auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 205: stotteren inhouden knallen inlaat

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,9 gti u9 DKZ

Ik ben al een tijd aan het worstelen met mijn GTI.
hij start slecht slaat pas na 2 a 3 keer aan, vervolgens loopt hij soms goed, maar soms heel stotterend.
als hij stotterend loopt en gasgeef houd hij heel erg schokkend in en knalt soms uit de inlaat.
als ik dan de koppeling intrap en volgas geef, gaat hij soms door het stotteren heen , maar moet dan wel hoog toeren houden.
ik heb hem uitgelezen en er kwamen 3 codes uit allen self richness regulation.
ik heb reeds vervangen: bosch lucht massa meter
drukregelaar op injector rail
verdeelkap met rotor
bougies
bobine
injectoren
brandstofvilter
krukas positie sensor
ontstekings module
vervolgens n.a.v de storingscodes de stekker van de lambda afgetrokken geen verschil,
en een computer uit een welgoedlopende gti erin gezet ook geen verschil.
het vreemde is dat hij soms goed rijd maar soms gewoon niet mee te rijden is.

IEMAND NOG EEN IDEE????????????????? ik weet het niet meer

Geplaatst door

post +0

al 20 jaar lid

Reacties

Daan kijk eens hoe groot je de vonk kan rekken 15mm is een mooie waarde . Ik lees bij het lijstje geen kabels na zoveel jaren kan dat nodig zijn. Overslag in de doppen of koop gewoon een set nieuwe. Succes.

Punt +80
badge

14 jaar

volgens mij moet je van deze nog de kleppen stellen heb je dit al eens gedaan, in 0.20 ----uit 0.40

[quote=Punt]Daan kijk eens hoe groot je de vonk kan rekken 15mm is een mooie waarde . Ik lees bij het lijstje geen kabels na zoveel jaren kan dat nodig zijn. Overslag in de doppen of koop gewoon een set nieuwe. Succes.[/quote]
Gam morgen zeker een nieuwe kabelset erop setten bedankt vast voor de reactie.

post +0

14 jaar

[quote=robby10030]volgens mij moet je van deze nog de kleppen stellen heb je dit al eens gedaan, in 0.20 ----uit 0.40[/quote]
kleppenstellen ik wist niet dat dat bij dit type ook moet ,k ga het morgen uitzoekken.

post +0

14 jaar

Hoi Daan,

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken is naar je secundaire luchtschuif. Deze hoort bij je koudestartcircuit en behoort bij koud weer open te staan. Als je motor warmer word gaat deze dicht. Is dat niet het geval dan blijft je mengsel te rijk. Ook kan er een tempsensor stuk zijn, is vaak de blauwe (eigenlijk altijd) die op je thermostaat huis zit.
Onder dit thermostaathuis zit je secundaire luchtschuif.

205freak +0

14 jaar

[quote=post][quote=Punt]Daan kijk eens hoe groot je de vonk kan rekken 15mm is een mooie waarde . Ik lees bij het lijstje geen kabels na zoveel jaren kan dat nodig zijn. Overslag in de doppen of koop gewoon een set nieuwe. Succes.[/quote]
Gam morgen zeker een nieuwe kabelset erop setten bedankt vast voor de reactie.[/quote]
kabelset reeds vervangen, maar HELAAS probleem blijft storingscode is 31 51 en 52???

post +0

14 jaar

[quote=post][quote=robby10030]volgens mij moet je van deze nog de kleppen stellen heb je dit al eens gedaan, in 0.20 ----uit 0.40[/quote]
kleppenstellen ik wist niet dat dat bij dit type ook moet ,k ga het morgen uitzoekken.[/quote]
maar als het de kleppen zijn, waarom loopt hij dan boven de 3500 toeren als een zonnetje????

post +0

14 jaar

[quote=205freak]Hoi Daan,

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken is naar je secundaire luchtschuif. Deze hoort bij je koudestartcircuit en behoort bij koud weer open te staan. Als je motor warmer word gaat deze dicht. Is dat niet het geval dan blijft je mengsel te rijk. Ook kan er een tempsensor stuk zijn, is vaak de blauwe (eigenlijk altijd) die op je thermostaat huis zit.
Onder dit thermostaathuis zit je secundaire luchtschuif.[/quote]
ik heb de stekker van de temp sensor eraf gehad, en ben toen een blokje om gegaan
maar dat maakte geen verschil alleen moest ik nu gas geven om aan te slaan, maar dat hoort lijkt me.
p.s ik krijg motorcode 31, 51 en 52 te zien?????????

post +0

14 jaar

[quote=205freak]Hoi Daan,

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken is naar je secundaire luchtschuif. Deze hoort bij je koudestartcircuit en behoort bij koud weer open te staan. Als je motor warmer word gaat deze dicht. Is dat niet het geval dan blijft je mengsel te rijk. Ook kan er een tempsensor stuk zijn, is vaak de blauwe (eigenlijk altijd) die op je thermostaat huis zit.
Onder dit thermostaathuis zit je secundaire luchtschuif.[/quote]
ga zeker de luchtschuif controleren, p.s soms blijft mijn gas ook een beetje hangen ik weet niet of dit er ook iets mee te maken heeft???

post +0

14 jaar

omdat bij hoger toerental de snelheid van motortoerental het zaakje wel aan de praat houd ik adviseer je de kleppen te stellen

Robby,

Dat kleppen stellen is zeker een punt. Maar dat is toch een heel karwei?
Nokkenas eruit, want er komen plaatjes onder?
Of vergis ik me nu.
Mijn GTI was er een uit 87, daar was dat stellen al met plaatjes.

205freak +0

14 jaar

Daan,

Het is niet het leukste karwei, maar controle gaat het best door de schuif eraf te sleuteln. Dan rechtstreeks op een accu aansluiten en erdoor kijken of de schuif zich sluit.

205freak +0

14 jaar

je kunt toch eerst eens even de klepspeling controleren,en of het nou leuk is of nie veel werk of niet als het moet zal het toch gedaan moeten worden.

Yep wat mot dat mot

205freak +0

14 jaar

Daan, ik heb de codes even voor je opgezocht . 31 Adaptieve lambdaregeling uit bereik. 51 Geen signaalwisseling van de lambdasonde. en 52 is adaptieve lambdaregling uit bereik . Adaptief = aanpassing. Groetjes .

Punt +80
badge

14 jaar

heeft hij niet ergens een vacuum lek?
inlaat spruitstuk pakking misschien, omdat de lambda ook buiten bereik is nl

Hoi Daan,

Gti weer lekker aan de praat?

205freak +0

14 jaar

Daan,

Ik ben benieuwd of je probleem is opgelost.

Groet 205freak

205freak +0

14 jaar

Als je een lambda probleem hebt kijk dan of er geen lekkage is tussen uitlaatspruitstuk en katalysator,het zgn. scharnierpunt wil nog wel eens lekken. Ook de pakking tussen uitlaatspruitstuk en cil.kop lekt wel eens omdat de moeren loslopen of de tapeinden afbreken. Verder zijn de stekker verbindingen van de lambdasonde vaak gecorrodeert omdat deze onder de auto zitten en er makkelijk water in kan komen. Een beetje corrosie op de stekker verbinding en het lambda signaal is om zeep. Ik zou persoonlijk de bedrading van de lambda sonde goed controleren op onderbreking en kortsluiting. Verder kan de zekering van de verwarming van de lambdasonde er uitliggen. Controleer onder de auto of je op de stekker waar de 2 witte draden op zitten 12 volt hebt met draaiende motor. Heb je 12 volt dan is de bedrading van de verwarming en de zekering in orde. Rest alleen dan nog de controle van de twee signaal draden als deze in orde zijn dan is je lambdasonde kapot.

Ik ken dit probleem wel, ik heb het zelf n.l ook gehad. Ik heb 160000 km prijktijk ervaring met deze. Bij mijn auto was de stekker van de lambda gecorrodeert omdat er water in terecht was gekomen. Omdat het steeds weer gebeurde heb ik er een lambdasonde van een 405 ingezet , deze heeft een langer draad waar door de stekkerverbinding zich nu in de buurt van de hoofdremcilinder bevindt. Dat is een redelijk droge plek.

De eden waarom de auto af en toe zo stotterd e.d. ;

DE computer gaat in het noodprogramma waardoor het mengesel te arm of te rijk is . In deellast istie dan te arm wat het stotteren en knallen veroorzaakt en bij volgas geven is hij rijk en loopt hij wel goed zolang je maar gas genoeg geeft.

Wat betrefd de secundaire luchtschuif, deze heeft een invloed opo het mengsel maar alleen op het toerental. Alle lucht die er door heen gaat gaat ook door de luchtweger en wordt dus meegenomen in de berekening voor de hoeveelheid brandstof. Kan overgens best zijn zijn dat hij niet goed werkt hoor .

De reeds genoemde lucht lekkage in het inlaattraject kan overigens ook een oorzaak van de storing zijn. Bij mij is de slang van de scundaire luchtschuif een afgebroken vlakbij het inlaatspruitstuk. Leuk klusje om die te vervangen.

DE klepspeling kan niet goed staan maar ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat hij daar slecht van liep, behalve eentje op gas dan. De kleppen moeten dan echt helemaal dicht staan om dit probleem te veroorzaken bovendien is de storing dan permanent aanwezig en niet ineens weg als je volgas geeft. Wat niet wegneemt dat het zeke aan te raden om de klepspeling eens te controleren.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.

Mvgr,

PT nieker

Hallo allen, het probleem is eindelijk opgelost, na ruim een jaar dit probleem te hebben gehad bleek het volgende,
ik haalde van de week de brandstofpomp eruit en wat bleek er zat een scheur in het rubber dat tussen de pomp en de bovenkant pomp zit waar dan weer de aansluitingen op zitten het scheurtje heb ik gerepareerd omdat ik niet meteen zomaar een nieuwe pomp wilde kopen, en terug geplaatst.
het viel me meteen op dat hij meteen aansloeg en niet minimaal 3 keer hoefde te starten.
als dit rubber een scheur bevat dan loopt de brandstof na het uitzetten van de motor geheel terug de tank in en moet je dus vervolgens iedere keer als je hem start de brandstof oppompen tot aan het blok.
en tijdens het rijden kreeg hij in plaats van brandstof soms lucht en dit gaf dat heftige stotteren.
allen toch bedankt voor het mee nadenken.
m.v.g

post +0

14 jaar

Neem daar geen universeel brandstofslang voor want dat kan er niet tegen ook aan de buitenkant in aanraking te komen met benzine !!!!!!!!!!!! Succes.

Punt +80
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.