Peugeot 206: Temperatuur schiet omhoog

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 8v

Hallo,

Ik heb sinds kort het volgende probleem: als mn peugeot stationair draait of ik in de file sta schiet te temperatuur omhoog tot in het rood. Dan slaat de fan aan en zakt ie weer naar ong. 90 graden. Tijdens het rijden is er niets aan de hand en blijft de temperatuur mooi rond 90 graden. Hebben jullie enig idee wat het probleem kan zijn? Ik weet niet of het er mee te maken heeft maar als ik de dop van het expansievat opendraai hoor ik niet meer een "zucht"(alsof lucht vrijkomt) zoals voorheen. Hoop dat jullie mij kunnen helpen en alvast bedankt voor de reacties.

Mvg

Zico1983

Geplaatst door Zico1983 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Thermostaat gecontroleerd?

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Er zit genoeg koelvloeistof in en het systeem is goed ontlucht ?
Fan slaat erg laat aan , kan komen door teweinig koelvloeistof .
Als je met een warme motor de dop erzo af kunt draaien ,zonder dat er druk op staat , is in iedergeval de dop kapot.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

doet lage snelheid van de koelvin wel
zo als ik lees doet hij direct op volle snelheid draaien in plaats van eerst op lage snelheid
als je airco hebt dan kun je dit controleren, airco aan zetten en dan moet de koelvin op lage snelheid altijd draaien als de airco pomp ingeschakeld staat

Zico1983 (0), 11 jaar geleden

Heren,
Bedankt voor de snelle reacties. Koelvloeistofniveau is in orde. Vanmiddag is de anwb erbij geweest. Hij heeft met een uitleesapparaat geconstateerd dat de daardwerkelijke temp niet boven de 100 graden uitkomt terwijl de meter diep in het rood staat. Kan ik zelf de thermostaat checken? Ook zal ik de koelvin lage snelheid controleren.

Mvg

Peugeot604 (0) PRO, 10 jaar geleden

eigenlijk geef je zelf het antwoord al. als de echte temperatuur onder de 100 graden blijft, en de meter geeft hoger aan, dan moet je het daarin zoeken.
dus of sensor, of meterpaneel zelf.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

auto bezit maar 1 temperatuursensor
dus als deze digitaal is uitgelezen en blijft onder de 100graden
dan is waarschijnlijk het probleem in de meter zelf

koelvloeistofsensor loopt naar de motorcomputer.
die verzend digitaal bericht over het netwerk. gaat naar de hoofdcomputer (bsi) die het dan weer via andere netwerk doorstuurt naar de instrumenten paneel. die het dan de wijzer aanstuurt.
dus als van sensor tot motorcomputer goed is. dit is namelijk uitglezen door de anwb
dan blijft er maar 1 ding eigenlijk over en dat is de instrumentenpaneel

Zico1983 (0), 10 jaar geleden

Heren,
Dus als ik het goed heb begrepen ligt het probleem in het instrumentenpaneel. Kan ik alleen de temperatuurmeter vervangen of moet het hele instrumentenpaneel vervangen worden?

Mvg

Zico1983 (0), 10 jaar geleden

Heren,

Ook heb ik op dit forum het volgende antwoord gevonden:
Waarschijnlijk werkt de koelfan nu alleen op de hoogste stand. De lage stand wordt geschakeld via een voorschakelweerstand die naast de koelventilator zit. Om precies te zijn links onder de koelventilator als je voor de auto staat. Ik vermoed dat deze defekt is. De computer registreerd op het moment van inschakelen een open circuit en schakeld dan gelijk de hoge snelheid van de koelfan in ,op het dashbord gaat er een lampje branden en de temperatuur meter gaat naar maximaal om aan te geven aan de bestuurder dat er iets mis is met de koeling. Is dit ook mogelijk?

    Hallo beste mensen,
    Onze 206 wordt pas heet na een goed eind rijden. Wat ik begrijp is dat de sensor stuk kan gaan. Die is vervangen. Ook niveau koelvloeistof kan niet kloppen. Die is gespoeld en vervangen. Maar doorspoeling zou nog niet kunnen kloppen? Hoe zie je dat? Verder lees ik dat er 2 van snelheden zijn. Draaien die ook tijdens het rijden? Want misschien is die tweede stand stuk. We kunnen de auto wel manueel koelen als verwarming op 28' staat en de ramen open. Verder kan dashboard instrument stuk zijn. Bedrading... Nog meer opties? Druk lijkt goed want hij verliest geen kv stof, klinkt dat redelijk?
    Vriendelijk bedankt - WoutOosting (0), 2 jaar geleden

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

dit is ook mogelijk maar dan zou hij rond de 100graden komen op je instrumentenpaneel je hebt zelf over dat hij in het rood staat.
anwb heeft uitgelezen dat hij 90graden digitaal onvangt maar in het rood staat op de instrumentenpaneel. dat wil zeggen dat de auto goed weergeeft maar de instrumentenpaneel niet
als hij in het rood staat en ook daadwerkelijk 100-110graden is dan is inderdaad de eerste optie om de lage snelheid te controleren en repareren.
via de laptop bij een dealer kan deze zonder probleem aangestuurd worden. dan weet je direct of hij het doet of niet
voorschakelweerstand gaan wel soms defect maar ook de bedrading is zeer gevoel. bedrading heb ik bij de 206 vaker gezien dan de weerstand zelf
meestal zit er corossie op de draad zelf. zelfs al meegemaakt dat draad zelf kompleet door is net onder de relais. dit gaat voornamelijk over de dikke draden.

let op instrumentenpaneel kan niet zomaar verwisseld worden. in de teller zit de km-stand ook opgeslagen. Als je wisselt met een teller met hogere km-stand dan heb je per direct alle tellers in de hele auto verzet naar die km-stand. lagere km-stand is geen probleem. dan blijf je je oude km-stand houden. dit ivm de tellers in andere ebe's hogere km-stand heeft en dus deze handteert voor de overige ebe's

Zico1983 (0), 10 jaar geleden

Ik ga maandag naar de dealer gaan om de auto uit te lezen. Ik zal jullie op de hoogte houden van de uitkomst.

Mvg

Zico1983 (0), 10 jaar geleden

Heren,
Probleem is opgelost. Aangezien ik niet bij de dealer terecht kon(wachttijd van 10 dagen!!!) ben ik naar mn vaste garage geweest. Probleem was snel gevonden. Bleek dat 1 van de vier kabels(weet niet meer welke) die naar het relais/weerstand gaan van de koelvin een draadbreuk had en daardoor oxideerde(groene poeder). Daardoor draaide de koelvin niet op lage snelheid. Dood stuk kabel ertussen uit gehaald en weer verbonden en de koelvin doet het weer op lage snelheid. Volgens de monteur klopte het volgende verhaal:De computer registreerd op het moment van inschakelen een open circuit en schakeld dan gelijk de hoge snelheid van de koelfan in ,op het dashbord gaat er een lampje branden en de temperatuur meter gaat naar maximaal om aan te geven aan de bestuurder dat er iets mis is met de koeling.

Nou heb ik de volgende vraag: weet iemand of een com2000 gerepareerd kan worden? Het airbagcontactje is stuk/afgebroken volgens de dealer en vervangen kost €396!! Is voor mij eg veel geld. Heeft iemand een idee?

Bedankt voor alle suggesties en hulp.
Mvg

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

wat betreft de lage snelheid, had ik dat eigenlijk al verwacht.
en ongeacht dat er bedrijven zijn die toch de recessie merken moet ik zeggen dat er ook bedrijven zijn waar het niet zo is.
zoals bij de bestreffende dealer waarna je toe had gebeld.

wat betreft de com2000
als je alleen abs hebt en geen esp kun je de com zo over zetten van andere auto's
je zou op de sloop kunnen kijken of er 1 ligt. let op er zijn verschillende types van. dus altijd de 16cijferige nummer controleren dan die begint met 96
tevens zijn bedrijven die kennelijk de binnenwerk van de com succesvol hebben kunnen maken.

het klopt dat de com 400euro is. in wendig zit namelijk ook computer in verwerkt wat hem juist duur maakt. tevens zit ook hier je antenne voor de afstandbediening in.

als je de laatste acht van chassisnummer zet dan kan ik(en anderen) de juiste onderdeelnummer achterhalen en dan kun je makkelijker zoeken

Zico1983 (0), 10 jaar geleden

chassisnummer is 44447887

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

heb net ff gekeken en het volgende is me opgevallen
orgineel zit er op 6239q3 voor 225.40
echter door peugeot wordt aangeraden om een andere te installeren.
namelijk de 6239wq voor 346.46
deze is weer gewijzigd naar het volgende
6342f2 337.94

dit is ex installatie
qua tijd staat er een 0.5 uur voor en dat komt neer op 50euro inc
1 van de drie zou moeten passen volgens peugeot en zonder probleem moeten werken. kans is dat bij de nieuwere modificatie gedaan is wat de betrouwbaarheid omhoog heeft gebracht.


op http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/re...
kan ik niet de betreffende onderdelen zien ivm daar met andere nummers wordt gewerkt (namelijk 96049597ZL)
dit nummer staat op je stuurkolomschakelaar zelf, ook op en die moet je dus even bekijken. dit doe je door de torx onder uit de kap te halen en dan te kijken of je het zo kunt vinden

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.