Peugeot 307: stuur trilt rond 130, remschijven steeds krom: Help!

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI (90pk) break

Nu mét goede vermelding van type en bouwjaar

Na een half jaar en 25.000 km zijn we (nog steeds garantie maar we worden het zat) aan onze 4e set remschijven voor toe. Km. stand auto 150.000. Nog nooit eerder meegemaakt. Dit is onze 7e Peugeot maar mogelijk de laatste.
Daarnaast trilt het stuur rond de 130. Auto laten uitlijnen, wielen balanceren en opnieuw. Michelins (standaard maat 15") laten monteren en weer balanceren, en later opnieuw. Discussie met dealer over onze lm velgen (Profile gekocht) afgesloten door onze stalen velgen met winterbanden er weer even onder te zetten (bij 35 graden). Stuur trilde toen ook rond de 130. Dealer heeft eigen set velgen getest en ook daarmee trilling geconstateerd. Ligt dus aan de auto. Vervanging van een rubber daags voor vertrek vakantie leek te helpen, maar bij aankomst in Oostenrijk was de trilling al aan het terugkomen. Weten niet of er relatie is tussen steeds kromme remschijven en trilling rond 130 km/u. Verwachten beter van auto van dit kaliber en verwachten dat dealer problemen definitief op lost want kost teveel tijd en ergernis en extra kosten zo.
Iemand ervaring met deze, naar het schijnt veel voorkomende problemen en misschien lijst van punten waarmee oorzaken kunnen worden uitgesloten / gevonden? Nog even en we gaan via rechtshulp koop terugdraaien en ander merk zoeken, en dat terwijl de 307 best een heel mooie en goed uitgeruste auto is. Alvast bedankt!

307 breaker

Geplaatst door 307 breaker (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

45 Reacties

master (0), 17 jaar geleden

Het trillen bij 130 is een bekend probleem bij de 307. Ik rij zelf een SW van 2004 en die trilt ook makkelijk bij de 130. na michelins te hebben gemonteerd is het wel beter maar niet 100% OK.
Mijn wagen is vervolgens naar Peugeot Utrecht geweest waar ze hem wil trillingsvrij hebben gekregen met super-balanceren. Probleem komt echter jaarlijks zo'n beetje terug. Maar de delaer gaat dan in Utrecht balanceren en dan is tie weer Toppie!

Wellicht is dat ook een optie voor jouw 307?? Ennuh van kromme schijven heb ik gelukkig geen last

307 breaker (0), 17 jaar geleden

De auto is vanmiddag terug gekomen van de dealer. Er bleek een "knikje" in de naaf te zitten, Die is vervangen en volgens hen moet het probleem met d eremschijven definitief zijn opgelost. Zij zeggen dat het trillende stuur bij 130 z'n oorzaak heeft dat de (AEZ) velgen zonder centreerringen zijn gemonteerd. Meteen Profile gebeld die stellen dat het volgens hen niet hoeft maar morgen zullen ze het navragen en dan ga ik 's middags langs. Blijf in de vervelende discussie tussen dealer en Profile. Blijf het ook vreemd vinden dat het stuur dan ook trilt bij m'n stalen velgen met winterbanden en velgen van de dealer. Als centreerringen niets opleveren, dan mag de dealer nieuwe lm Peugeotvelgen leveren onder de conditie: niet goed - auto terug. Blijft nog even spannend dus!

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

centreer ringen zijn niks anders dan hulpmiddelen bij het monteren, het zijn kunstof ringen.

wielen kunnen prima zonder deze centreerringen, aleen is het dan iets lastiger om ze te monteren, daarom met het wiel vrij alle bouten zo strak mogelijk aan draaien als er geen gebruik word gemaakt van centreerringen, je wielbuiten zijn conisch, de velg gaten ook dus zoekt dan automatisch het midden op.

je geeft al aan , hij doet het met stalen wielen ook... dit heeft de dealer ook geconstateerd. lijkt me dan duidelijk. bespaar je de moeite om naar profile te rijden... rij naar je dealer.... lever de sleutels in... met de vermelding niet eerder bellen dan dat hij klaar is....!!!!

heb het meer gehoord met trillende 307's. zijn ook gevallen bekend waar het probleem in de homokneet van de aandrijfas lag!!

heeft je dealer dit al gecontroleerd? desnoods aandrijfassen wisselen van een auto die dit trilprobleem niet heeft, lijkt me niks meer dan redelijk dat dit probleem wordt opgelost...en al helemaal in de garantie periode.

oh ja, om discussies betreft de velgen te voorkomen, auto bij dealer neer zetten met stalen velgen!!

307 breaker (0), 17 jaar geleden

Dank je Arie549. Ik heb vanochtend Alcar gebekld, importeur van AEZ. Die konden me verzekeren dat mijn velgen zonder opvulringen of wat dan ook passen op de 307. Ga zo eerst even met de importeur van Peugeot bellen. Wordt vervolgd..................

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

centreer ringen zijn niks anders dan hulpmiddelen bij het monteren, het zijn kunstof ringen.

quote

daar dienen deze ringen totaal niet voor... de ringen zijn bedoelt om de bouten te ontlasten.. zodat de wielen niet alleen op de bouten rusten.. deze voorkomen ook het trillen door het wiel op zijn plaats te houden en blijvend te centreren.

paul,

307 breaker (0), 17 jaar geleden

Dank je ook Paul. Het blijft een hele soap. Ringen of niet: het feit dat het stuur ook trilt bij mijn stalen velgen en bij velgen van de dealer blijft voor mij reden om ernstig te twijfelen aan het nut van die ringen, waarvan bovendien Alcar zegt dat deze zonder meer pas zijn op deze auto. De Peugeot importeur gaat een specialist op deze zaak zetten. Volgens hen zal dat in het minst gunstige geval 15 werkdagen duren. Ik hoop sneller, maar het geeft me in ieder geval tijd om met Profile misschien toch nog iets te proberen, hoewel mijn inschatting is dat de dealer / Peugeot het uiteindelijk op zal moeten lossen.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

breaker

die ringen zijn echt van belang... zie het als een stuk veiligheid, ze houden namelijk het wiel gecentreerd en ontlasten de wielbouten.

paul,

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

die ringen zijn van een licht soort plastic, deze ontlasten echt niet de bouten! het wiel zit eenmaal gemonteerd, gecentreerd op de bouten..

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=arie549]die ringen zijn van een licht soort plastic, deze ontlasten echt niet de bouten! het wiel zit eenmaal gemonteerd, gecentreerd op de bouten..[/quote]
sommige mensen houden er maar rare gedachten op na! ieders zijn VAK arie.

paul,

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Zal ik me er dan ook maar even mee bemoeien?! Arie ik wil je even iets uitleggen:

Stalen velgen zijn dunwandig en dus zit de conus van de bout heel dicht bij de naaf als ie aangedraait is. Bij alu velgen is dit een heel ander verhaal! Die zijn ter plekke van het hart zeer dik en daarom moeten ook langere bouten geplaats worden. Wanneer nu geen centreer ring wordt gebruikt zal de velg wel vast zitten, echter niet gecentreerd omdat de kraag van de bout niet dicht bij de naaf zit. Als je nu gaat rijden en je rijd over een obstakel heen dan zal het wiel iets verschuiven door de klap. Het is niet veel maar zonder centreer ring kan het wiel iets heen en weer terwijl de bouten aan zijn gedraaid. Niet de bouten maar de centreer ring centreert het wiel. Ik hoop dat het je duidelijk is dat een centreer ring niet alleen voor het vereenvoudigen van de montage is maar een blijvende taak heeft het wiel op zijn exacte midden te houden. Ik heb vroeger wel eens een alu velg ergens opgekwakt want ik dacht toen ook dat het alleen maar om de steek ging. Niets is minder waar: het kan echt niet, een centreer ring is absoluut noodzakelijk. Nu niet boos worden Arie, hehehe, maar het is echt waar!

Sytze

Santa (0), 17 jaar geleden

Hmmmm, ik krijg zo'n deja-vu gevoel........
Heb ik dit verhaal al niet eens eerder geschreven....?
Ging om zogenaamde universele velgen. Per merk kun je dan de passende PLASTIC centreerringen bestellen en plaatsen. Ik sluit me dan ook geheel bij Sytze en Paul aan.

307 breaker (0), 17 jaar geleden

Allemaal dank voor deze info. Even een tussentijdse update na het (snelle!) terugbellen van de Peugeot importeur:
Peugeot stelt dat de inmiddels vervangen naaf ook oorzaak kon zijn van het trillen met de stalen velgen-winterbanden en de velgen van de dealer. Het zou dus kunnen zijn dat het trillen nu aan de lm velgen ligt en niet zou voorkomen met de originele velgen (mee eens, maar ik geloof dat dus niet). Om dat uit te sluiten moeten we weer gaan rijden met de stalen velgen/winterbanden. Als het dan nog trilt is het aan Peugeot om het op te lossen (dat krijg ik zwart op wit). Als de auto op deze velgen/banden (eenmaal) goed rijdt, en trilt bij terugmontage van lm velgen, ligt dát dan aan de lm velgen.
Ik denk dat we het maar volgens deze aanpak aan gaan pakken, en als de auto inderdaad trilt met de stalen velgen is het wat ons betreft: oplossen of terugnemen.
Overigens is de chef werkplaats van de dealer hierover terug gebeld door de improteur en belt mij net niet gelukkig te zijn met onze actie. We hebben uitgelgd waarom we ons hiertoe gedwongen voelen en vragen ons wel af waarom een klant zich moet verantwoorden als hij zich gedwongen voelt het hogerop te zoeken. Wij willen naar een oplossing toe en nemen na het hele kastje en muur verhaal gewoon meer het heft in handen. De dealer had ook zelf na vervanging van de naaf weer kunnen gaan rijden met eigen velgen maar vond het blijkbaar makkelijker het probleem weer even af te schuiven.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

nee ben niet boos sietze.. heb zelf ook meerdere malen velgen onder 'gekwakt' en ook zonder deze tupperware ringen, nooit geen last gehad... aleen lastig bij het monteren.

maar deze peug doet het ook met stalen wielen, dus duidelijk geen centreer ring kwestie.....

Sus11208 (0), 17 jaar geleden

Volgens mij moeten die centreer ringen daar inderdaad op gemonteerd worden.
Zeg op de keuring maar eens dat er geen centreer ringen tussen zitten, een kaart zo rood als wat krijg je dan.
Ik volg dan ook de mening van paulkelder en sytze.
Heb je al eens aluminium velgen (originele) onder een BMW vandaan gehaald, er zijn er bij waar heel wat geweld voor gebruikt moet worden omdat de naaf zo vast zit (door oxidatie).
Als het daar dan toch niet moet passen dan zou BMW al lang die gaten groter hebben gemaakt.

Dan nog iets over die trillingen in het stuur.
Mijn 307 heeft daar ook last van bij 125km, lichtjes niet echt inderlijk, ik geef gewoonlijk gas tot 135km en heb er zo geen last van.
Niet echt een oplossing he.

Mijn vorige auto een Citroén had daar ook last van terwijl de wielen juist uigebalanceerd waren.
Op een keer heb ik de wieldeksels er eens afgesmeten en toen was het trillen ook gedaan.
Er zijn volgens mij veel wagens die bij de minste onevenwicht al last hebben van trillingen.

Dan die remschijven krom ik heb 37 jaar auto 's onderhouden en heb op al die tijd slechts twee keer een auto met kromme schijven gehad.
Bij Peugeot komt het regelmatig voor als ik dat hier allemaal lees.
Wat mijn ervaring me wel leert bij het werken aan remmen is hoe men eraan werkt.
De meeste remblokken die ik vervangen heb (eerste montage) zaten vast door vuil / roest en stof.
Ik demonteerde de remblokken en maakte alles goed proper, zodat de blokjes nergens klemde.
Vervolgens bracht ik een beetje speciaal vet aan (NOOIT GEWOON VET GEBRUIKEN) (kopervet of grijs vet dat daarvoor dient, aan de achterkant van het blokje en aan de randjes waar het remblok de remklauw raakt.
Dit in combinatie met blokjes en schijven van ATE (voor mijn part het beste dat er is)
Als ge dat proper doet en ingevet monteerd dan krijg je dat pas terug binnen als de blokjes na zoveel tijd zijn versleten en heb je geen problemen zoals piepende remmen, en kromme schijven.
(volgens mij veroorzaakt door heet lopende remmen, veelal door vastzittende blokjes)

Ik hoop dat je er uit komt met de kromme schijven, trillende wielen enz
groetjes




Ik hoop dat je

307 breaker (0), 17 jaar geleden

Donderdag ben ik nog even bij Profile geweest. Ze hebben me prima uit weten te leggen dat centreerringen bij deze velg op deze auto niet eens mogelijk is. Ze hebben me geholpen mijn stalen velgen met winterbanden er weer op te zetten en deze, om alles uit te sluiten met de hand en daarna momentsleutel aangedraaid. Het stuur blijft trillen, zij het dat de trilling iets minder sterk door lijkt te komen. Het is natuuurlijk ook ander rubber en misschien geeft een stalen velg trillingen ook anders door dan een lm. velg. Zachter rijden of gas geven tot de trilling verdwijnt (sorry Frans hierboven) vind ik geen oplossing. Dit is onze 7e Peugeot en 13e (!!!) auto en ik heb in verschillende auto's van ouders en bedrijf gereden, maar met geen auto heb ik dit gehad. De nieuwe Panda van mijn echtgenote trilt niet in het stuur, dus moet het stuur van een 307 helemaal goed en rustig in de hand liggen. Kortom: morgen de dealer bellen wanneer ik de auto brengen kan (op staal en winterbanden), en ik hoef 'm niet terug voor alle trilling weg is. Ik zal 'm daarbij alle tips op dit issue (aandrijfassen, homokineet) meegeven. Bedankt voor deze zeer leerzame bijdragen allemaal!

Sus11208 (0), 17 jaar geleden

Het is wel spijtig dat zo iets voorvalt en dat er eigenlijk geen degelijke oplossing van de fabrikant gegeven word.
We kunnen er wel eens mee lachen (gas geven enz) maar het blijft natuurlijk zeer irritant en zou niet mogen bestaan.
Het is ook een moeilijk geval vanwege de lichtmetalen velgen en de sneeuwbanden, het zou met bijde in orde moeten zijn, welk wiel ook waar staat.
Ik heb er in ieder geval bij mijn wagen nog niet op doorgezocht, en dit zijn zo van die dingen die je niet zo goed kan vinden.
Ik heb zo ook eens meegemaakt dat telkens ik nieuwe banden (Michelin MXT) liet leggen op de golfkens III die ik onderhield, ze daarna naar links of naar rechts trokken op de rijweg. en geen klein beetje ook.
De voorwielen L en R wisselen en naar de andere kant rijden.
Uiteindelijk heb ik dan gevonden dat als men de Dot nummers niet beide naar de buitenzijde had staan de auto naar links of rechts reed.
Na een flinke discusie met de bandenboer die met dit alles lachte hebben we dan betrefende band op de velg gedraaid en tot grote verwondering van de bandenboer was alles opgelost.
Ik had er ook alleen last van bij de combinatie GOLF III - Michelin MXT.
Dan heb ik nog meegemaakt op Passat dat de banden abnormaal bonkten (moeilijk te beschrijven) dit kwam door slechte karkassen bij Dunlop banden, waarbij de karkas beschadigd raakte en er zich misvormingen in de band ontwikkelde. ( Zo heb ik 6 banden onderschept )
Zo heb ik nog zo veel dingen meegemaakt en dikwijls was het niet zo simpel om op te lossen.
Er zijn auto's met kwalen die de fabrikanten niet willen erkennen omdat ze het te veel geld kost, is dit ook zoiets?
Ik kan dan ook wel begrijpen dat uw volgende wagen een ander merk zal zijn.
Ik hoop voor u dat het in ieder geval opgelost word.
De groeten Sus.

307 breaker (0), 17 jaar geleden

Gister de auto weer opgehaald. De dealer zelf had de trilling geconstateerd. Daarna hebben ze de wielen gechecked, nog een paar gram gebalanceerd en weer geprobeerd. Toen ik 's middags kwam, heb ik met de monteur nast me op een binnenweggetje gereden. Daar voelde ik geen trilling, maar heb gemeld dat ik 's avonds nog weg moest en dan een stuk snelweg zou nemen. De monteur liet weten dat hij ook op dat korte binnenweggetje geprobeerd had en de snelweg te ver vond. 's Avonds op de snelweg, en vanochtend op weg naar het werk bleek dat het wel iets verbeterd leek, maar dat er nog steeds een trilling tot het stuur door drong. Bij het ene asfalt was het bijna weg, bij ande asfalt toch were niet. Bellen dus.
De chef werkplaats stelt zich nu op het standpunt dat het volgens de monteur stil bleef, dat ze technisch aan het einde zijn en dat het eigenlijk min of meer tussen mijn oreg zit omdat ik er steeds op let. Hij wilde me verleiden tot de uitspraak dat het nu "acceptabel was". Hij stelde dat ik maar met de dealer zelf moest praten over inruil als ik van de auto af wilde.
Mijn standpunt is dat ik best snap als een bultje, deukje, ribbel in de weg voelbaar is, maar dat op een gewoon stuk wegdek op de snelweg er geen regelmatige lichte trilling in het stuur hoort op te treden als je rond de 130 rijdt. Tot 120 is 'ie absoluut muisstil. Vanaf 140 voel je ook niets meer.
Tijd dus om de importeur te benaderen en voor juridisch advies onze AWB rechtshulp te bellen. Wordt vervolgd .....

Sus11208 (0), 17 jaar geleden

Op een binnenweg zullen ze dat natuurlijk niet ondervinden, ik zou het zelfs niet verantwoord vinden dat ze met 140km over de binnenwegen scheuren.
Dat het tussen uw oren zit dat is belachelijk, het is er of het is er niet.
De ene mens zal er niet veel uit maken en de ander zal zich er mateloos aan ergeren, maar het is er wel.
Zoals ik al zei de mijne heeft het ook lichtjes, rond die snelheid en in een klein gebied rond die snelheid.
Ik rijd dan ook altijd tot hij het juist niet meer heeft.
Ik weet wel niet hoe het zit met de uitbalanceering van de wielen, het zijn nog de eerste banden en hebben nu 28400km gedaan.
Mogelijk ga ik mijn wielen wisselen en dan kan het ook veranderen natuurlijk.
Ik hoop dat u langs de importeur een oplossing zult bekomen.
Ik volg dit toch wel en ben benieuwd naar een oplossing.

307 breaker (0), 17 jaar geleden

We kregen een brief van Peugeot waarin stond dat zij geen rol van beteken is konden spelen. In de brief stonden onjuiste feiten vandaar dat wij hebben gezegd dat we deze als niet verzonden beschouwden. We hebben de juiste feiten aangedragen en gevraagd of Peugeot 1) misschien een oorzaak wist 2) een rol kon spelen als een dealer claimt dat de auto niet beter kan als die nu is en 3) een statement wilde maken of een 307 in staat moet zijn zonder onbalans in het stuur kon rijden of dat dit een probleem is dat bij de auto hoort. Vandaag kregen we weer een nietszeggende brief bvan Vavon Zhanganak van de klantenservice waarin weer stond dat de dealer zelfstandig ondernemer is en dat PEugeot Nederland dus geen rol kan spelen / partij is.
Meteen gebeld natuurlijk. Een collega van meneer Zhanganak pakte het dossier erbij. Ik stelde de concrete vraag die ik wel gesteld had en niet beantwoord had gerkregen, nl of een trillend stuur bij een 307 hoort of dat deze auto in staat is zonder trilling in het stuur te rijden. De kanlnetservice meldde dat in het dossier stond dat e.e.a was afgehandeld en dat hij deze vraag dus NIET kon beantwoorden. Bespottelijk gewoon!
Wij gaan nu eerdaags na de dealer zelf (hoofd werkplaats hoef ik niet meer te speken) om te zien of hij nog zelf wil ervaren dat het stuur trilt. Stevie Wonder met een lasbril moet dat nog kunnen zien. Dan kijken of hij met een oplossing kan komen en anders dus de Geschillencommissie. Kost je 100 Euro en de uitspraak is bindend. Zie dat vol vertrouwen tegemoet alleen het duurt ongeveer een half jaar. Eén ding is zeker: koop GEEN 307 want Peugeot ]Nederland zelf kan niet verklaren dat deze auto géén onbalans in het stuur hoeft te hebben. Zullen eerdaags ook eens naar een leuke Avensis gaan kijken.

Santa (0), 17 jaar geleden

Je HOEFT niet naar de geschillencommissie......
Je kunt ook direct naar de rechter.
Kijk, de importeur geeft liever geen antwoord op je vraag of een 307 ZONDER trillen kan rijden.
Zou de importeur dit WEL doen, valt hij daarmee automatisch zijn dealers af en zadelt hun EN zichzelf met een probleem op.....
Feitelijk heb je idd slechts met de dealer te maken en niet met de importeur.
De dealer is verplicht om jouw klacht te verhelpen en jij hoeft er geen genoegen mee te nemen dat hij jou naar de importeur verwijst. HIJ moet het oplossen en HIJ ziet maar HOE.....!!
Wedden dat dit straks eindigt met de alom bekende en door dit soort lui veel gebruikte kreet: "Het trillen in het stuur is een natuurlijk verschijnsel en wordt veelal beinvloed door de rijstijl en valt BINNEN de norm...."
Heb dit zelf ook bij Peugeot mee mogen maken. Heeeel veel praatjes en mooie woorden en dure termen en uiteindelijk komt het erop neer dat je er maar aan moet wennen..................
Vandaar dat IK NIET naar de geschillencommissie zou gaan. Die uitspraak is namelijk bindend en voor de dealer de goedkoopste oplossing........

Sus11208 (0), 17 jaar geleden

Natuurlijk zou dat niet mogen, maar ik denk dat Peugeot dat niet zomaar gaat toegeven.
Die mannen zitten ook op hun centen.
Als de wielen in orde zijn moet het toch ergens in de aandrijving zelf zitten.
Spijtig dat ge dat niet kunt proberen zonder wielen, door het diferentieel zal een kant mogelijk sneller draaien dan de andere kant. anders eens opkrikken en in vijfde het zelfde toerental laten draaien als dat je 130km rijd.
Wel voorzichtig zijn natuurlijk dat er niks gebeurd.

Santa (0), 17 jaar geleden

Ik zit te denken aan vervanging van AL je rubbers in de wielophanging....
Misschien kun je zelfs nog de versnellingsbakrubbers gaan verdenken.........

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

jongens............... er schijnt in het verleden ook veel problemen met trillings te zijn geweest met dit type auto.... dit lag toen aan de aandrijassen.

307 breaker (0), 17 jaar geleden

Kleine toelichting op de laatste reacties: Wij hadden zelf contact opgenomen met de importeur omdat we ons door de chef werkplaats van d dealer weinig seireis genom en voelden. We dachten dat de importeur wellicht uit ervaring oorzaken kon aandragen én dat deze als verantwoordelijke voor de merkwaarde van Peugeot in Nederland de garage zou kunnen aanspreken deze zaak serieus op te lossen. De Geschillencommissie werd ons aangedragen door de ANWB. Een andere optie die we vandaag nog van iemand meekregen is de auto bij de ANWB te laten controleren en vast te laten leggen dat deze nog in het stuur trilt, zodat we daarmee extra sterk staan. Deze persoon kwam ook nog met suggesties als een torsie-as (als deze 307 deze heeft) of mogelijk schokbrekers die lin ks en rechts niet even stug zijn. Eigenlijk zijn we nu zover dat we de oorzaak niet meer zo interessant vinden. Het gaat er nu om dat vastgesteld wordt dat het stuur nog trilt. Wij hebben al aangegeven dat een nieuwe reparatiepoging al een gepasseerd station is. Het gaat dan nog om terugname van de auto, voor een goede 307 of (liever nog) voor geld waarmee we naar een ander merk kunnen gaan. Zeker na de botte reactie van de Peugeot "klantenservice" (die eigenlijk zegt: "wij spreken niet meer met u") hebben we het wel gehad met dit merk.
Maandag gaan we langs de dealer. Dan gaat hij mee rijden om zelf te zien dat het stuur niet, zoals ze tot dusver stug volhouden, stil is. We hopen dat we het daarna snel kunnen afronden, want we zijn het hele verhaal inmiddels meer dan zat. Wordt vervolgd ..............

Santa (0), 17 jaar geleden

I've been there, seen and heard everything........
Het is sowieso heel verstandig om door een onafhankelijke instantie te laten vastleggen dat het stuur trilt. Dit kan idd door de ANWB. Je moet nu dus juridisch gaan denken, zorgen dat je je zaak opbouwt. Alle correspondentie uiteraard schriftelijk doen en bewaren.
Je geld terugkrijgen zal moeilijk worden. De dealer moet een "redelijke" kans krijgen om de klacht te verhelpen. Indien hij dit niet voor elkaar krijgt moet je er voor oppassen dat ze niet het bekende truukje van "het valt binnen de marge" of "het is acceptabel"...... Indien de klacht niet wordt verholpen BINNEN de geldende garantietermijn is er in principe nog niks aan de hand. Dit betekent NIET dat de dealer na verstrijken van de garantietermijn zijn handen van de zaak kan aftrekken. Indien een klacht schriftelijk kenbaar wordt gemaakt BINNEN de geldende garantietermijn, blijft de verplichting van de verkoper om de klacht te verhelpen gewoon van kracht.

Santa (0), 17 jaar geleden

In welke provincie woon je, 307 Breaker?

307 breaker (0), 17 jaar geleden

We wonen op de grens van Overijssel en Drenthe. Ik wil het graag netjes houden en noem daarom geen naam van de dealer. Gister heeft die met ons gereden en zelf geconstateerd dat het stuur trilde. Natuurlijk als goede verkoper wat relativeren, maar hij zag toch wel dat 't niet zo hoorde.
Hij meende dat het niet in de aandrijfassen kon zitten, want "dan hoor je wel wat anders in de bochten". Hij wilde nog een proefritje maken met wielen van een andere 307, maar die bleken op de balanceerbank niet recht en de tijd begon te dringen. Daarop zijn wij gewezen op onze insteek dat ze meerdere kansen hebben gekregen het definitief op te lossen, dat we er al te vaak tijd in hebben gestoken, dat we er geen vertrouwen meer in hebben en dat we daarom ook al (schriftelijk) hadden aangegeven dat we ze een laatste kans zouden geven het via reparatie op te lossen alvorens over omruil/ terugname over te gaan. Die laatste kans waren er al twee geworden.
Ze hadden toevallig net een jonge (2004) break 2.0 HDI met een kleine ton op de teller binnen en die zagen we staan. We hebben daarop voorgesteld dat ik deze mee zou nemen om te kijken of een trillend stuur standaard bij een 307 hoort. Dan konden zij kijken of ze nog mogelijkheden met onze auto zagen. Als de nieuwere 307 inderdaad geen problemen heeft, wordt ons voorstel omruil met bijbetaling zonder extraorbitante afschrijving op onze probleemauto. Gewoon 30.000 km en een half jaar volgens de ANWB koerslijst verrekenen zeg maar.
Hoewel we bereid zijn onze belangen via een Geschillencommissie te verdedigen, gaat onze voorkeur nog steeds uit naar een minnelijke oplossing. We wachten af. Ik kon vanochtend op de snelweg geen trillend stuur ontdekken, maar door drukte heb ik alle snelheden ook niet kunnen proberen. Wordt vervolgd ....

Santa (0), 17 jaar geleden

Het is ook echt niet de bedoeling om hier namen te gaan noemen maar ik vroeg het slechts om te kijken of er evt. mensen vlak bij jou wonen die jou wellicht nog wat beter kunnen helpen.
Het geluid waar die verkoper op aan stuurt lijkt mij versleten homokineten. Die hoor je dan voornamelijk duidelijk in een bocht. Jouw minnelijke oplossing lijkt mij geen verkeerde!

307 breaker (0), 17 jaar geleden

Nieuwe update: Een dag in een jonge occassion leerde ons dat die ook niet helemaal stil was in het stuur. Misschien moet die nog gebalanceerd worden, maar 't gaf niet direct een goed gevoel. Ondertussen is op onze auto een set van 4 nieuwe stalen Peugeot velgen met nieuwe Michelins gezet. De dealer meldt er zelf mee gereden te hebben en ook nog af en toe een trilling te voelen. Zelf de auto mee gehad op de snelweg (op een tijdstip waarop wat ruimte was te testen) en er blijkt weinig veranderd. Hij begint iets later met trillen maar doet dat dan nog net zo erg.
Hierop hebben we laten weten dat het verhaal wat betreft deze auto ten einde is. Er zit een probleem in die auto dat er niet hoort en blijkbaar onoplosbaar is.
Hoewel we ook nog niet alle vertrouwen hebben in de jongere occassion, hebben we wel gesproken over de optie tot omruil. De dealer wil ons 3000 euro minder voor onze auto geven dan we ervoor betaald hebben, uitgaande van 30.000 km x 10 cent waardevermindering. Dan moeten we nog 7000 bijbetalen voor de andere auto (tot vraagprijs). Wij hebben de ANWB gebeld om advies. Het blijkt niet geheel onredelijk te stellen dat je 30.000 km in een 307 aan afschrijving, slijtage, onderhoud (geen belasting, brandstof en verzekering want die hebben we immer gewoon betaald) zo'n 3000 euro aan kosten mag rekenen. Dat is dus reëel. Echter: bij een gedwongen inruil zou je uit moeten gaan van het verschil in waarde waarvoor onze huidige auto en de jongere occassion bij een Peugeot delaer zou worden aangeboden volgens de lijstjes. Dat verschil is een dikke 3000 Euro, dus dat scheelt nogal met het aanbod van de dealer. Omdat dit verschil te groot is én omdat we eigenlijk geen vertrouwen meer hebben in de 307, hebben we nu het voorstel bij de dealer gedaan onze auto terug te nemen voor 3000 minder dan de aankoopwaarde.
We hebben inmiddeld de papieren van de ANWB rechtshulp in huis liggen, die voldoende aanleiding zien deze zaak voor ons (wegenwacht ster pakket) in behandeling te nemen. Als de dealer ingaat op ons voorstel gaan die papieren de prullebak in. Zo niet, dan gaan ze op de post. Het lijkt ons een redelijk voorstel als blijkt dat een auto die met garantie gekocht heeft een onoplosbaar probleem heeft. Auto terugnemen en kilometers verrekenen. Even de dealer afwachten dus. We hopen op een goede afloop.

Santa (0), 17 jaar geleden

En pas op voor die bekende kreten: "Het valt binnen de toleranties!" en "Het is acceptabel!".
Wellicht voor aankoop van de volgende auto eerst maar eens deze site napluizen.....?

307 breaker (0), 17 jaar geleden

Dank je Santa. De dealer liet weten dat zijn prijs van 11.000 was gebasseerd op aankoop van de andere wagen. In plaats van het vandaag eens te worden hebben we de papieren voor de ANWB rechtshulp, waarmee we e.e.a. al hadden voorbesproken, maar op de bus gedaan. Jammer dat het zo moet.
Over "valt binnen de marges" etc. maken we ons niet erg veel zorgen. Het trillen is overduidelijk en de dealer heeft al erkend dat het niet zo hoort. Verder laten we het maar aan de ANWB. Die hebben hier meer ervaring in dan wij. Ik had gister al een bod van 10.000 op de auto, ongezien op een jonge Toyota Avensis. Kortom, we hebben niet zoveel te verliezen behalve de goede verstandhouding met de dealer, maar die schijnt daar ook niet zo aan te hechten. Wat ons betreft is de rek eruit en we kunnen goed aantonen waarom. Zal bij nieuws opnieuw posten.

307 breaker (0), 17 jaar geleden

Voor iedereen die heeft meegelezen zal ik het verhaal maar afronden. De juridisch adviseur van de ANWB heeft nog contact gehad met garage Zieleman in Hasselt. Deze heeft een advocaat twee brieven laten schrijven aan de ANWB die de plank volledig mis sloegen. "De auto was trillingsvrij bij verkoop" NOU EN! "De auto had geen probleem, uit coulance heeft Zieleman dat proberen te verhelpen" JA, JA, WAAROM AL DIE MOEITE EN WAAROM LUKT ZE HET GEWOON NIET?" "Met het aanbod van de gebruiker gaat deze er volledig aan voorbij dat hij vele maanden profijt had gehad van deze auto" JA, EN VOORAL VEEL ERGERNIS, BOVENDIEN LEG IK IN MIJN VOORSTEL AL MEER TOE DAN ME LIEF IS.

De situatie was dus als volgt: we zijn de auto verschrikkelijk zat. Valt laatst ook nog eens de achterwisser en achterverlichting uit. Opnieuw starten de het werkt weer. Een dikke week later ineens geen ruitenwisser voor meer. Weer auto opnieuw moeten starten. De distributieriem moest 3000 km geleden al vervangen. Kost ook weer 300 (vakgarage) á 400 (andere Peugeot dealer) Euro. Kosten en de kans op meer onkosten dus op een auto die we niet meer willen in afwachting van de uitspraak van de Geschillencommissie (half jaar?).
Die uitspraak ligt wat ons betreft vast. We hebben het hele dossier onderbouwd met nota's, emails, etc. waaruit maar één conclusie mogelijk is: de auto heeft een probleem dat door de dealer erkend maar niet opgelost wordt.

Dan nu even een technische complicatie: eind oktober zijn we met deze auto vol beladen naar Inzell gereden. Vijf personen, bagage inclusief 3 mountainbikes achterop en één achterin. Onderweg viel ons al op dat de trilling een heel stuk minder was. We meenden dat dit mogelijk aan minder druk op de voorwielen kon liggen? Na zo'n 2000 km zwaar beladen Autobahn bleek de trilling ook thuis een heel stuk minder dan voorheen. Had het aan de schokbrekers gelegen, die nu weer flink belast en daardoior gangbaar geworden waren? Of iets anders? Wij kunnen het niet bedenken. Het doet ook niets af aan het hele conflict tot dusver en het is ook niet zeker dat de trilling weer in de omvang terug komt die we kennen. Het is echter ook niet zeker dat de auto weer als vanouds trilt als de Geschillencommissie voor haar eindoordeel tot een proefrit zou besluiten.

In overleg met de juridische adviseur van de ANWB (alle complimenten voor de wijze waarop deze ons heeft geadviseerd en ondersteund) is daarom besloten een expert van de ANWB deze proefrit te laten doen. Daaruit bleek, als verwacht, dat er enige trilling was, maar niet in een omvang die als gebrek aan de auto kon worden bestempeld. Wij krijgen hier de rapportage van.

We willen dus geen kosten maken aan een auto die we liever kwijt dan rijk zijn. We lopen een zeker risico als de Geschillencommissie over een half jaar haar oordeel meer basseert op een proefrit dan op het dossier. We hebben zwart op wit dat de auto geen gebrek heeft en kunnen dus na inruil niet worden aangesproken op meldingsplichtige gebreken. Omdat we een goede inruil konden maken op een Toyota Avensis Wagon, hebben we dus afgelopen zaterdag de auto ingeruild, waarmee we het dossier kunnen sluiten. De dealer komt er zo makkelijk mee weg, dat is jammer, maar we moeten toch voor onszelf kiezen.

Moraal van het verhaal wat ons betreft: Jammer dat een op zich mooie en goed uitgeruste auto als de Peugeot 307 niet van een hoger kwaliteitsniveau is, getuige ook de vele 307 problemen die je op internet tegen komt als je rond kijkt. Wij hebben ons schromelijk vergist in de betrouwbaarheid van Peugeot dealer Zieleman in Hasselt die het afschuifsysteem bleef hanteren in plaats van met een passende oplossing te komen. We zijn ook verbaasd over het totaal gebrek aan respect voor de klanten bij de Peugeot importeur die toch kwaliteitsbewaker van merk en dealerorganisatie zou moeten zijn, maar domweg weigerde onze gerichte vragen te beantwoorden, zoals de vraag of een 307 überhaupt zonder trillend stuur kan rijden. Voor ons dus voorlopig geen Puegeot meer, al helemaal geen 307 en zeker nooit meer zaken doen met garage Zieleman. Tot slot waardering voor de ANWB. Ster service bij je Wegenwacht abonnement is zeker de moeite waard gebleken.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
ex 307 breaker

Santa (0), 17 jaar geleden

Ex-breaker, erg sneu voor je hoe de zaken zijn gelopen. Dit is helaas maar al te vaak de realiteit.
Waarom koos je voor de Geschillencommissie? Een uitspraak hiervan is BINDEND dus m.a.w. wanneer de uitspraak je niet aanstaat kun je niet meer in hoger beroep. Bij de rechter WEL, vooropgesteld dat je daar de energie voor hebt. Maar geloof me, wanneer je dit NOG 1 of 2 keer meemaakt, wil je zulke arrogante "zaken-partners" ECHT wel aan de schandpaal nagelen..!!!
Jouw ervaringen geven dus perfect weer hoe een dealer en de importeur ELKE keer weer het spelletje spelen en de bal uiteindelijk bij de klant neerleggen. ZIJ kennen de procedure, consumenten vaak NIET.
Vandaar ook dat ik in een andere topic ook schreef dat mensen niet zo lang moeten wachten met het uiten van klachten en deze klachten ALTIJD schriftelijk moeten indienen bij de dealer. Dit is van belang voor later wanneer (zoals altijd) "men" er niet uitkomt.
Dit lijkt mij een heel mooi verhaal om als recensie te plaatsen op de site www.garagetest.nl
Getuige enkele recensies op die site sta jij niet alleen met dit soort ervaringen..........
Heel veel succes en vooral PLEZIER toegewenst met je nieuwe aanwinst!

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

heeft het zin om het kenteken bekend te maken om andere mensen te weerhouden deze problemcar aan te schaffen?

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

lijkt me indd wel handig sjaak..

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

En wie is er dan de dupe??? Ik lees niets over hoe de nieuwe auto bevalt!
Is die wel helemaal okee? Ben heel benieuwd....

Sytze

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

Toyota Avensis ..... hmmmmmm hadden die geen problemen met het 2-massavliegwiel, die sneuvelen geloof ik ook bij bosjes.

''van de regen in de drup'' zegt men wel eens

paul,

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja Toyota is ook niet meer wat het geweest is.

307 Breaker heeft gewoon een problem car gehad.

307's die trillen in het stuur, zijn bij ons altijd nog opgelost. Dit door nieuwe remschijven en/of balanceren van wielen. Remschijven gaan ook niet gauw krom, dit in tegenstelling tot bijv. de 406 benzine die dit wel als probleem had.

Maar de 307 heeft idd wel heel wat probleempjes en terugroepacties gehad, dat kost klanten en dat is jammer. Laten ze die auto's wat langer gaan testen, lijkt mij beter als de klant als proefpersoon.

Gr.
Robert

Ook een mening (0), 17 jaar geleden

Heb dit bericht nu pas met belangstelling gelezen. In voorkomende gevallen is soms finish balance (balanceren met wielen aan de auto) de oplossing. Hopelijk heeft meneer met de Toyota geen last van trilling, want de Avensis is hier ook zeer gevoelig voor.
Tip voor een goede Toyotagarage, gezien het woongebied, is v. leussen (dealer van toyota in Dalfsen).
Succes.

Jaap Jansen (0), 17 jaar geleden

Dit is mijn boter na de maaltijd.

Ik denk dat de Peugeot Dealer heeft geprobeerd technisch een klacht op te lossen die met name het herstellen van klant omvatte.

307 Breaker was en is overtuigt van zijn gelijk omtrent het trillen van het stuur. Logisch, gezien de grote hoeveelheid tijd die hij in het oplossen van het 'probleem' heeft moeten steken. 307 Breaker is daardoor 100% overtuigt dat het trillen een grote technisch oorzaak heeft wwarvoor iedereen zijn kop in het zand steekt. Er zijn in het begin veel onduidelijkheden over wie nu de aan te spreken partij is. Profile of de dealer. Een hoop geharrewar! 307 Breaker heeft dus een voor hem zeer grote klacht waar de dealer nooit echt de angel uit heeft kunnen halen.

Er hebben meerdere partijen aan de Peugeot gewerkt! Wie is er dan aan te spreken voor het trillen? het simpel uitwisselen van de velgen is niet voldoende om de conclusie te trekken dat de auto of de velgen slecht zijn. Wat is er gebeurd tijdens de montage van de lm velgen door profile, hebben ze de velgen erop geplaatst met de luchtsleutel en daarbij de naaf krom getrokken? Was het naaf oppervlak netjes schoon tijdens de montage? Wie had de waarhied nu in pacht met betrekking tot de centreerringen? Heeft 307 Breaker nooit een stoepje geraakt?

Ik leg bij niemand de schuld neer, maar duidelijk mag zijn dat deze zaak veel meer inhoud dan ff simpel een trillinkje oplossen. Er zijn veel subjectieve en principiele uitspraken en acties gedaan.

Feiten zijn er echter ook. De ANWB test de auto, objectief en misschien zelfs wel een beetje subjectief in de richting van de klant. De opdracht komt immers van de klant en de belangenvereniging van de klant. De ANWB vind dat er geen sprake is van een gebrek... kortom het trillen is acceptabel. Geen reden voor technisch ingrijpen is het onafhankelijk oordeel. Ik kan dan eigenlijk ook maar één conclusie trekken: De auto was ten tijde van de ANWB keuring technisch niet afwijkend, maar voldeedt desondanks niet aan de verwachting van 307 Breaker.

De dealer heeft veel moeite gedaan om e.e.a. technisch op te lossen, echter hebben ze onvoldoende aandacht gegeven aan het verwachtingspatroon van de klant. Daarnaast had hij duidelijk moeten communiceren met de klant en de klant zijn verwachtingspatroon moeten proberen bij te stellen door een goed gesprek en het rijden met vergelijkbare auto's. De klant had beter lichtmetalen velgen kunnen laten monteren door de dealer. Op deze manier had hij maar één aanspreekpunt gehad en had het in het begin geen probleem gehad met dealer of importeur. Kortom, ik durf deze auto best aan te schaffen. Ik denk dat er niets mis is met de Peugeot. Ik denk dat er hiersprake is van een technische probleem met maar één oplossing..... het rijden in een ander merk auto.

J-W vd H (0), 16 jaar geleden

Zie

www.307forum.nl/viewtopic.php?p=21681#21681

Groetje's Jan-Willem

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=Jaap Jansen]Dit is mijn boter na de maaltijd.

Ik denk dat de Peugeot Dealer heeft geprobeerd technisch een klacht op te lossen die met name het herstellen van klant omvatte.

Ik denk dat er niets mis is met de Peugeot. Ik denk dat er hiersprake is van een technische probleem met maar één oplossing..... het rijden in een ander merk auto.[/quote]
Een heel verhaal...........

Boter na de maaltijd? Ik ken wel "boter bij de vis" en "boter op het hoofd" en "mosterd na de maaltijd", we zijn altijd in voor vernieuwingen, hahaha!

Het herstellen van een klant.....? Is Peugeot met een nieuwe "snel-service" gestart..??

En de oplossing om in een ander merk auto te rijden, tja, daar zijn al veel meer ex-Peugeot-rijders bekend mee en 307 Breaker zit daar zelf ook al aan te denken.

Persoonlijk ken ik de irritaties die door trillingen worden opgeroepen maar al te goed.
IK ben van mening dat een auto NIET hoort te trillen. DAT is mijn basis-uitgangspositie.
Men hoeft dan bij mij ook niet aan te komen met geneuzel over "binnen de toleranties vallende trillingen".......

Wellicht dat de Franse merken nog steeds werken met de "Franse Slagsleutel" en dit door francofielen gewoon nog steeds geaccepteerd wordt...? Ik weet het niet, IK rijd dan ook GEEN fransoos meer. Genoeg ellende meegemaakt met fabrieksnieuwe Peugeots.

Let wel: ik oordeel niet, ik deel slechts mijn keuze mede: geen Peugeot meer rijden.

Maar TE VAAK worden door klanten aangedragen klachten afgedaan d.m.v. een ANWB/DEKRA keurinkje en we weten allemaal wel waar dat op uitdraait........

andreetje (0), 16 jaar geleden

Ik heb bovenstaande verhaal met interesse gelezen. Ik heb zelf een Avensis gehad, en ik weet één ding: als je geen trillende voorwielen wilt hebben, moet je géén Avensis kopen. De dealer gaf toe dat je eigenlijk jaarlijks nieuwe schijfremmen moet hebben of deze moet afdraaien.

Ja, het klopt dat een 307 bepaald niet foutenvrij is. Maar toen ik onze Avensis inruilde voor een 307, had deze de volgende problemen (vandaar dat ik deze auto helemaal zat was):

Stuur piept bij het draaien (vooral in de onderste stand)
Achterruitenwisser hapert in de stand interval (erg duur om te laten repareren)
Achterruit verwarming: enkele draden stuk
Koppeling werkt niet lekker (zwaar, onregelmatig)
Vervelend gevoel in het stuur (speling)
Lichte trilling bij het remmen
Stank airco en koelvloeistof
Verbruik matig (1:14)
Motorklep wil soms niet losgaan
Motorvermogen loopt soms terug in warme omstandigheden (zeer slechte
trekkkracht bij lage toerentallen)
Water in de kofferbak (bij reservewiel en in de twee opbergruimten aan de
zijkant) + roest
Strip aan de zijkant van de auto laat los en breekt af
Strip onder de achterklep laat los
Klepje van brillenkoker laat steeds los
Sommige kunststof afdekkapjes laten los
Gordels achterin spannen uit zichzelf aan
Motor wordt warm bij hoge belasting (tot 3/4 van de meter)
Motor verliest zomaar 1.3 liter koelvloestof; onbekend waar die gebleven is
Auto roest boven achterwiel (schadegeval wat slecht is gerepareerd?)
Electrische ramen gaan soms spontaan weer open wanneer deze dicht worden
gemaakt.
Sleutel kan uit het slot worden gehaald wanneer de motor loopt.
Sigarettenaansteker maakt matig contact
Diesel tankdop soms moeilijk los te krijgen (zuigt vacuum)

De Avensis is bepaald geen foutloze auto. Veel van bovenstaande problemen komen vaker voor bij Avensis. Dan toch maar liever Frans comfort...

Santa (0), 16 jaar geleden

'T is natuurlijk NET wat je onder comfort verstaat. Wie zich ergert aan rammels, piepjes en kraakjes moet eerst maar eens gaan proefrijden OF gewoon de diverse autotesten doorlezen....

andreetje (0), 16 jaar geleden

Onze 307 (2003, break, 110pk) heeft nul komma nul rammeltjes. Daar heb ik ook extra op gelet bij de aankoop, want dat vind ik een enorme ergernis.
Ik heb wel de indruk dat een SW gevoeliger is voor rammels (heb ik eens meegehad bij de delaer). Waarschijnlijk maakt dat glazen raam de carrosserie slapper.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.