Peugeot 407: stuurbekrachtiging

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Hallo,
Olie voor de stuurbekrachtiging word er bij de vuldop uitgegooit wanneer je de motor uitzet. Bij draaiende motor geen probleem.Met als gevolg dat stuurbekrachtiging uitvalt door olietekort. Dop reeds vervangen maar geeft geen resultaat. Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Alvast bedankt,

Dick Wijngaard

Dick Wijngaard

Geplaatst door Dick Wijngaard (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 407? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

Lucht in het systeem. Of schuimvorming

Dick Wijngaard (0) PRO, 13 jaar geleden

Schuimvorming kan wel kloppen,want als je bij draaiende motor in het reservoir kijkt dan is het een en al luchtbelletjes. Moet zeggen dat de auto het al een tijdje heeft, eigenaar vult regelmatig olie bij, maar de laatste tijd word het steeds erger. Ik neem aan dat er normale (rode) olie in moet want dat is wat de eigenaar bijvult. Is het systeem niet zelfontluchtend?

Alvast bedankt,

Dick

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

Daar gaat het dus fout, er moet speciale olie in geschikt voor deze elektropompgroepen. Bij total heet dat dacht ik Total fluid DA . (moet ik nog effe checken) Dit is synthetische stuurbekrachtiging olie. Als je er gewone in gooit (lees minerale) Dan kan ik me voorstellen dat het gaat schuimen. Kan nu ff niet serv.box.


Hij is wel zelfontluchtend maar lukt niet altijd. Daar is weer een speciale ontluchtingsprocedure voor. Je moet dan de elektropompgroep los maken en een kwartslag draaien met het reservoir naar boven. Als je wilt mail ik je de procedure wel.

Dick Wijngaard (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je dat wilt doen graag, want het is een taxi en maakt veel kilometers.

Bedankt,

Dick

Highway (120) PRO, 13 jaar geleden

Peugoettechnieker het is misschien handig dat je dit voor andere hier plaatst.
Ik heb namelijk ook zo,n geval gehad en daar is een andere leiding op advies van de dealer geplaatst.
Laatst hoorde ik van de klant dat het weer terug komt misschien ook deze auto niet goed ontlucht ?

In ieder gaval is de procedure hier plaatsen ook wel handig voor ander.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat ik doe, is het stuur gewoon tegen maximale uitslag aanhouden, voor een seconde of 10, zodat de pomp goed moet werken, dan drukt hij de lucht er gewoon weg er uit.

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zal van de week even kijken, ben nu 2 dagen weg

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

Vullen - Ontluchten : Hydraulische circuit van stuurbekrachtiging (Elektropompgroep (EPG))

VULLEN - ONTLUCHTEN : HYDRAULISCHE CIRCUIT VAN STUURBEKRACHTIGING (ELEKTROPOMPGROEP (EPG))
1. Gereedschap

Afbeelding : B1GK06LC
[1] vulcilinder (-).0173-2.= een beker die je op het reservoir van de elektropompgroep schroeft
2. Voorzorgsmaatregelen
Ga voorzichtig te werk om te voorkomen dat vuildeeltjes binnendringen.
Gebruik uitsluitend nieuwe olie voor het vullen van de reservoir.
Gebruik alleen hydraulische vloeistof TOTAL FLUIDE DA.
Het aftappen van het hydraulische circuit moet worden uitgevoerd : Motor afgezet - Accuklemmen losgemaakt.
3. Tap het circuit af
Krik de wagen op en zet hem zo op bokken dat de voorwielen vrij zijn.
Verwijder :
• Linker voorwiel
• Achterste deel van het spatbord linksvoor

Afbeelding : B3EK10UD
Open de vuldop (1).
Maak los : De lagedruk retourleiding (2) - Breng een opvangbak aan (Zijkant : Elektropompgroep (EPG)) .
Voer meerdere stuurmanoeuvres uit van aanslag tot aanslag totdat geen hydraulische vloeistof meer uitstroomt.
Maak de leidingen van de stuurinrichting in de buurt van de klep los.

Afbeelding : B3EK10VD
Verwijder : De bout (3).
Druk m.b.v. een hefboom de flens ( 4) van de klep opzij.
LET OP : Beweeg de klep voorzichtig met een schoon gereedschap, om te voorkomen dat hij beschadigd raakt.
Hang de leidingen in een bak.
Verdraai het stuurwiel langzaam in beide richtingen van aanslag tot aanslag.
Wacht tot alle olie is uitgestroomd.

4. VULLEN
LET OP : Ga voorzichtig te werk om te voorkomen dat vuildeeltjes binnendringen.
Vervang de afdichtingen van de hogedruk en lagedruk leidingen op de klep van het stuurhuis door nieuwe afdichtingen.
Aanbrengen :
• De flens (4)
• De bout (3)
Zet de bout (3) vast met 2.0 daN.m.
Aanbrengen : De lagedruk retourleiding (2) (Elektropompgroep (EPG)) .
Breng het vulreservoir [1] aan op de vulbuis van de elektropompgroep.
VERPLICHT : Gebruik uitsluitend nieuwe olie voor het vullen van de reservoir.
Gebruik alleen hydraulische vloeistof TOTAL FLUIDE DA.
Vul het reservoir van de elektropompgroep, het vulreservoir moet worden gevuld tot het merkteken 0,5 liter om te voorkomen dat lucht in het hydraulische circuit van de stuurbekrachtiging komt bij inschakeling van de elektropompgroep.
5. Ontluchten hydraulisch circuit
Start de motor.
Voer langzaam meerdere stuurmanoeuvres uit van aanslag tot aanslag met de wielen op de grond.
Voer de ontluchting gedurende enkele minuten met draaiende motor uit ( 2 - 3 minuten).
Voer opnieuw 3 stuurmanoeuvres van aanslag tot aanslag uit.
Controleer tijdens de stuurmanoeuvres of het vloeistofniveau in het vulreservoir stabiel is.
Zet de motor af.
Verwijder het gereedschap [1].
Vul vloeistof bij tot het maximum-merkteken op de peilstaaf van de dop (1).
Vul olie bij :
• Motor afgezet
• Geschroefde dop op de vulbuis (Elektropompgroep (EPG))

Dick Wijngaard (0) PRO, 13 jaar geleden

Oke bedankt, zal een afspraak maken met de klant.

Dick Wijngaard

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum