Peugeot 406: Stotteren tussen 40 en 80, stationair onregelmatig

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v automaat

Hallo,

Sinds enige tijd stottert mijn auto bij een constante snelheid tussen 40 en 80 km/u.
Ook stationair loopt hij niet mooi regelmatig.
Zodra ik ga versnellen is het weg, ook bij hogere snelheden loopt de motor netjes.
Volgens mij stottert de motor ook iets meer als ik over een rotonde rijd, dus als hij iets "schuin"hangt.

Heeft iemand een idee, ik krijg steeds minder plezier tijdens het rijden!

Met vriendelijke groet,

M. Peters

MinnesotaTwin

Geplaatst door MinnesotaTwin (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Is er al eens naar gekeken ??
Zo ja, wat is daar uitgekomen ??
Zo nee , laat hem dan eerst eens uitlezen.

MinnesotaTwin (0), 16 jaar geleden

Hij is al uitgelezen, de volgende meldingen kwamen te voorschijn;

-Permanente storing. Regeling UGR klep
-Permanente storing. Aansturing verwarming lambdasonde
-Permanente storing. Aamsturing relais luchtpomp. Kortsluiting met plus/kortsluiting met massa

Kun je hier iets mee?

hans4074 (0) PRO, 16 jaar geleden

Het zou alle 3 kunnen, alleen staat er in je verhaal niets over een brandend diagnose lampje?
Bij storing 2 zou deze moeten gaan branden.
Wat je nog kunt proberen: motorkap open en dan rechts achter een beetje onder de zilverkleurige afdekplaat op het motorblok zit een cilindervormig, blank metalen geval, de EGR klep. Hier zit een stekker op aan gesloten. Maak deze stekker eens los en ga dan eens weer rijden op die constante snelheid tussen 40 en 80km/u.
Het zou kunnen dat je diagnose lampje dan wél gaat branden, maar dat neem je dan maar even voor lief.

MinnesotaTwin (0), 16 jaar geleden

Er brand geen enkel waarschuwingslampje.
Dit ga ik proberen en meldt me dan weer.

Alvast bedankt voor de moeite!!

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

In de zekeringkast onder de motorkap zit een relais wat de luchtpomp aanstuurt één van de stekkertjes in het steuntje van dat relais heb ik meegemaakt dat die verbrand was. Misschien de moeite waard om even te kijken.Als hij een luchtpomp heeft tenminste.

MinnesotaTwin (0), 16 jaar geleden

Heb nu een dag rond gereden met de (hopelijk juiste) steker los maar geen verschil en misschien ook vreemd, geen waarschuwingslampje.
Dus andere suggesties zijn van harte welkom!!

peugeotdriver (0), 16 jaar geleden

Ik heb geen oplossing maar vraag me af wat de functie van de luchtpomp is?
Groeten Jan

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Jan , deze luchtpomp zorgt voor extra zuurstof in het uitlaatgedeelte van de motor direkt achter de kleppen waardoor daar in de opwarmfase mede door een te rijk mengsel een soort van naverbranding ontstaat die er voor zorgt dat de katalisator en de lamdasonde sneller op temperatuur komen en dus sneller hun werk gaan doen.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.