Hallo.
Tijdens een korte rit naar de stad begon de auto in te houden.
Kon eigenlijk alleen nog in de eerste versnelling rijden want als je naar de tweede ging begon hij in te zakken.
Auto op de parkeerplaats gezet en rook een sterke rotte eieren lucht .
15 of 20 minuten later weer gestart en een paar keer flink gas gegeven en kon zonder problemen of stottertje weer naar huis rijden.
Auto heeft dit al eens een keer eerder gehad.
Wat is er aan de hand geweest ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Die rotte eieren die je ruikt kan van een 'kokende' accu zijn..dit kan komen door een defecte spanningsregelaar in de dynamo..hij laad dan bv met veel meer Volt bij dan dat hij normaal zou afregelen..
Gr Stefan
Bedankt voor je antwoord.
Verklaart dit ook het inhouden of stotteren ?
Kan het ook de katalysator zijn die onverbrande benzine binnen heeft gekregen?
Kan die ook naar rotte eieren stinken?
Aad
15 jaar
Het lijkt mij dat de motor op een of andere manier te rijk mengsel heeft gelopen.
Hans
Hoi.
Net even de dynamo opgemeten .
Op de accu levert hij 16,5 volt dus is de conclusie van Stefan 84 dus goed dat het spanningsregelaartje kapot is en de accu gaat koken.
Is dit regelaartje los te vervangen of kan ik beter op de sloop gaan kijken voor een andere complete dynamo?
Aad
15 jaar
Hallo Aad
Indien de spanningsregelaar er van buiten op zit geschroeft ( zoals bv Bosch ) is deze gewoon los te verkrijgen..kosten +/- 25,- en hoef je niet perse een andere dynamo te kopen..
Maar of dit ook het stotteren verklaard durf ik ff niet te zeggen.
Gr Stefan
15 jaar
Hoi.
Ik kan vanbuitenaf niet zien wat voor merk dynamo het is.
Wat is het meest voor de hand liggend voor een 205 1.1 Forever van 1994 Bosch of een ander merk.
Ik kan wel zien dat er aan de buitenkant van de dynamo dingen opgeschroeft zitten waar een draad uitkomt.
Ga hem straks demonteren on dan zie ik wel.
Aad
15 jaar
Aad
Dan maar even afwachten tot straks..
Bosch heeft ze los erop zitten,bij een valeo zitten ze bv in de dynamo geintegreerd..
Gr Stefan
15 jaar
Je hoort nog van me.
Aad
15 jaar
Het inhouden kan hier ook van komen alle elecktronica componenten krijgen hierdoor een veel te hoge spanning.
Suc6 Bert
Hoi.
Ik heb de dynamo eraf gehaald,er staat op made in france Valeo.
Op de buitenkant heb ik er een dingetje afgeschroeft die met 2 boutjes vast zat op de dynamo.
Er zit 1 draadje aan die met een metalen stekkertje op de dynamo vast zat onder de plastic afdekkap.
Er zitten ook 2 beweegbare stiften in die je in kan drukken.
Op het apparaatje staat Hella Dr 004 241-76 Germany 14,6 v.
Is dit het spanningsregelaartje?
Aad
15 jaar
Ja dat is de spanningsregelaar.
Hans
Okee.
Dan ga ik kijken of ik die ergens kan krijgen.
Is er kans dat de accu nog is beschadigd door te veel laadstroom?
Aad
15 jaar
Kijk ook even naar de sleepring waar de koolborstels overheen lopen als deze erg ingesleten is dan laten afdraaien anders zijn de koolborstels zo weer versleten.
Suc6 Bert
Belangrijker is om even te kijken of je geen zwarte plekjes op de sleepringen zitten ( koper achtige kleur waar de koolborstels tegen drukken ) indien deze ver versleten zijn kun je er beter een set nieuwe in laten zetten,of zelf doen natuurlijk..of met een schuurpapiertje ff licht opschuren,
Sleepring kost ongeveer een euro of 10 - 15..maar dan moet de dynamo uitelkaar gehaald worden..opzich niet moeilijk om erin te zetten,maar wel even weten waar je mee bezig bent..
Denk niet dat je accu kapot is gegaan,het is tenslotte maar heel even die piekspanning,en je hebt er geen dagen mee rond gereden..
Succes
Gr Stefan
15 jaar
De accu heeft wel degelijk een opdoffer gehad, anders gaat hij niet stinken. Er bestaat een kans dat deze kapot is, maar die is kleiner dan de kans dat hij het overleefd heeft.
Indien het een accu betreft die je kan servicen ( dopjes/kapjes verwijderen om vloeistof bij te vullen ) controleer dan of er nog voldoende vloeistof inzit, en eventueel bijvullen met gedemineraliseerd water ( gefilterd water uit een condensdroger volstaat ook ). Dan komende dagen even in de gaten houden of de wagen normaal blijft starten, en de accu niet overdreven warm wordt na een flinke rit. Ook 's morgens een keer controleren of de accu nog voldoende spanning levert. ( minimaal 12 volt, ongeveer 12,4 is optimaal).
Indien de accu toch kuren begint te vertonen, dan alsnog vervangen.
Groeten Marcel
[color=red]Pas op met kokende accu`s !!![/color]
ze kunnen ook exploderen, namelijk....en dan moet je minimaal een nieuwe pasfoto laten maken.
Heb 1 keer meegemaakt dat een accu explodeerde..en ik kan je vertellen dat je niet in de buurt van de accu wilt staan..
De accu werkt flink belast op dat moment,en naast het voertuig was iemand anders aan het lassen,door 1 vonk die toevallig de verkeerde kant opwaaide had je de poppen aan het dansen..ik weet niet of hij erop of ernaast viel ( gassen van accu ) maar van de accu was weinig meer over..compleet open getrokken in 2 stukken..
Gelukkig viel de schade aan de personen mee..
Maar veel mensen staan er vaak niet bij stil,dat het best gevaarlijk is..maar als het je één keer gebeurt,vergeet je dat nooit meer..tenminste..
Gr Stefan
15 jaar
Hoi.
Inmiddels is de spanningsregelaar van de dynamo vervangen.
Als ik de motor laat draaien meet ik op de accu 16,6 volt.
Als ik de motor uitzet meet ik op de accu 14,36 volt.
Accu kapot ?
Aad
15 jaar
Dat is te hoog.....probeer eerst een andere meter en dan een andere accu (even lenen).
hieronder staat een tabel, wat de spanningen moeten zijn :
Geladen 12 volts Accu Soortelijke Massa kg/m3 Rustspanning Volt
100 % 1280 12,7
60 % 1210 12,3
20 % 1140 11,9
Met draaiende motor moet je tussen 13,8-14,4 Volt meten op de accupolen.
mvg,
Hans.
Dag meedenkers.
Een goede tip om een andere spanningsmeter te proberen want de metingen zijn nu goed.
Er was dus met de accu en spanningsregelaar van de dynamo waarschijnlijk niets aan de hand en heb ik de spanningsregelaar dus voor niets vervangen maar ik heb er nu een reserve bij voor het geval dat.
IK wijt het stinken toch aan de katalysator.
Vanmiddag weer een stukje gereden en dat ging prima todat ik een stukje in de tweede versnelling reed en daarna een bocht nam.
Bij het optrekken begon de auto in te houden,na een beetje spelen met het gaspedaal ging het weer goed.
Dit gebeurde ook toen hij zo erg stonk naar verrotte eieren.
Ik denk dat bij het afremmen voor de bocht hij teveel benzine krijgt en dan bijna verzuipt en de onverbrande benzine in de katalysator terecht komt en dan gaat stinken.
Stationair te veel benzine bij afremmen?
15 jaar
Ik lees dat je een andere spanningsregelaar geprobeert hebt,en toen was het wel goed ? de regel eronder zeg je dat de accu en spanningsregelaar niet kapot waren,maar wat was het dan wel ?
Die rotte eieren geur is toch echt wel van de accu afgekomen..wellicht dat het stotteren wat hij nu doet er iets mee te maken kan hebben omdat het voltage de lucht is ingeschoten,wat niet alle onderdelen even prettig vinden.
Gr Stefan
15 jaar
Na een probleemloos rondje gereden te hebben van pakweg 25 minuten kwam ik weer bij het bochje en jawel hij hield weer in.
Thuis de accu gemeten met draaiende motor en gaf 14,5 volt.
Motor uitgezet en weer de accu gemeten en die gaf 13,6 volt aan ,te hoog dus.
Na een paar minuten weer gemeten met de motor uit en toen gaf hij 12,66 volt aan.
Die 13,6 volt zat mij niet lekker.
Vandaag de accu van de buurman geleend en een aardig rondje probleemloos gereden,ook door het bochtje.
Geen stottertje helemaal niets.
Ga ervanuit dat de accu toch stuk is .
Morgen ga ik dus een nieuwe accu halen.
Bedankt voor alle hulp.
Gr
Aad
15 jaar
Hallo
Nog 1 vraagje.
Hoeveel ampere accu moet er in de auto, 44 ampere ?
Aad
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar