Peugeot 406: Stop lampje knippert bij ingeschakelde airco..

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: hdi

Heb een bekend probleem .

Stop lampje knippert van dashbord als ik de airco inschakel van de climate control..
Ook display geeft aan "engine temp too high "
Als airco uit is is alles goed..
De fan draait af en toe.
Alle drie relais heb ik vervangen achter de gril samen met wat contact spray.
Heb hem aan de airco computer gehad en de airco leek prima alleen wat hoge onderdruk..
Heb de airco druk wat verlaagd maar ook dat was niet de oplossing..
Hoe verder ?

bolle1en2

Geplaatst door bolle1en2 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Waarschijnlijk een van de 2 weerstanden achter de grille stuk. Zijn verschillend maar kosten niet veel dus samen vervangen.

Pascal Limpens (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoge onderdruk ????
Bedoel je een te hoge druk op de lage drukleiding?

Grtz, Pascal

bolle1en2 (0), 16 jaar geleden

Dat bedoel ik pascal..
Ook trok hij te veel vermogen ..
Monteur vond dat hij veel toeren zakte als ik de airco inschakelde..
Uiteindelijk regelde de computer wel dat hij weer goed toerental draaide..
...

Oltimer Jansen ?
Zijn dat die vierkante blokjes met die spiralen er aan ??
Daar zat er 1 van in en daar heb ik een nieuwe van geprobeerd maar toen gaf hij nog steeds de zelfde foutmelding.

vr gr Beekie

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Jep, trouwens is dit al een d9 of nog een d8.Als het al een d9 is kan ik effe op het schema kijken voor je.

bolle1en2 (0), 16 jaar geleden

hmm d8 of d9 ??
weet ik niet
het is een 406 break hdi 2.0 90 pk sept 2000
kan ik dat ergens vinden op het web ??
vr gr beekie

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Het lijkt eerlijk gezegd erop dat het filter/droger verstopt zit.

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

Heb je heldere koplampen? En een streep van de carrosseriekleur door de achterlichten. Dan heb je een D9. Zo niet, een D8.

bolle1en2 (0), 16 jaar geleden

wel heldere koplampen maar zie geen streep door de achterlichten..
Beekie

bolle1en2 (0), 16 jaar geleden

Primera
Welke filter/droger bedoel je ?
En waar kan ik die vinden ?
Is dat zelf op te lossen ?
vr gr Beekie

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

Dit is de achterkant van een D9:

[url=http://www.postimage.org/image.php?v=aV2...][img]http://www.postimage.org/aV2p88_J.jpg[/img][/url]

wkhoek (0) PRO, 16 jaar geleden

een break heeft de streep in carrosserie kleur in het achterlicht niet. Heldere koplampen / bouwjaar 2000 moet wel een D9 zijn.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

De filter/droger is een onderdeel van het airco systeem en is onderdeel van het gesloten systeem.
Dit word vervangen als de airco gevacumeerd en opnieuw gevuld word.

bolle1en2 (0), 16 jaar geleden

heb zelf het idee dat het aan de koelvinnen ligt..
Maar als je de airco aan zet gaat af en toe de koelvin draaien stopt tie weer om vervolgens weer
te gaan draaien..
Maar kan dat filter/droger veel vermogen trekken van de motor ?
Hij geeft aan "enigine to hot"..
Ik weet dat de laaste keer met de airco vullen
ze vacuum trekken en weer afvullen gedaan hebben en dat hij alleen aan de airco vuller/computer gestaan heeft
Maar weet 100% zeker dat ik niks is vervangen zoiets als Filter...
vr gr Beekie

bolle1en2 (0), 16 jaar geleden

Oldtimer
het is dus een d9
zou jij nog eens in je schema willen kijken ?
vr gr Beekie

bolle1en2 (0), 16 jaar geleden

Heb bij peugeot dealer uit laten lezen..

Geef Permanente storing circuit TL 4226 aan
Hadden geen tijd verder vandaag voor mij..
Monteur wist niet direct wat het was..
Iemand wel ??
vr gr Beekie

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Perm. storing TL 4226 zit er altijd in komt dat deze motor en computer ook gebruikt werd in de citroen en daar zaten gloeispiralen in de kachel TL 4226. Bij peugeot zaten die er niet in en daarom mist hij ze.
Voor zover ik het zo kan zien zonder DAM nummer wordt dat lampje aangestuurd door de motorEBE via de BSI .Hetzelfde stuurt ook de meter op het instrumentenpaneel aan. Doet die ook vreemd ?
Volgens mij moeten hier toch 2 weerstanden achter de grille zitten.

bolle1en2 (0), 16 jaar geleden

oke.. alvast bedankt Oldtimer

De pc gaf ook nog 2 tijdelijke storingen aan.
1 FRIC (functie koeling in elektronische eenheid geintregeerd) overeenkomst tussen snelheid en instelling motorventilateur(s)
2 Circuit extra verwarming 1 Onderbreking of kortsluiting met massa

De monteur zei dat hij die wel kon wissen
Ook vandaag de airco weer eens aangezet.
maar hij is nu echt leeg heb hem direct weer uitgezet hij maakte wat lawaai.
De airco zelf gaf de computer geen storingen over..
Wat denk je zou het ook nog aan dat filter/droger kunnen liggen ?
Monteur peugeot zei dat als een airco naar behoren doet dan vervangen ze de droger/filter niet standaard !
vr gr Beekie

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Het klopt dat ze de filter/droger niet standaard vervangen.
Maar als het filter dicht gaat zitten word de compressor zwaarder belast en moet dan harder werken.
Het schijnt dat ze het filter weer aardig goed krijgen door met stikstof het systeem te reinigen.
ik heb onlangs de airco laten servicen en het filter ook vervangen en je merkt toch een behoorlijk verschil met het inkomen van de compressor.
Doorgaans word het filter niet vervangen, maar ik vind het net als met oliewissel, dan vervang je ook het olie filter.

bolle1en2 (0), 16 jaar geleden

Zijn die dingen duur ??
Anders is het zeker de moeite waard..
Dan zoek ik die 2 weerstanden die vervang ik dan
en vervang de filter/droger en laat de airco opnieuw vullen en dan afwachten maar !!
Ben erg blij met jullie reactie's
vr gr Beekie

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Afgevuld moet tie toch worden, pak dan gelijk het filter mee.
Maar mensen als Oldtimer janssen heeft jaren er aan gesleuteld, ik hecht veel waarde aan zijn antwoorden.
hij kent het merk door en door.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Volgens mij is de filterdroger geintegreerd in de condensor en dan is hij moeilijk los te vervangen.Als de airco leeg is krijg je wel vreemde storingen, Ik zou hem inderdaad maar eens een paar keer laten vacumeren en vullen met stikstof om "vreemde"gassen uit het systeem te krijgen dit geeft wel veel andere temperaturen voor de condensor. En toch even zoeken naar de weerstanden achter de grille.

bolle1en2 (0), 16 jaar geleden

Oke Oldtimer
Heb zelf de 2 weerstanden gevonden en gekocht..
Heb ze vervangen ( een makkie en maar 20 eurie )
Hij geeft geen foutmelding meer geloof ik
maar ik moet eerst even de airco weer goed af laten vullen voor dat ik het zeker weet..
Hij rammelt nu en hij is leeg dus ik durf hem niet aan te zetten ivm dat ik iets stuk maak !!
Ook bij de peugeot dealer ff in de pc gekeken met de autogegevens en nu blijkt dat er helmaal geen
filter/droger in mijn systeem zit..
Kon hem ook al niet vinden ik ben alle leidingen langsgegaan van de airco.
Jullie horen de uitslag nog van me hoe het afloopt..
Maar ik heb weer goede moed !!
Vr gr Beekie

bolle1en2 (0), 16 jaar geleden

Probleem Opgelost..
Bleek toch de 2 weerstanden te zijn.
Heb de airco weer gevuld met 600 gr koudemiddel
En hij draait weer als een trein..
En de foutmelding is er uit.
Bij deze allen hartelijk dank voor het meedenken..
Ik hoop dat andere mensen hier ook wat aan hebben !!
Vr gr Beekie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.