Hallo, het koppelingspedaal van mijn wagen gaat zeer stroef wannneer de auto warm is (na 40 km rijden)
Bij koude motor geen probleem.
Het voelt alsof er op het einde van slag ergens een weerstand moet overwonnen worden.
Je hoort het ook schuren als de motor afstaat.
Hoe kan ik dit oplossen of is dit werk voor de garage?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ga hier maar mee naar de garage Dirk, als je vettigheid op de verkeerde plaats spuit loop je kans dat de koppeling vet wordt.
Oldtimer, ik ben vandaag naar de garage geweest voor onderhoud (100.000km) en heb het probleem voorgelegd. Het antwoord was dat er niets aan te doen is >> slijtage, auto heeft 100.000km, dat begint.
Navraag bij andere dealer: het lam worden van de vingers van de drukgroep. >>> drukgroep vervangen.
Dit lijkt mij toch zeer vlug, ik doe overwegend snelweg verkeer.
18 jaar
Na het weekende kom ik hier even op terug als je het niet erg vindt
Oldtimer heb je al even tijd gehad voor min probleem?
18 jaar
Sorry Dirk,ik heb het enorm druk ineens.Mijn receptionist met vakantie (doe ik er effe bij)APK keurmeestersexamen,en dan ook nog effen een dagje voor het Innovam naar Nieuwegein examens afnemen. Dat houdt dus in "smorgens om 6 uur eruit en 'savonds om een uur of 8 weer thuis".
Je begrijpt dat ik dan niet veel zin meer heb om overal diep in te duiken.
Zal mezelf even een mailtje sturen op mijn werkmail zodat ik donderdag als ik begin gelijk aan jou moet denken.
Sorry en de groeten van DE OLDTIMER.
Ok, bedankt.
18 jaar
Nu ik er toch even over nadenk, bij de 307 moet je als hij zwaar trapt de bedieningscylinders vervangen en ik weet ook zeker dat we als er een koppelingsrevisie is bij een DV10TD ook gelijk de koppelingsvork vervangen, met de kogel waar hij op scharniert ,omdat dat ook erg op mekaar inslijt, misschien zou je eens moeten proberen om dat punt gesmeerd te krijgen.
Ik zal donderdag evengoed even in de dokumentatie kijken of er iets over is voor de partner.
Kan je dan gelijk een schema plaatsen waar ik juist moet smeren?
18 jaar
zal nog niet meevallen,Ben niet zo goed met foto's enz.Die vork waar ik het over heb zit aan de bedieningscylinder op het koppelingshuis onder het luchtfilter en dan in het koppelingshuis.
Het is wel een kabelbediening bij mij.
Heb ik dan ook een bedieningscylinder?
De verbinding van de kabel en de hefboom die uit het koppelingshuis komt heb ik reeds gesmeerd, echter zonder resultaat.
Om het kogelgewricht te smeren moet de zwartrubberen afdichting rond de hefboom die uit het koppelingshuis komt er vermoedelijk wel af zeker.
18 jaar
Precies Dirk, kijk daar maar eens onder en als je een kabel hebt,heb nog niet verder gekeken,zou ook zo maar de kabel zelf inwendig stuk kunnen zijn.Voelt het pedaal ook springerig aan?
Wanneer je het pedaal rustig intrapt en laat opkomen voelt het op het einde alsof het met hele kleine schokjes beweegt.
18 jaar
dat is wat ik bedoel waarschijnlijk komt het dan toch uit de kabel.
Maar toch het scharnierkogelgewricht eerst smeren.
Heb even in de onderdelen gekeken maar de kabel heeft sindskort een ander nummer gekregen en dat doen ze meestal niet voor niets.
Heb vandaag scharnierkogelgewricht gesmeerd >> geen verbetering.
Amaai, niet eenvoudig. Op de brug met een klein spiegeltje aan een magneet, lampje en dan via spiegelbeeld olie op de kogel spuiten.
Kabel gesmeerd >> ook geen verbetering.
Wanneer je het koppelingspedaal intrapt en aan de hefboom voelt op het koppelingshuis, lijt het of het schokken/knarsen toch uit het koppelingshuis komen.
Wanneer de kabel los is van de hefboom schuift deze goed heen en weer, ook aan het koppelingspedaal is niets te merken.
18 jaar
Maar dan wordt hij niet belast.(de kabel dus).
anders zit het toch in de drukgroep en het schuifstuk van het druklager en moet als het over moet de bak eraf.
Heb jij dit al meegemaakt.
Anders probeer ik eens met een andere kabel, dat zal waarschijnlijk de kost niet zijn.
18 jaar
Dirk in de 38 jaar dat ik in de autowereld rondloop heb ik al zoveel meegemaakt waarvan je later zegt"o ja zo was het"dat ik niet meer durf te zeggen "dat kan niet" .
Denk inderdaad dat een nieuwe kabel eerst het makkelijkst is.
In de dokumentatie is er niets over.
OK, bedankt voor de moeite.
18 jaar
Ik heb hetzelfde probleem met een Peugeot Partner 1.9D 03-2003. De dealer waar de auto vandaan komt heeft het probleem toen onder garantie verholpen door smering van wat zij noemden een "gaffeltje". De vork die het druklager bedient dus. Maar gezien ik altijd een slag om de arm heb moeten houden met deze dealer en de informatie die er verstrekt wordt, kan het ook iets anders zijn geweest wat ze ook vervangen of gesmeerd hebben.
Nu iets meer dan een jaar later, terug bij af en probleem terug. Een uurtje rijden=geen probleem, na een paar uur rijden voelt het alsof je door een dik pak sneew loopt, door de warmte verandert er dus iets. Zet je de motor af, klinkt het als een dof krakend geluid. Mijn vermoedens gingen altijd richting de kabel, Dirk, maar jij hebt smeren al geprobeerd.
Heb je de gehele binnenkabel dan gesmeerd, en is deze er geheel uit te halen? Ik zag dat hij gevoerd lijkt. Welk smeermiddel?
Hebben anderen dit probleem ook ondervonden en een permanente oplossing gevonden?
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar