close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 407: turbo kapot 407

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDi

Woensdag auto naar garage. Hield vreselijk in. Alle lampjes brandden. Bleek turbo kapot. 1100 euro betaald en vrijdag opgehaald. Zaterdag 1 uur mee gereden en jawel hoor! STOP in display! ANWB erbij en weer de turbo kapot! Mijn vraag is hoe kan dit? Kan ik de garage hierop anspreken? Garantie? Weet het even niet meer....

Geplaatst door

linda renkli (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Natuurlijk is dit garantie.
Ze hebben iets niet goed gadaan, waardoor de boel weer kapot gelopen is.

primera p11 0

13 jaar

Als deze garage geen verstand van zaken heeft voor wat betreft deze motor (DV6), dan heb je kans dat na de GARANTIE!!! reparatie de volgende turbo ook weer sneuveld!

hans4074 0
badge

13 jaar

Ja Hans dat zou kunnen. Maar als ik naar een andere garage ga ben ik de garantie kwijt! Hoe pak ik dit nu aan? Hoe lang ben je trouwens bezig met het vervangen van de turbo? Ik hoorde een uurtje of 3.

linda renkli 0

13 jaar

Dat begrijp ik Linda, maar de desbetreffende garage kan dan beter eerst eens info opvragen bij bijv. een dealer over het hoe en wat bij deze DV6 motoren alvorens ze weer een nwe turbo monteren en Linda er na een uur rijden weer mee stilstaat.
Inderdaad een uur of 3, maar dat is dus als je het NIET goed, want dan komt er meer bij kijken en ben je iets langer bezig.

hans4074 0
badge

13 jaar

Deze motoren moeten gespoeld worden.
Oliezeef reinigen,er moet ook een zeef tussenuit als ik me niet vergis,bij een banjo aansluiting.
Er is een heel schrijven voor bij de dealer,doe je dit niet,loopt de motor na verloop van tijd in elkaar.

primera p11 0

13 jaar

De turbo kostte zo´n 650 euro en ik moest 1100 betalen. Kan er vanuit gaan dat de rest dan werkloon was? M.a.w. Als je het goed doet wat moet je dan rekenen voor een reparatie van dienaard? En als er meer kapot is na de tweede crash wat kan ik de garage dan aanrekenen? Ik wil het graag netjes en goed oplossen! Maar voel me wel een beetje bedonderd. De auto heeft 155.000 gelopen, ziet er nog prachtig uit. En ik weet dat dit het zwakke punt is van de auto, maar na 1 uur rijden hetzelfde probleem lijkt me niet ok.
Stel dat hij me niet verder wil helpen, wat doe ik dan? Of zie ik teveel beren in het bos?

Heel erg bedankt trouwens voor de snelle reacties!

linda renkli 0

13 jaar

Annerveensekanaal is een mooie omgeving, maar of er daar nog beren in het bos zitten? (LOL)
M.i. hoort de betreffende garage dit netjes en zoals het hoort op te lossen............onder garantie op de (niet goed) uitgevoerde reparatie!
Ga eerst eens met de garage praten. Wie weet wordt het alsnog netjes opgelost.

hans4074 0
badge

13 jaar

Beste Linda

Zoals je nu spreekt worden er allemaal dingen aangenomen wat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Het lijkt mij vanzelfsprekend dat je in dit geval 100% garantie kunt verwachten.

Probeer er met de garage uit te komen, wat na mijn inziens ook zeker wel gaat lukken.
Blijf wel positief, emotie is een hele slechte raadgever.....

Moderator Problemcar

P. Kelder 0
badge

13 jaar

ik ben er nog niet zo zeker van dat dit te verwijten valt aan de reparateur. Deze motoren zijn erg gevoelig voor inwendige vervuiling (uitvoering met roetfilter) vaker olieverversen is echt noodzakelijk om dit te voorkomen. Als dit niet voldoende gebeurt dan kunnen er oliekanalen in de motor dicht gaan zitten, waardoor de turbo onvoldoende smering krijgt. Deze kanalen zijn niet fysiek te bereiken, dus je kunt spoelen en reinigen, maar visueel kan het niet gecontroleerd worden of de kanalen weer voldoende open zijn. Daarom wordt vaak de complete motor met turbo vervangen als bij een DV6 motor de turbo defect gaat. Helaas maar waar. Wel is het zo dat als je toch alleen de turbo gaat vervangen, je een aantal zaken moet reinigen/aanpassen. Zo moet de zeef/aanzuigbuis van de oliepomp gereinigd of vervangen, de olietoevoerleiding naar de turbo vervangen, de zeef uit de banjo bout op de turbo eruit gehaald worden en de olie ververst worden. Mits dit allemaal is uitgevoerd, dan valt de reparateur misschien alleen nog te verwijten dat hij op voorhand had kunnen waarschuwen voor het risico op herhaling. Maar wat waren dan de optie's? of gelijk een andere motor met turbo of toch eerst maar de turbo vervangen. De kans is groot dat dan toch was gekozen voor alleen de turbo vervanging, met alle risico's van dien.

wkhoek 0
badge

13 jaar

Een beetje garage weet dat je ook de oorzaak weg moet nemen of in ieder geval een poging doet de oorzaak te localiseren. Weet niet waar de (ruil) turbo vandaan gekomen is, maar meestal zit er een montagehandleiding bij incl. alle te nemen maatregelen om herhaling te voorkomen.
Dat lijkt mij het verschil tussen een goede garage en een garage die enkel de turbo vervangt ( en misschien nog de olie ververst) en verder nergens naar kijkt. Let wel: ik zeg niet dat dit bij deze garage niet gedaan is, maar gezien de 3 uur reparatie lijkt me dit sterk?
Ook dat is het risico van een niet merk gebonden garage........ze weten meestel veel van verschillende merken, maar weten net niet het fijne ervan.

hans4074 0
badge

13 jaar

Eerlijk gezegd een complete motor vervangen omdat een ruildeel als en turbo kapot gaat is ook wel drastisch.
ik weet dat dit bijv bij ford idd gebeurd met de 1,6hdi.
Ómdat er gewoon vervolgschade aanzit.

primera p11 0

13 jaar

En, hoe is het afgelopen?

wkhoek 0
badge

13 jaar

Slecht afgelopen.

We hebben de auto bij iemand anders laten maken. Die heeft idd de oliepomp en alles vervangen. Olie verhaal klopt moet je vaker vervangen. Ook roetfilter was finaal naar de maan. Eruit gehaald.

De blower slaat wel vaak aan. Deed hij altijd al. Ook bij koud weer en korte stukjes. Wie herkent dit?

Het vertrouwen is er uit. Ik zit gestrest achter het stuur. Doodsbenauwd dat er weer wat komt. En het heeft me al klauwen vol met geld gekost. Denk er sterk aan hem in te ruilen.....


Nu schijnt de 407 een zwakkere reeks te zijn van peugeot? Vind het wel de mooiste.....

linda renkli 0

13 jaar

Ach,niet alleen de 407 is een zwakke reeks.
In mijn familie rijd een peugeot partner rond,daar is de bak al onder uitgeweest,distributie gesprongen,2 x dynamo kapot,waardoor ook 2 x accu kapot,airco leiding gesprongen,ik kan nog wel even doorgaan.
Geld overigens ook voor de 307,is ook geen topper.

primera p11 0

13 jaar

Kwestie van juiste onderhoud door iemand/dealer die er verstand van heeft......niet persoonlijk bedoeld hoor primera! LOL

hans4074 0
badge

13 jaar

Ieder merk heeft wel een minder type / model in z'n program. In mijn fam rijden er ook enkelen met een Peugeot o.a mijn moeder (206 bj 2005) heeft er nooit iets aan.
Op het forum lezen we altijd de mindere boodschappen indien de auto goed bevalt hoor je er niets over....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

[quote=hans4074]Een beetje garage weet dat je ook de oorzaak weg moet nemen of in ieder geval een poging doet de oorzaak te localiseren.[/quote]
Hans, das nou het verschil tussen de universeel en de dealer, de universeel constateert turbo kapot, vraagt aan klant, naar de rijstijl, wordt iets gezegt in de trend van, ja na rijden gaat de motor direct uit zonder ff te laten uit draaien.

conclusie turbo kapot door eigen toedoen, nieuwe turbo, eventueel nieuwe olie = filter, en weer gaan.


die universeel gaat zich niet druk maken om de versmering van de motor, simpel weg, omdat dit eigelijk alleen bij de dealer bekent is, en ja die is zo duur ....

Mijn auto heeft alle beurten gehad. De universeel is ook duur! Maar goed. gedane zaken nemen geen keer. Helaas.
Ben aan het kijken wat voor auto ik nu zal kopen. Valt niet mee. Qua uiterlijk vind ik er haast geeneen mooier dan de 407.
Bedankt voor jullie reacties!
Groetjes
Linda

linda renkli 0

13 jaar

je kunt ook kijken naar een 407 met een andere motor erin (benzine of gas). Eerst eens kijken hoeveel km je rijdt en dan een keuze voor een brandstofsoort maken. Ik weet niet welke andere types dieselmotoren er in de 407 zitten en of die een alternatief vormen en wat daar de specifieke problemen van zijn.
Onthoudt wel: met elke auto is het wel eens wat (al vind ik dit wel extreem :-S (net idd als bij Ford (zie elders in dit forum, al dacht ik dat dit in de basis dezelfde motor is ))

Overleg eens je vragen met je garagebedrijf (wel even weten hoeveel km per jaar je rijdt), en misschien dat zij nog een ander alternatief hebben.

sjaak10918 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.