Gisteren reden we met een lege paardentrailer met 80 km/u op de snelweg. Onderweg liep de temperatuur op naar 100 graden (normaal staat-ie op 80 graden). We hebben even gestopt, en met stationair draaien van de motor liep de temperatuur weer terug naar 80.
Qua gewicht moet de auto dit makkelijk aankunnen. De buitentemperatuur was plm. 25 graden.
Het viel op dat de ventilator wel af en toe draaide, maar dan op een laag toerental (nauwelijks hoorbaar). Ik meen mij te herinneren dat deze veel meer lawaai (typisch ventilatorgeluid) maakte bij hoge temperatuur, dus veel sneller draaide. De centrale 30A zekering voor de ventilator is niet doorgebrand.
1. Ik las in het boekje dat er een hoge en een lage snelheid is, dus mogelijk doet de hoge het niet meer?
2. Er wordt melding gemaakt van zwevende zekeringen voor hoog en laag toerental. Waar kan ik deze vinden?
3. Toen de temperatuur nog hoog was, heb ik de motor uit- en aangezet. Toen kwam er een uitlaatgas alarm, wat later weer verdween. Kan dit een oorzaak zijn of is dit het gevolg van de hoge temperatuur?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bij een dealer kan de werking van koelvin geciontroleerd zowel hoog als lage snelheid met 15 min gedaan
capaciteitstest doen van het koelsysteem
hdi heeft een hoog rendement dus produceert weinig warmte dit betekent dat er een probleem is
er zijn meerdere topics over dit probleem. Er zit een dubbel werkende thermostaat in, die heb ik 1x defect meegemaakt met deze klacht als gevolg.
Ook 1x meegemaakt dat de kop gescheurd was, maar dan heb je ook koelwater verlies of te veel druk in je koelsysteem.
Je zou eigenlijk de temperatuur van de radiator moeten meten bij zware belasting, dan kun je zien of er voldoende doorstroming is ofdat er een defecte thermostaat is dan wel een verstopping
Weet je ook waar die zwevende zekering zich bevindt? Die wil ik als eerste controleren.
16 jaar
waar lees je dat, over die zwevende zekering? in het instructie boekje? (Mij namelijk niet bekend. Bij twijfel over de koelvin testen wij die met de testkast. )
Dat staat inderdaad in het boekje. Er staat dat er een centrale zekering van 30A in de motorruimte is. Deze heb ik gecontroleerd, en die is goed. Daarnaast is er voor het hoge en het lage toerental een aparte zwevende zekering.
Het lage toerental werkt (ik heb 'm zien draaien), maar aangezien dit nauwelijks hoorbaar was ging ik ervan uit dat dit het lage toerental is.
16 jaar
Welke blz / hoofdstuk / paragraaf oid? (wil zelf de tekst ook even lezen)
Ik zit nu te bedenken... ik kan het ook in de Vraagbaak gelezen hebben. Dat moet ik vanavond even controleren.
16 jaar
Bij een snelheid van 80km is er zoveel rijwindkoeling, dat de 100graden normaliter niet bereikt wordt, tenzij je met deze zware trailer met deze sneheid in de hoogste versnelling rijdt.
In dat geval , kijk eens wat er gebeurt als je een lagere versnelling kiest, waardoor de motor beter op toeren blijft.
De ventilators behoren de rijwindkoeling pas over te nemen als er te weinig rijwind is.
Als ze bij voldoende rijwind draaien doordat de temp desondanks te hoog is, moet er een andere oorzaak zijn.
Behalve een verkeerde versnelling kan natuurlijk ook een ander al gegeven antwoord mogelijk de oplossing zijn.
16 jaar
Ik heb vanwege de oplopende temparetuur teruggeschakeld naar de 4. Ook dan bleef de temperatuur hoog, maar wel iets minder dan in de 5.
De trailer was overigens niet zwaar beladen en heeft een redelijke stroomlijn. Het wordt straks een ander verhaal wanneer ik met de caravan (meer gewicht en minder stroomlijn) naar het warme zuiden ga.
Als het klopt wat jij zegt, dat de ventilator onderweg bij deze snelheid niet in hoeft te schakelen, is er dus iets mis met de koelcapaciteit.
Maar wat nog steeds vreemd is, is dat ik bij 100 graden op de meter en de motor stationair draaiend langs de kant, geen ventilator in de hoogste stand hoor draaien.
16 jaar
De koelvin gaat pas op de hoge snelheid draaien bij 110 a 115 graden. (omdat er druk in het koelsysteem komt bij warme motor gaat ie pas koken bij 120 graden)
In het 307 instructieboekje, blz. 163, staat dat er een zwevende zekering 20A (FV1) is voor motorventilator lage snelheid, en een 30A zwevende zekering (FV2) van 30A voor hoge snelheid. Ik zag links voor de radiator nog een zwart kastje zitten. Zitten de zekeringen daar in?
De temperatuur is niet boven 100 graden geweest. Dat zou dus betekenen dat dit normaal gedrag is. Ik heb zojuist nog even met een caravan erachter gereden. Nu kwam de meter tot 95 graden. De buitentemperatuur is 16 graden. Straks in Frankrijk is het 30 graden, zitten we volbeladen en gaan we af en toe bergop. Als er een probleem is, ga ik daar zeker last van krijgen.
Is er een manier om de hoge snelheid van de ventilator te testen?
16 jaar
Ik ben naar de garage geweest. Die gaf inderdaad aan dat het normaal is dat de temperatuur een eindje oploopt bij zware belasting. Ook slaat de ventilator pas aan op het hoge toerental wanneer de motor het erg warm krijgt (ze hebben de auto na een rit 1/2 uur stationair laten draaien). Ik ga er dus vanuit dat er niets aan de hand is.
Men gaf mij nog de suggestie om een schakelaar in te bouwen om handmatig de ventilator in te kunnen schakelen bij hoge belasting, maar eigenlijk vond men het niet nodig.
16 jaar
We hebben de vakantie (helaas) inmiddels achter de rug. De Peu heeft zich goed gehouden. Ik vind het een zeer comfortabele auto en hij is zeer stabiel met de caravan erachter; geen enkel moment heb ik iets van zweverigheid bespeurd. Die extra caravanveren zullen zeker meegeholpen hebben. De 110 pk HDIF motor is stil en meer dan sterk genoeg voor onze 1300 kg caravan. Bergop ging ik regelmatig terug naar de drie, maar dat deed-ie dan ook met gemak. De motor liep dan zo'n 3100 toeren bij 85 km/u, maar qua geluid is dat niet echt storend. We hebben meestal in de vier gereden. Wij rijden nooit harder dan 95 km/u.
Nu de temperatuur. Bij warm weer en bergop liep deze wel eens op tot 100 graden, om daarna weer te zakken. De meter kwam nooit in het rode gebied. Na bijna 1100 km moest ik wel 0,3 liter koelvloeistof bijvullen. Olieverbruik: niets. De terugweg hebben we in twee delen gedaan. Thuis gecontroleerd: nu geen koelvloeistof verbruik.
Al met al een probleemloze rit dus.
16 jaar
er was dus toen met de paardetrailer eigenlijk niets aan de hand achteraf ??
Nee, eigenlijk niet. Ik heb me zorgen gemaakt om niets....
16 jaar
ok, beter zo dan andersom ;-)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar