Peugeot 406: oncomfortabel en onrustig weggedrag

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V (XU7JP4)

Verdere info over de auto: 140.000 km gereden. Sinds laatste beurt circa 10.000 km gereden.

Beschrijving probleem:
Sinds enkele weken gedraagt de auto zich onrustig. Dit manifesteert zich met name bij lagere snelheden (in de stad). Nu zijn de wegen in Den Haag altijd al slecht geweest, maar de laatste tijd is het erg oncomfortabel geworden. Mijn 406 ervaar ik als niet-comfortabel meer en ver onder de maat voor één van de meest comfortabele autos in z´n klasse. Een autokenner (maat van mij) vond het ook opvallen. Gek genoeg lijkt het probleem bij hogere snelheden minder aanwezig te zijn.

- Het kenmerkende deinen van de auto treedt niet op.
- Het doet zich voor tijdens het rijden op benzine én LPG.
- Recent onderhoud (voordat probleem optrad): remslangen voor en remvloeistof, bougies, olie ververst, nieuwe radiateur en koelvloeistof (vanwege lekkage), stabilisatorstangen.

Ik vermoed dat het de schokdempers of de recent vervangen stabilisatorstangen zijn. Reeds langsgeweest bij de garage. Na een proefrit vond de monteur er niets vreemds mee aan de hand. Hij meldde tevens dat hij zelden voorveren en nog nooit (!) achterveren voor een 406 besteld had.

Wat denken jullie ervan?

Kets_One

Geplaatst door Kets_One (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Zijn er ook rammels ??Trek eens aan de achterwielen als hij op de grond staat,(alsof je ermee wilt sturen)als daar ruimte is zijn het de beruchte spoorstokjes achter.Na reparatie wel even vierkant uitlijnen.

sel (0), 16 jaar geleden

Kets_one je hebt nogal een aparte stijl van probleembeschrijving.. ? Wat is eigenlijk het probleem? Je schrijft dat je 406 oncomfortabel is of is geworden? Kun je dat oncomfortabel zijn nader benoemen?

Kets_One (0), 16 jaar geleden

[quote=sel]Kets_one je hebt nogal een aparte stijl van probleembeschrijving.. ? Wat is eigenlijk het probleem? Je schrijft dat je 406 oncomfortabel is of is geworden? Kun je dat oncomfortabel zijn nader benoemen?[/quote]
Ik voel letterlijk elk bobbeltje en kuiltje in de weg. Gek genoeg worden de grote verkeersdrempels en tramrails wel goed opgevangen.

Kets_One (0), 16 jaar geleden

[quote=oldtimer]Zijn er ook rammels ??Trek eens aan de achterwielen als hij op de grond staat,(alsof je ermee wilt sturen)als daar ruimte is zijn het de beruchte spoorstokjes achter.Na reparatie wel even vierkant uitlijnen.[/quote]
Als ik een bocht neem hoor je af en toe wel een kraak geluid van de achterwielen vandaan komen.
Het klinkt een beetje als het geluid dat je krijgt als je een tafel of stoel van zijn plek schuift op een stenen vloer zonder dat er viltjes onder de poten zitten.
Het is dan niet continu maar kort, net alsof zich iets in de ophanging (of trommel) achter moet ´zetten´.

hans4074 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ook dan maar even de onderste naaldlagerbussen La en Ra in de fusee-stukken (laten) controleren.

Kets_One (0), 16 jaar geleden

Ik zal vanavond eens aan de achterwielen sleuren.
Ben erg benieuwd.

Wat zijn de naaldlagers? Wordt hiermee hetzelfde bedoeld als de spoorstokjes?

hans4074 (0) PRO, 16 jaar geleden

Nee, dat is niet hetzelfde als de spoorstokje. Deze spoorstokjes gaan wél het meest kapot (speling), maar zitten meer aan de bovenzijde van de achterwiel constructie zowel L als R.
De bussen met naaldlagertjes zitten aan de onderzijde en hiermee zit de achterwiel constructie vast aan de onderste draagarmen, dus ook L en R.

Kets_One (0), 16 jaar geleden

Ik heb zojuist aan de achterwielen gesleurd. Helaas zit er zowel met wielen op de grond als op krik geen speling in.

Ik heb alle bussen gecontroleerd. Van sommigen zijn de rubbers wel een beetje droog. Van de stabilisatiestang (achter) zijn de rubbers helemaal verteerd en verhard.
Kan dit de verschijnselen veroorzaken? Hebben jullie nog andere ideeën?

hans4074 (0) PRO, 16 jaar geleden

Om speling te controleren op de stokjes met het wiel LOS VAN DE grond, moet je bijna verticaal onder en boven het wiel beet pakken en behoorlijk trekken en drukken omdat het wiel in uitgehangen toestand aan dit stangetje trekt/hangt.
Eerste kenmerken van speling op deze stokjes is rammelen over hobbelweg.
Hoe staat het met de bandenspanning? Verhoog de spanning achter eens tot 2,7/2,8 bar en ga dan eens weer rijden.
Er zitten toch toevallig geen "blubber" merk banden onder?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum