auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Airco koelt niet meer

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V

Sinds enige tijd koelt mijn handbediende airco niet meer.
Je hoort wel een klik vanuit het motorgedeelte bij inschalen van het A/C knopje, maar koele lucht geeft hij niet meer.
Toen de airco het nog wel deed, hoorde je na inschakelen een sissend geluid komen uit de ventilatieroosters.
Nu blijft dit geluid weg na inschakelen.
Zou het kunnen dat er te weinig druk in het systeem zit wardoor wellicht de compressor niet werkt?
Wat kost het bijvullen of vervangen van koelmiddel.
Of moet ik aan een ander probleem denken.
Vorig jaar de airco nog laten controleren, toen koelde hij nog 7 graden.

Graag een reactie.

Geplaatst door

arie46 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat sissende geluid is de voorbode van een airco met te weinig koelmiddel. Die klik bij de motor is de compressor die wordt ingeschakeld. Bij mijn 406 1.8 16v uit 2001 schakelde ook de compressor niet meer in. Maar misschien is de druk bij jou nog net niet laag genoeg. Ik denk dat de airco opnieuw moet worden afgevuld. En wellicht verstandig om meteen een lektest te laten doen, voor het geval dat. De airco opnieuw laten afvullen koste mij vorig jaar € 90,- (uiteraard geen geld voor een koele auto in een warme zomer).

Richard9710 0

16 jaar

Eerst een "controle lektest" laten uitvoeren op een eventueel aanwezig lek, dan de rest.
De aircoboer die dat niet doet, is een melkboer.
Ik zie vaak dat er gevraagd wordt wat kost dat, om de airco opnieuw te laten afvullen!!, veel mensen denken dat dit gewoon het vullen is.

Echter komt er veel meer bij kijken dan alleen maar afvullen.
Afpersen systeem (lektest), systeem vacumeren (standtijd ), systeem vullen, lektest electronisch, systeem in werking stellen, lektest electronisch, berekening nakoeling/oververhitting, installatie opleveren.

TheoStek 0
badge

16 jaar

Beste martin,
Inmiddels de airco laten nakijken bij Airco Check Point in Wateringen. Blijkt dat de compressor defect is, of versleten. Hij draait in ieder geval niet meer.
Ik heb ondertussen ook al een gereviseerde compressor kunnen aanschaffen via marktplaats voor mijn auto.
Bij ACP in Wateringen kan ik deze er onder laten zetten en wordt tevens het systeem weer afgevuld.
Ik hoop binnenkort een afspraak te maken voor deze vervanging.
Je leest binnenkort hoe het afloopt.

Groeten, Arie

arie46 0

16 jaar

Arie weet je zeker dat de compressorkoppeling bij het inschakelen wel aangestuurd wordt ? De contacten van het relais dat deze koppeling aan moet sturen gaat wel eens stuk waardoor de compressor ook niet inschakeld.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Zie elders op dit forum. Relais in de BSI vervangen voor 5 eu max. en dan doet de airco het meestal weer perfect.
Je kunt zo horen of het relais tikt bij inschakelen van de airco . De BSI zit achter de zekeringkast links onderin bij de bestuurder. Als deze niet tikt is dit vrij zeker de oorzaak en is de compressor meestal nog heel.
Je kunt ook rechtstreeks 12 V op de magneet klep zetten en dan kijken of d ecompressor in komt en de airco gaat werken !

Zoek even op airco problemen 406 oid.

KRG 0

16 jaar

[quote=KRG]Zie elders op dit forum. Relais in de BSI vervangen voor 5 eu max. en dan doet de airco het meestal weer perfect.
Je kunt zo horen of het relais tikt bij inschakelen van de airco . De BSI zit achter de zekeringkast links onderin bij de bestuurder. Als deze niet tikt is dit vrij zeker de oorzaak en is de compressor meestal nog heel.
Je kunt ook rechtstreeks 12 V op de magneet klep zetten en dan kijken of d ecompressor in komt en de airco gaat werken !

Zoek even op airco problemen 406 oid.[/quote]
Het kan natuurlijk ook zijn dat na al die jaren het airco systeem gewoon leeg is zoals ik dat had en dat het relais gewoon nog goed is. Aangezien de TS aangeeft een tik te horen lijkt het relais nog wel wat te doen.

Meten is weten is in dit soort gevallen het advies. Gissen is missen.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Beste allen,

Vandaag de aircopomp vervangen door een gereviseerde en systeem af laten vullen. Blijkt inderdaad de pomp geweest te zijn, want deze gereviseerde pomp koelt weer als de beste. Ik heb nu weer een lekkere koele auto in deze warme dagen.

Groeten, Arie

arie46 0

16 jaar

Heren (en wellicht ook dames),

Ook ik heb problemen met mijn Airco (goede timing met deze temperaturen). De oplossing met het relais is mij bekend en aangezien ik geen klik meer hoorde bij het inschakelen van de airco ben ik er van uit gegaan dat het probleem hier lag. Echter ik heb het relais vevangen (fluitje van een cent) maar de Airco doet het nog steeds niet. Ook geen klik vanuit de BSI.
Vorig jaar is ergens in juni het systeem gevuld en heeft eigenlijk al die tijd probleemloos gewerkt. Alleen begin dit jaar was er wel even sprake van een gierend geluid als ik de airco inschakelde. De auto is toen ook bij de garage geweest maar toen hij daar kwam maakte hij het geluid al niet meer. Men heeft toen ook niets kunnen vinden.

Welke andere oorzaken zouden er kunnen zijn? En zit er een beveiliging op het systeem dat als er iets kapot is of leeg de airco ook niet inschakeld? Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er toch ergens een lekje zit en het systeem nu leeg is.

Het betreft overigens een 406 HDI 80 kW met climate control.

Moose 0

16 jaar

Ik zou eerst de airco opnieuw laten afvullen en meteen een zgn lektest laten doen. Voordat het systeem opnieuw wordt afgevuld halen ze hem leeg en kunnen ze zien hoeveel koelmiddel er nog inzat. Nadat het systeem opnieuw is afgevuld weet je iig zeker dat het daar niet aan kan liggen. Werkt de airco dan nog steeds niet kan het natuurlijk altijd een sensor zijn die het heeft begeven of waarvan de aansluiting een beetje rot is.

Mijn 406 1.8 uit 2001 had een beveiliging dat, indien de druk te laag werd in het systeem hij de pomp niet meer inschakelde. Mijn airco was destijds lek en ik dacht toen ook eerst dat het wellicht het relais was. Ik neem aan dat, indien je het relais zelf in werking stelt de pomp wel aanslaat?

Richard9710 0

16 jaar

Dat heb ik nog niet geprobeerd eerlijk gezegd. Wat is de eenvoudigste manier om dit te doen?

Moose 0

16 jaar

Als je het relais hebt vervangen weet je waar het zit. Even de twee polen die door het relais geschakeld worden kortsluiten (dat is in feite hetzelfde wat het relais doet). Als de pomp dan wel aanslaat is de pomp goed. Je kunt ook meten of het relais wel of niet wordt aangestuurd. Wordt het relais niet aangestuurd zal de airco waarschijnlijk leeg zijn of er is een sensor stuk waardoor de computer denkt dat de airco leeg is.

Richard9710 0

16 jaar

Richard,

Ja tuurlijk maar ik had de boel inmiddels weer in elkaar gezet. Ik hoopte dat er een andere manier was om de pomp aan te zetten om te testen. Maar goed, de boel weer uit elkaar halen is de beste optie denk ik. Zo veel werk is het nu ook weer net.

Moose 0

16 jaar

Je kunt ook de pomp rechtstreeks aansturen door op de plus van de pomp 12 volt te zetten. Alleen zat dat bij mij zo verstopt dat ik het maar bij de BSI heb gedaan. Daardoor weet je ook meteen of de bedrading vanaf de BSI naar de pomp goed is.

Richard9710 0

16 jaar

Beste is om eerst te meten of het relais spanning krijgt op de spoel. Als dat niet het geval is zal het relais nog wel goed zijn (hooguit preventief te vervangen) en is er een andere reden waarom de airco niet inschakeld b.v. te lage druk in het systeem.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

De auto staat nu in de garage voor een grote beurt en keuring. Hierbij hebben ze gelijk naar de airco gekeken.

Er zit inderdaad ergens een lek in het systeem. Waar precies weten ze nog niet.

Straks haal ik hem weer op om even te kijken wat we verder gaan doen maar waar zou ik aan moeten denken qua kosten? Hij staat overigens bij een Peugeotgarage.

Daarnaast nog een ander punt m.b.t. de achterremmen maar daar open ik een ander topic voor.

Moose 0

16 jaar

W.b.t. kosten is er alleen maar iets van te zeggen als je weet wat er lek is. Als het een leiding is kan het wel mee vallen, een compressor zal wel flink oplopen.

Feit dat het systeem leeg is wil niet zeggen dat deze ook echt lek is. Het systeem verliest sowieso wel een paar procent per jaar, dus op een gegeven moment moet er opnieuw gevuld worden. Hebben ze een goede lektest gedaan ?

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Ze hebben een lektest gedaan (of het een goede is weet ik natuurlijk niet) maar al gauw bleek dat er geen druk op het systeem kwam. In principe gaat ie de eerste week van juli weer heen. Dan gaan ze hem uitgebreid bekijken.

Moose 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.