber, 1 maand geleden

Dat met opeens zelf snellere gaan rijden was vanaf begin al, 2 maanden geleden. Gebeurt bij 1000 toeren.
Tot nu toe ging de zelfdiagnose lampje niet branden.
Omdat ramen wat vreemd geluid hadden heb ik de panelen van beide deuren losgemaakt om alles goed te smeren. Toen ontdekte ik dat beide speaker waren kapot (in 39 jaar nog nooit meegemaakt). Kabels, zo te zien, waren ook niet meer origineel. Daarna begon de zelfdiagnose lampje te branden.
Heb, van de sloop, andere speakers er in, nu brand lampje niet meer maar auto blijft bij 1000 toeren, zelf, iets sneller te gaan rijden.
Ik doe 2 foto's erbij, dat van het uitlees rapport (staat chassisnummer er op) en die van gasklephuis.
Welke stekkers moet ik controleren, beter vast zetten?

. .

oldford PRO, 1 maand geleden

Tja, ik zie gewoon een KFW motor op de foto, compleet met gaskabel.
Dus ik geloof dat uitleesrapport niet meer.

Je zegrt dat het probleem vanaf het begin is (2 maanden geleden).
Heb je de auto 2 maanden geleden gekocht?
Zo ja, van een particulier of een bedrijf?
In het laatste geval heb je recht op de "wettelijke" garantie en kostenloze reparatie door de verkoper.
Zie: https://www.consuwijzer.nl/garantie-repa...

    Probleem, met vanaf +/- 1300 toeren iets sneller rijden was vanaf het begin dus zo'n 2 maanden geleden. Omdat ik deze type auto niet goed ken heb ik ook niet goed opgelet toen ik het kocht. Het is helaas van particulier, na de aankoop reageerde hij niet meer op berichten. Ben dingen aan het nakijken, kom steeds e.e.a. tegen, auto is langzaam een 'leerpakket' geworden. - Viber, 1 maand geleden

hans4074 PRO, 1 maand geleden

De stekkers waar ik het over heb, betreffen de 1600cc.
Laat de auto eerst eens uitlezen bij de echte dealer.

    Dus het rapport klopt niet? Ik dacht dat ze echt Peugeot specialist zijn... Heb ook nog € 35 moeten betalen voor uitlezen....pppff Ben benieuwd wat Nefkens vraagt voor uitlezen, zou volgende week achteraan. - Viber, 1 maand geleden

Viber, 3 weken geleden

Ben bij Nefkens geweest. Ze vonden vreemd dat ik het uit wil laten lezen als zelfdiagnose lampje niet meer brand. Ik kon het uit laten lezen, kosten.. € 90!! Dat heb ik dus niet gedaan.
Omdat motor niet lekker loopt stationair en soms slaat af heb ik de gasklephuis er af gehaald en schoongemaakt (makkelijker dan vroeger een carburateur schoonmaken). Wat ik vreemd vind dat er was alleen een stekker vastgekoppeld. Heb foto's gemaakt (plaats ik hier. Moet de 2de stekker ook vastgekoppeld worden of moet zo, los, blijven?
Extra vraagje (deze zijn echt probleem auto's) = vandaag heb ik kort rit gedaan, boodschappen. Toen ik naar huis reed merkte ik dat auto stuurt vrij zwaar. Thuis heb ik de stuurbekrachtiging niveau gecheckt, die is goed. Wel zag ik wat gelekte (motor) olie op zo'n ronde ding. Heb afgeveegd maar wat is dat ronde ding? Heb ook foto gemaakt.

. . .

harry4203 PRO, 3 weken geleden

volgens mij ligt de stekker van de gaskleppositieschakelaar eraf als ik de foto goed bekijk. wellicht is deze defect(kwam wel eens voor) en hebben ze de stekker eraf gehaald. eventueel zou je ook nog kunnen laten kijken of de laatste software in de motorcomputer zit.

    De enne stekker, waar ik de pijl heb gezet, was niet aangekoppeld. Moet aangekoppeld zijn? Weet jij wat dat ronde ding is op de laatste foto? - Viber, 3 weken geleden
    Heb maar de losse stekker aangekoppeld, motor loopt goed, auto gaat ook niet meer zelf sneller rijden. Mogelijk was de gasklephuis smerig. Zou morgen naar garage moeten, auto stuurt zwaar.. - Viber, 3 weken geleden

oldford PRO, 3 weken geleden

Dat zwarte ronde ding op de onderste foto is je oliefilterhuis.

    Bedankt voor de info, nog nooit zo'n ding gezien was altijd gewend aan metalen oliefilter. Bizar dat opeens wat olie er op zat. Zou straks naar de garage, gisteren hadden ze geen tijd voor mij, kijken waarom de auto opeens zwaar stuurt. - Viber, 3 weken geleden

Viber, 2 weken geleden

Ben bij garage geweest. Men heeft de oliedrukschakelaar van de stuurbekrachtiging vervagen, BAM.. =..incl werk: € 80,75!! Auto stuurt nog steeds zwaar, alleen bij hoge toeren gaat wel licht.
Het probleem zou zijn de stuurbekrachtiging pomp. Denk men. Volgens monteur is dit niet te checken met uitlezen. Heb offerte gekregen (straks is bijna alles vervangen an de rot auto) = nieuwe pomp (niet origineel Peugeot maar wel nieuw), inclusief montage = € 250 incl all in dus ook BTW.
Kan ik zelf een nieuwe pomp monteren of kan alleen garage en moet op druk gebracht worden?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.