close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 205 1992: Dynamo uitnemen

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: BDY, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 65

Ik heb een Peugeot 205 automaat 1.6 met een dynamo-probleem. De dymano moet er uit.

Deze dynamo draait onderaan op een la ge bout die als een scharnier werkt wanneer je het dynamohuis wilt verstellen om de multiriem op spanning te brengen.

Echter, de bout moet er uit en hij lis langer dan de ruimte die ik links heb om ‘m uit te nemen nadat ik hem heb losgedraaid.

Iemand ervaring?

Geplaatst door

Peugeot205auto (70)

al 5 maanden lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Meestal zit er dan in een chassisbalk een uitsparing of gat daarvoor, zo nee, dan moet je het blok laten zakken of opkrikken....
Andere mogelijkheid is de dynamosteun losmaken van het blok...

Beunhaas 1035
badge vip badge

5 maanden

Aan dat laatste dacht ik ook al. Motor omhoog/omlaag is mijn laatste optie zeg maar.

Dank voor het meedenken!!!

Peugeot205auto 70

5 maanden

Zit er geen gleuf in die steun, waardoor je de bout slechts een paar slagen hoeft te lossen en deze er dan naar boven toe uit kan?

harry4203 2490
badge vip badge

5 maanden

Daar hoopte ik al op maar het lijkt niet zo. Morgen of vrijdag ga ik het proberen.

Ik kan op het internet ook geen voorbeelden vinden. Daarbij: de 1.6 met automaat is altijd schaars geweest. Lichtere motoren hadden een andere ‘opstelling’

Peugeot205auto 70

5 maanden

Goed, de klus is geklaard. Meer sleutelwerk dan verwacht. Het advies van een ex-Peugeotmonteur stap voor stap gevolgd. Inclusief modificatie... (Alle links/rechts gerekend vanaf de voorkant, neerkijkend op de motor).

Aan de linkerkant hangt de motor in een steun, thv de veerpoot. Met een heel lang draadeind en een moer. Eerst dacht ik dat de moer losdraaien genoeg zou zijn om de motor op te tillen, maar het draadeind werkt meer als een 'paspen' wanneer je alles laat zakken.

De motor moet aan de linkerkant omhoog dmv een krik. Daarbij de uitlaat weghalen, anders komt die tegen de bodem aan zodra je de motor opkrikt.

De dynamobout wil er na 5, 6cm opkrikken nog niet uit. Dan is het tijd voor de modificatie die blijkbaar de Peugeotgarage ook werd gedaan... De boutkop zit dan niet meer ter hoogte van het binnenscherm, maar zit ter hoogte van een 3-hoekige enkel-plaat steun. Ik heb daar op advies een gat in geboord en opgeruimd tot ±30mm zodat er een dop doorheen kon om de bout los te draaien. Daarna kan de dop + bout door het uitgeboorde gat in de steun uitgenomen worden. Netjes met wat primer afgewerkt en een rubberdop geplaatst. Zo lijkt het alsof het 'af fabriek' zo was!

Doe je dat niet, dan moet je alles losmaken alsof je de hele motor uit wilt nemen. Al met al was dit nog wel uren werk (als amateur, maar wel met het goede gereedschap).

De dynamo-lagers waren echt gaaaaar. Gelukkig kon een plaatselijk revisiebedrijf alles weer als-nieuw maken.

In elkaar zetten is omgekeerde volgorde en de steun over het draadeind laten zakken. Daarna de moer er weer opgedraaid.

Peugeot205auto 70

4 maanden

Je hebt nu eigenlijk gedaan wat de fabriek al had moeten doen....
Kennelijk dacht men toch wel aan degelijke klussen want bij b.v. de latere 306 met XU(D) motoren kon die bout eruit via een gat in de chassisbalk...

Beunhaas 1035
badge vip badge

4 maanden

Daar zeg je wat! De 306 kwam in '93/94 op de markt? Toen hadden ze natuurlijk hun lesje met de eerste problematische dynamo's wel geleerd natuurlijk. En wellicht heeft de monteur die me adviseerde deze oplossing voor het eerst gekozen toen hij de af-fabriek oplossing voor de 306 zag.

Mijn 1.6 automaat-uitvoering was natuurlijk niet de meest gangbare uitvoering. Ik vermoed dat bij de 1.1 en 1.4 motoren alles wat beter te benaderen was (kleinere blokken). En dat ze dit gedaan hebben met een 'we zien wel'-houding. De Fransen hebben daar zelfs een officiële term voor met die betekenis: laissez-faire...

Peugeot205auto 70

4 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.