Goedendag,
ik kamp nu al meer dan een maand met het probleem dat mijn Peugeot 106 XS '98 Benzine 1.4 stottert en uitvalt met een warme motor.
Als ik de auto 's ochtends pas dan rij ik ongeveer een kwartiertje zonder ook maar een enkel probleem. Echter daarna begint de auto vaak te stotteren, het lijkt vooral te gebeuren bij de 2000-3000 toeren.
Soms pakt hij helemaal geen enkel gas en word ik zelf echt tegen de gordels aangedrukt naar een paar seconden pakt hij in 1 klap weer op.
Gebeurd ook welleens dat alle lampjes op het dashboard gaan branden bij zo´n stoot/stotteren maar de auto toch weer aangaat zonder te starten.
Uitvallen doet hij plots naar een tijdje stationair te draaien of in bochten in de 2e versnelling.
Ik heb de lambdazone, bougies en bougiekabels vervangen, enkel dit had geen enkel nut.
Toen ik de auto bij de dealer kocht was het stekkertje van de stappenmotor er uit (later pas achter gekomen), na deze erin te doen liep hij wel beter stationair, maar nu zonder de stekker draait hij 3000 stationair en is het stotteren nog veel erger.
Ik heb de stappenmotor gereinigt met remmenreiniger en wd-40, en de luchtfilter is schoongespoten.
Iemand enig idee want het is m'n eerste auto en ik kan er pas blij mee zijn als dit goed is :(
PS. De fan is rechtstreeks aangesloten op de accu ( was al zo ), weetniet of dit er iets mee te maken heeft?
Bij voorbaat dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Omdat je aangeeft dat het stotteren dusdanig heftig is, klinkt dit als een onderbreken/wegvallen van de ontsteking. Oorzaak hangt een beetje af van type ontstekingssysteem. Als je de laatste 8 cijfers van het chassisnummer kunt plaatsen wordt het wellicht iets duidelijker omdat er dan door de peugeotmensen meer info te krijgen is.
Wij hadden het zelfde probleem met een 306. Deze reed ook nog op gas.
Ook alles vernieuwd. lambdasonde, kabels enz. Bleek uiteindelijk de bobine te zijn. Iets in de motor maakt de bibine stuk. We zijn nu al in 2 jaar tijd aan de 3de bobine toe. Maar elke keer is hij stuk en geeft hij dezelfde mankementen.
13 jaar
52063854 is het identificatienummer en dat is volgens mij hetzelfde als het chassisnummer :)
13 jaar
Het chassisnummer geeft niet veel duidelijkheid. Om nu bijv. een bobine of BDP sensor op de gok te gaan vervangen is eigenlijk niet de juiste manier van werken. Omdat het zonder verder onderzoek lastig te bepalen is of het aan 1 van de 2 onderdelen zou kunnen liggen, kun je m.i beter een keer naar een dealer of garage gaan. Vreemd is ook dat de stekker van stappenmotor los lag.
Wil je toch de gok nemen, dan zou je wellicht beide onderdelen op de sloop kunnen halen en domweg wisselen/vervangen.
Je zou nog een GLOBAAL (!!) testje kunnen doen met bijv. een los 12v 5 Watt lampje met fitting en 2 stukjes draad en het ene draadje aansluiten op de voeding van de bobine en het andere draadje een willekeurige massa. Het lampje plaats je in het zicht zodat je tijdens het rijden en tijdens stotteren kunt kijken of het lampje constant blijft branden of gaat flikkeren, of compleet uitvalt, tijdens stotteren of uitval. Blijft lampje gewoon constant branden terwijl auto stottert, dan zou je kunnen gokken op bobine. Gaat lampje meeflikkeren met stotteren, dan de gok van de BDP sensor.
Okee, zou het ook niet de gasklepsensor kunnen zijn of alsnog de stapppenmotor als ik deze vervang voor een nieuwe inplaats van schoonmaken?
En het idee van het lampje klinkt heel logisch :D, maar hoe doe ik dat, waar zit de bobine?
Naar de dealer brengen en uitlezen kost handenvol geld :(
13 jaar
Nathan, begrijpelijk dat je aangeeft dat wegbrengen handenvol geld kost, maar denk dat dit toch een betere optie is.
Enig technisch inzicht is toch wel belangrijk, en omdat je aangeeft niet te weten waar de bobine zit, denk ik dat dit een beetje ontbreekt. Nu komen we met z'n allen een heel eind, maar om alles uit te moeten gaan leggen zonder duidelijk aanknopingspunt, gaat niet lukken vrees ik.
Misschien dat ik het verkeerd heb uitgelegt.. Het is niet echt stotteren, het is echt wegvallen van het gas.
Ik heb de stekker van de gaskleppotmeter eruitgehaald, ging tijdje goed maar alsnog, ik was aan het rijden en het gas viel weg het hielp niet als ik op- of terugschakel, gas geef, niks. De toeren zakken langzaam en als hij niet weer oppakt voordat de toeren bij 0 zijn valt hij gewoon uit en gaan de lampjes branden (maar zelfs nu kan die weer opakken en verder rijden)
Kan ik met deze informatie bobine, BDP, gaskleppopsensor of stappenmotor al uitsluiten?
Is het niet evt de waterpomp of de distributieriem die niet op tijd staat? Of temperatuur sensor?
13 jaar
Hij heeft het nou 2 weken goed gedaan, maar eerstergister met het warme weer begon het weer. Het is dus vooral bij hoge tempraturen
13 jaar
Nathan, nogmaals: als je niet van plan bent om naar een vakkundig garage te gaan, dan zou ik gokken op een bobine, dus ga naar een sloop en regel een bobine van hetzelfde type en probeer het gewoon.
Ik heb laatst een "bypass" gemaakt bij iemand die ook deze vage storing had.
Zat een draadbreuk in 1 draad van de kabelboom van de ontsteking naar de computerkast.
Deze maakte zo nu en dan geen contact meer, daarom was het niet altijd.
Je zou eens kunnen proberen om flink aan alle draden cq. kabelbomen te trekken en knikken tijden het lopen van de motor.
13 jaar
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 1.1l, 106 uit 2000. Ben flink aan het lezen en googlen, ben van plan om de nullastregelklep te vervangen. Bij meerdere mensen gelezen dat dit hielp.
Alleen kan iemand mij vertellen waar de klep zit? En vertellen wat nullastregelklep in het engels is? Aangezien mijn wphb in het engels is?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar