Ik had een probleem met de stappenmotor. Stationair veel te hoog (>2500rpm) en op een bepaald moment ging de motor tijdens het rijden erg onregelmatig lopen. Ik heb vervolgens een andere stappenmotorunit geplaatst omdat de oude echt stuk bleek te zijn. In de eerste instantie leek alles goed. Stationair rond de 800-900 rpm en heb er vervolgens een dag goed in kunnen rijden. Daarna begon de ellende weer. De motor stotterte enorm zodat er niet mee gereden kon worden. Vervolgens de bougies vervangen en de onsteking nagekeken (kon geen doorslag ontdekken). Echter toen ik de stekker van de stappenmotor afhaalde kwam de motor onmiddelijk tot rust. Het stationair bleef rond de 1000 rpm hangen en ik kon vervolgens uitstekend met de auto rijden. Maar ja, een losgekoppelde stappen motor regeld niets dus weer aan gekoppeld. Dit gaf dezelfde resultaten zodat ik na een dag rijden weer de stekker ervan moest afgooien (nu blijft het stationair amper op 500 rpm hangen).
Mijn vraag is: Komt dit nog steeds uit een defect in de stappenmotor of heeft een andere sensor hierop invloed en los ik het stotteren eigenlijk tijdelijk op door de computer "uit te schakelen" als ik de stekker op de stappenmotor verwijder?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi, als ik het zo lees blijft je nieuwe stappenmotor hangen. stekker eraf is klep dicht, dus geen luchtomloop dus de motor moet uitvallen. Als ie blijft lopen dan blijft je klep iets open staan. reinig je stelmotor eens met remmenreiniger o.i.d. doe dit ook met je gasklep. hierna gooi je de min van de accu een minuutje eraf om de leerwaarden in het motorstuurapparaat te resetten. ga een stukje rijden. als het toerental nu te hoog is,dan is of de klep rijp voor de kliko. of je hebt valse lucht. dit kun je controleren door met lopende motor je inlaat in te spuiten met bv remmenreiniger. een verandering in toeren betekent lek. succes ermee.
dit type stelmotor (magneti marrelli) blijft staan op de stand waarin hij staat, als je de stekker er af haald
dus stelmotor kan in dit geval wel gewoon goed zijn.
wel zou ik inderdaad ook ff het complete gasklephuis reinigen
ff drie inbusboutjes losdraaien, wat stekkers losmaken en je gaskabel los haken en je hebt hem in je hand
vooral de lucht opening achter de stappenmotor goed schoon maken
elke keer als je de auto op contact zet dan wordt de stelmotor dicht gestuurd en vervolgens weer open naar de juiste stand
(dit is oa afhankelijk van de temp) het is daarom raadzaam om de auto eerst 5 sec op contact te zetten en pas daarna te starten
dit voorkomt het fluktueren van het toerental waar je ook last van had
Hallo, bedankt voor jullie tips. Ik heb gisteren alles los gehad. Stappenmotor uitgebreid gereiningd en de gasklep volledig schoongemaakt. Na montage leek alles goed. Ik heb er de hele dag goed mee kunen rijden. Stationair bleef netjes rond de 1000 rpm. (wel tijdens het rijden een enkel schokje).
Vandaag weer maar eens een proefrit gemaakt (ook n.a.v. eerder ervaringen). En jawel het was opnieuw een drama. Het stationair is volledig zoek en de motor sloeg tekens af als ik het gaspedaal losliet. Vervolgens heb ik een stuk gaan rijden. Motor schokte constant. Door de motor hoog in de toeren te houden werd het schokken wat gedempt. Vervolgens de auto aan de kant gezet. Het stationair bleef nu constant heen en weer gaan tussen de 200 en 1200 rpm. Daarna de stekker van de stappenmotor afgetrokken en zie daar; de motor kwam weer volledig tot rust. Stationair rond de 1000rpm en vervolgens zonder problemen naar huis gereden.
Zou dan toch de stappenmotor defect zijn of is er toch wat anders aan de hand.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar