Hallo,
ik heb een 2.2 Hdi en nou zag ik deze week dat ik een accu heb met een koudstartstroom van 540 EN [A]
nou lijkt mij dit weinig, want als ik bij Varta op de site kijk worden er ook accu's toegewezen aan dit type met een EN van 780 [A]
Ik vind momenteel deze 2.2 trager starten dan mijn oude 2.0 hdi 110 PK.
Gaat het starten beter met een 780 [A] accu??
Zitten er ook nadelen aan een accu met 780 [A} koudstartspanning? Ik denk aan piekspanningen e.d. waar al die elektronica weer allergisch voor is.
graag jullie kundige advies..
groet,
Mart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
in mijn 406 hdi 90 pk (eind 2002) zat er een 640 EN [A] accu in (volgens mij orgineel),.
Nu heb ik een iets zwaardere accu 74 Ah accu - 680 EN Kon volgens de accu leverancier en volgens een aantal professionals op problemcar geen probleem.
@ sel:
merk je ook verschil nu je een hogere koudstartspanning hebt?
16 jaar
[quote=Mart76]@ sel:
merk je ook verschil nu je een hogere koudstartspanning hebt?[/quote]
Dat is moeilijk te meten denk ik. .
16 jaar
[quote=milas][quote=Mart76]@ sel:
merk je ook verschil nu je een hogere koudstartspanning hebt?[/quote]
Dat is moeilijk te meten denk ik. .[/quote]
Dat valt wel mee ...
[quote=Mart76]@ sel:
merk je ook verschil nu je een hogere koudstartspanning hebt?[/quote]
Sinds er een nieuwe accu in zit, start hij iedergeval meteen bij de eerste poging, binnen 1 a 2 seconden.
16 jaar
toch nog even dit onderwerp weer opbrengen.
accu is inmiddels vervangen en er is een andere startmotor ingekomen.
Maar het blijft een moeizame excercitie dat starten. Voor mijn gevoel moet ik lang doorstarten en zelfs als de motor al een paar slagen maakt kan hij nog steeds afslaan. Je moet dus echt "doorstarten" (startmotor draait 3-5 seconden)
nou kan het zijn dat er een distibutieriem niet op tijd staat of dat er ergens (valse) lucht wordt aangezogen.
Dat eerste kan ik nooit zelf checken, maar is er een "relatief eenvoudige manier " om te checken of er lucht in het brandstofsysteemm wordt gezogen...
Mijn inschatting is louter gebaseerd op het lezen van dit forum, als er iemand is die een andere verklaring kent voor het meoizaam starten dan hoor ik het graag..
16 jaar
Wanneer zijn de kleppen voor de laatste keer gesteld,wat je omschrijft krijg je ook als de kleppen te strak staan.
Hans
ow da's een goeie! daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb eerlijk gezegd geen idee, want ik rij er pas 10.000 km in . (tellerstand is nu 211.000) zal er eens naar laten kijken..
16 jaar
Traag starten en traag aanslaan zijn twee totaal verschillende dingen en worden ook op deze site voortdurend met elkaar verward.
Bij traag starten denk ik aan een te lage draaisnelheid van de starter als gevolg van een slechte accu , een slechte starter of overgangsweerstand in een hoofdkabel.
Als gevolg hiervan kan de motor OOK slecht aanslaan doordat de zelfontbrandingstemp niet goed wordt bereikt (bij motoren zonder voorgloeiers).
Traag aanslaan , waarbij bovenstaande in orde is doet denken aan lek verlies in het brandstof-inspuitsysteem.
Wat accu`s betreft, de meeste fabrikanten monteren de kleinst mogelijke uit oogpunt van gewicht en prijs.
Daarom kies ik bij vervanging altijd een maatje zwaarder.
16 jaar
hdi heeft hydraulische klepstoters welke zichzelf afstellen
startmotor was idd al eens vervangen omdat het veelal een te laag starttoerental is. (was in dit geval neit de oplossing.) accu is ook vervangen door een iets zwaardere variant. (origineel peugeot)
als het dus de kleppen niet zijn, dan blijven we dus hangen op "lucht"of "timing"
Ik zal het nog wel eens aanzien..voorlopig start hij elke dag, maar echt van harte gaat het niet.
16 jaar
[quote=E.T.Wiersum]Traag starten en traag aanslaan zijn twee totaal verschillende dingen en worden ook op deze site voortdurend met elkaar verward.
Bij traag starten denk ik aan een te lage draaisnelheid van de starter als gevolg van een slechte accu , een slechte starter of overgangsweerstand in een hoofdkabel.
Als gevolg hiervan kan de motor OOK slecht aanslaan doordat de zelfontbrandingstemp niet goed wordt bereikt (bij motoren zonder voorgloeiers).
Traag aanslaan , waarbij bovenstaande in orde is doet denken aan lek verlies in het brandstof-inspuitsysteem.
Wat accu`s betreft, de meeste fabrikanten monteren de kleinst mogelijke uit oogpunt van gewicht en prijs.
Daarom kies ik bij vervanging altijd een maatje zwaarder.[/quote]
Check eens of je last van een overgangsweerstand (slecht contact) kunt hebben. Omdat je al een nieuwe startmotor hebt zal de aansluiting op de startmotor wel goed zijn. Check daarom vooral de aansluiting van de massakabel.
16 jaar
even een idee..kan het slecht aanslaan iets te maken hebben met een krukas sensor die een onjuiste waarde meet? Ik weet niet precies hoe die dingen op elkaar reageren tijdens het starten, maar als inspuiting en kleptiming niet in de maat dansen met elkaar wordt het natuurlijk nooit een mooi dansje..
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar