Gek word ik van deze auto.
Vorige week must ik even een stoep op rijden, weet ik niet of dit invloed heeft gehad. Iets later toen ik weg wou rijden merkte ik dat stuur erg zwaar werkte.
Bij de garage heeft monteur gelijk de oliedruksensor (zie foto) vervangen en nog een zwarte blokje (zie ook foto). Dat zwarte blokje hing bij mij los nu is vastgemaakt. Blokje kwam uit een andere auto, werd ook niet in rekening gebracht.
Oliedruksensor, op rekening als MANOCONTACT, incl kwartier werk € 80,79. Op internet kosten ze rond 20-30 euro.
Maar..stuur draait nog steeds zwaar, alleen bij hoge toeren gaat makkelijker. Monteur vermoedt dat de stuurbekrachtiging pomp is niet in orde. Volgens hem kan dit niet uitgelezen worden dus het is niet zeker.
Men zou een nieuwe, geen originele Peugeot maar wel nieuw, pomp kunnen plaatsen waarbij alleen de pomp vrij duur is.
Is de pomp nu kapot? En indien ja, kan ik dat zelf vervangen of moet bij garage gebeuren met druk opzetten of zo?
Zou ook een bij de sloop kunnen halen maar hoe lang gaat dan mee?
Geplaatst door Viber (60) , lid sinds 3 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 Reacties
hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden
Het zwarte blokje is de condensator. Heeft te maken met ontsteking. De sensor van de stuurbekrachtiging is onduidelijk waarom deze is vernieuwd. Ze willen inwendig wel eens lekken, dus dat de stuurbekrachtigings-olie lekt via de contacten in die sensor. Om te bepalen of de stuurbekrachtigings pomp defect is, moeten de drukken gemeten worden. Niet iedere garage beschikt over de juiste middelen om dit te doen. Ga er maar vanuit dat de pomp defect is. Het vervangen is redelijk zelf te doen. Het ontluchten is een kwestie van juiste olie vullen en handmatig ontluchten dmv stuurwiel uiterst links naar uiterst rechts verdraaien met lopende motor. Diverse malen uitvoeren en niveau van de stuurbekrachtigings-olie ondertussen in de gaten houden en zonodig bijvullen.
Zou ik een gebruikte of een nieuwe pomp plaatsen?
Maakt het merk wat uit? Zou deze merk goed zijn+ = https://www.autodoc.nl/ridex/8220728
Behalve olie, moet ik iets anders nog kopen? En is er een soort van stappenplan hoe ik de pomp moet vervangen? - Viber (60), 3 jaar geleden
Beste antwoord, geplaatst door hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden
Ik heb geen ervaring met onderdelen via dit soort bestel-sites. Bij ons of origineel, of het goedkopere alternatief van Peugeot. Mijn voorkeur zou zeker niet uitgaan naar de goedkoopste tenzij je van plan bent het autootje binnen afzienbare tijd te verkopen. Montage is redelijk eenvoudig. De multi-riem moet eraf, de pomp zelf zit met 3 inbus-boutjes vast aan de steun, waarvan 2 met sleuf-gaten, dus die inbus-boutjes hoeven er niet volledig uit. Leiding bovenop de pomp heeft een wartel = losdraaien. Denk om het kleine rubberen O-ringetje op het uiteinde van die leiding. De slang op de onderzijde van de pomp/het reservoir heeft een soort slangklem die in elkaar gehaakt zit. Deze "haak" je uit elkaar m.b.v. bijv. een zijkniptang. Zorg dat de uitstromende olie niet op/in de onderliggende dynamo loopt, dus klein Tupperware bakje van moeder de vrouw jatten en die eronder. Bakje beetje schoon poetsen en terug in de kast.
De Peugeot garage (niet Nefkens) kon ook originele pom'p leveren, incl BTW € 353,28. De goedkope alternatief was € 169,40 incl BTW. Bij deze van autodoc van € 90, 62 komen nog 9,95 verzendkosten erbij.
Zou ook nieuwe olie moeten kopen. Enig idee hoeveel er in gaat? Kan van Kroon of moet specifieke merk? - Viber (60), 3 jaar geleden
harry4203 (450) PRO, 3 jaar geleden
pompje halen op de sloop en hopla, weer een tevreden peugeotrijder.😉
Bij deze nieuwe kan ik checken de OEM nummer, ik heb 4007KX nodig - Viber (60), 3 jaar geleden
hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden
Als je alleen het reservoir aftapt zoals uitgelegd, heb je aan een 1 ltr flacon olie voldoende. Het is wél speciale olie (ATF of autran). Merk maakt niet uit, zolang het maar geschikt is voor deze stuurbekrachtiging. Mocht je sloop-pomp overwegen......als je het OEM nummer intoetst op een sloop-site krijg je vast genoeg matches. Ga je rechtstreeks naar de sloop, dan kan er weinig mis gaan zolang de pomp maar van een gelijkwaardige 206 afkomstig is. Volgens mij allemaal hetzelfde. Afhankelijk van de sloop-prijs zou je dit kunnen overwegen. Het risico voor lief nemen.
Vreemd, nu brand opeens alweer dat gele storing lampje, ik weet niet of met de pomp te maken heeft of dat ergens een draadje (alweer) nat is of zo. Ik ga niet uit laten lezen voor € 90, ben langzaam helemaal zat van deze auto. - Viber (60), 3 jaar geleden
Viber (60), 3 jaar geleden
Waarom de zelfdiagnose is opnieuw gaan branden en krijg ik 1 piep weet ik niet.
Ben bij sloop geweest, stuurbekrachtiging pomp zou me € 50 gaan kosten, een nieuwe via internet 100 €.
Wat adviseren jullie experts? Nieuw of gebruikt?
harry4203 (450) PRO, 3 jaar geleden
ik zou voor de sloper gaan, kun je voor die andere 50 euro de auto nog een keer laten uitlezen bij een goede universeel. Zou dat trouwens eerst doen omdat je steeds roept de auto zat te zijn.
Viber (60), 3 jaar geleden
Kan iedere garage het uitlezen? Ik word zat van dat steeds wat aan de hand is en wat ik tegenkwam dat verandert is of mist. Heb in 38 jaar nog nooit een auto gekocht waar ik bijna gelijk zo'n 900-1000 kwijt ben aan reparatie, onderdelen vervangen. Dat soms iets kapot kan gaan of vervangen moet worden dat is normaal, maar dit word me te veel. Het lijkt een leerproject.
Trouwens weet je wat dit onderdeel is (zie foto) ?
De vorige, een 306 van 1994, ook 2de hands, heb ik 12 jaar lang gehad, heb daar soms ook wat gerepareerd maar in 12 jaar de totale kosten waren onder € 1000. - Viber (60), 3 jaar geleden
hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden
Het verhaal over olie in de ECU komt idd een heel enkele keer voor bij 206. Het gaat dan om die stuurbekrachtigings-olie en komt dan door een inwendig lek manocontact. Zie mijn 1e reactie. De stuurbekrachtigings-olie "kruipt" dan als het ware omhoog door de bedrading van dat manocontact en eindigt dan uiteindelijk via de betreffende stekker in de ECU. Zogenaamde capillaire werking van vloeistof/vloeistoffen. Het kan dus wel, maar is, zeker met stuurbekrachtigings-olie, geen vaak voorkomend probleem.
Heb vandaag bij de automaterialen 1 liter olie gehaald, personeel begint te lachen = daar ben je weer.. Tja.
Heb ATF II D meegekregen op basis van kenteken, ik neem aan dat het goed is.
Maandag wordt mooi weer verwacht hier in het Noorden dus dan ga ik de pomp vervangen. Ik doe dit liever niet in weekend, als iets mis gaat dan is alles dicht.
Bijna vergeten = storing, zelfdiagnose brand niet meer. Ik begrijp niet meer van maar vind het prima - Viber (60), 3 jaar geleden
harry4203 (450) PRO, 3 jaar geleden
wat voor pomp ga je er nu op zetten als ik vragen mag.
Naast de (herstel) reparaties dat ik heb tot nu toe uitgevoerd, de onderdelen dat zijn vervangen zijn allemaal nieuw. - Viber (60), 3 jaar geleden
Zet ik een nieuwe pomp op en is nog niet opgelost dan ben ik € 100 kwijt zonder dat het opgelost is.
Neem ik een 2de hand pomp en is opgelost maar gaat dat ding alweer kapot dan kan ik alsnog een nieuwe kopen en ben aan het einde minder kwijt dat als de garage het gaat doen. - Viber (60), 3 jaar geleden
hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden
Nog 1 dingetje waar je even om moet denken.... afgezien van het juiste gereedschap...haal voor de zekerheid nog even een slangklem voor die onderste slang op de pomp. Als de originele klem er nog op zit en je weet niet precies hoe je deze fatsoenlijk los moet krijgen, is de kans groot dat hergebruik lastig wordt. Je kunt dan ook een gewone slangklem gebruiken. Ik schat maatje 12 tot 15mm.
Ik hoop dat de pomp de boosdoener is en niet iets anders.
Klusje lijkt niet moeilijk, multiriem ziet er nog perfect uit. - Viber (60), 3 jaar geleden
Viber (60), 3 jaar geleden
Pomp gehaald bij de sloop, thuis eerst schoongemaakt (buitenkant).
De handleiding van Hans (bedankt Hans4074!) onder elkaar gezet en uitgeprint.
Toen ik bovenste leiding loshaalde spoot dat de olie er uit, gelukkig had ik een doek er onder en kwam niet veel op de dynamo. Op YT filmpjes spuit nergens de olie er uit.
Pomp zat vast met bout 13 (motor kant) en 2 inbus maat 6 aan de andere kant.
Bout 13 op de spanrol zat zo vast dat toen ik probeerde los te maken sprong de multiriem er af. Eigenlijk een voordeel, bij terugzetten riem heb ik spanrol met dopsleutel getild en riem er overheen geschoven.
Motor laten draaien en stuur heen en weer zoals in de instructies. In de pomp is zo'n halve liter olie er in gegaan.
Veel dank voor de duidelijke instructies, super!