auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 207 2008: Temperatuur schommelt op en neer.

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 54

Beste medemechaniekers,

Nu zit ik met een raar probleem op de peugeot 207 van mn vriendin. Het betreft een 1.4 54kw (73pk) van 2008. 2 jaar geleden heb ik de distributieriem inclusief waterpomp vervangen, vorig jaar kwam de auto niet verder dan 70graden tijdens het rijden en toen heb ik het thermostaathuis inclusief thermostaat vervangen en een nieuwe temperatuursensor, dit waren wel geen originele onderdelen. Sinds bijna 1 jaar geen problemen meer gehad en alles werkte netjes. Nu hebben we de auto net gekeurd voor verkoop en bij het vertrekken van de keuring (bij het starten van de auto) gaf de auto aan dat de temperatuur ineens op MAX stond met de melding "STOP", terwijl we de auto hebben afgezet als die keurig op 90 graden stond. Vervolgens de verwarming op maximaal gezet en de temperatuur is naar 70 graden gezakt..?! Sindsdien komt de temperatuur nooit meer perfect op 90 graden maar eerder schommelt dit tussen de 70-80 graden.. enkel als je de auto stationair laat draaien komt die op 90 graden. Gisteren auto afgezet op parking van de supermarkt met een temperatuur van 80 graden en na 10min weer de auto gestart en toen gaf die ineens weer 130graden aan?! Verwarming weer op vol gezet en toen viel de wijzer ineens (onmiddelijk) naar 80 graden, waar die dan weer schommelt tussen 70-80 garden tijdens het rijden. Gisteren weerstand gemeten van de sensor en ik had 570 Ohm met warme motor (80graden gaf de wijzer aan na een rit van 40min). Koud nu nog niet gekeken wat de weerstand is, maar ik weet ook niet wat de waarden moeten zijn bij zowel koud als warme motor? Vind dit nergens weer.. Ik weet ook dat ze bekend staan voor kabelbreuken, op het eerste zicht zie ik geen draadbreuk (weet ook niet waar deze meestal een breuk vertonen?). Weet ook niet hoe je de bedrading moet uitmeten? Kan dit op de stekker van de ECU? Zo ja op welke pins in de stekker? Vind nergens een schema welke pin wat is..:(. Stekker aan de sensor is droog en vrij van corrossie, hetzelfde geld voor de stekkers (3) aan de ECU.

Wie kan me hiermee helpen aub? Auto is verkocht en de koper wacht op zijn wagen.
Weet niet aan wat het zou kunnen liggen aangezien ik ALLES recent heb vervangen aan de wagen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Geplaatst door

Anthony1992 (65)

al 2 dagen lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Slaat de koelventilator van je radiateur wel aan ?
tijdens het rijden wordt hij door de rijwind gekoelt, tijdens het stationair draaien
file rijden of na een lange rit dient de koelventilator te gaan draaien,
mogelijke oorzaken o.a. : koelvloeistof beneden peil, lucht in het koelsysteem,
thermostaat defect (ook al is deze 1 jaar geleden vervangen),
afwijking in de temperatuur meter (aangegeven temperatuur is dan anders dan werkelijk),
Laat de live data eens uitlezen, m.n. de werkelijke temperatuur, (koud en warm).

limbra 1900
vip badge

2 dagen

Beste Limbra,

Als de motor zogezegd "te warm" wordt, slaat de koelventilator aan. Hebben de motor gestart en naar de live data gekeken en de temperatuur gaat mooi rustig naar boven, hebben wel maar van 40 tot 50graden blijven kijken, omdat dit mooi stabiel bleef zijn we daar geen half uur op blijven kijken (aangezien dit mooi rustig op temperatuur aan het komen was).
Weet niet of je de temperatuurmeter (wijzer) van de tellerunit zelf kan nakijken (om te zien of de teller/instrumentenpaneel niet kapot is)? Ik denk niet dat het hieraan ligt aangezien de koelventilator aan de radiator mee op hol slaat van zodra de meter 130graden aangeeft, dat is volgens mij de ECU die dat bestuurd met de weerstandswaarde die die van de temperatuursensor krijgt..
Koelvloeistof staat mooi op peil, en heb vorig jaar (na het vervangen van het thermostaathuis) het systeem meermaals ontlucht via de 2 ontluchtingsnippels tot er geen belletje lucht meer uitkwam. Kachel blaast mooi warme lucht zoals het hoort, thermostaat zelf doet zijn werk zoals het hoort. Als je de wagen afzet als die 80 graden is en deze dus niet meer warmer kan draaien (als ie afstaat) en je hem na 10 min weer start zou die in principe een beetje moeten afgekoeld zijn maar dan geeft die ineens aan dat die op max (130graden) staat met de melding "STOP!". Dit is voor mij echt een elektrisch probleem en dus niets mechanisch zoals thermostaat. Ik zou graag de kabel van aan de sensor willen uitmeten tot aan de stekker van de ECU om de weerstand ervan te meten of er daar geen draadbreuk zou zitten..maar weet niet op welke pinnetjes ik moet meten in de stekker, en op welke van de 3 stekkers op de ECU komen die 2 kabels van de sensor toe? Heb je daar soms een schema van? Vind er niets van terug helaas..
Als ik hiervan de weerstand kan uitmeten kan ik de bekabeling al uitsluiten op draadbreuk, voordat ik eventueel de sensor zou gaan vervangen door een originele van peugeot.

Ook zou ik graag de weerstandswaarden weten bij koude en bij warme motor om te zien of de sensor dan een verkeerde waarde geeft of niet. (Nu heb ik warm 570 Ohm gemeten)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Grtz Anthony

Anthony1992 65

2 dagen

De temperatuursensor die gaan vaak lekken in de kop van de sensor, en dan gaat de koelvloeistof door/langs de bedrading naar boven naar de ECU waardoor corrosie ontstaat op in de bewuste connector op de ECU en op 1 of meer pinnen van de ECU zelf
Aangezien je waarschijnlijk de oude temperatuursensor niet meer hebt word nakijken lastig.
Kijk even in de connectoren van de ecu op corrosie en de connector van de temperatuursensor zelf ook uiteraard

Plakkie 1535
vip badge

2 dagen

Beste,
Ik heb in mn topic geschreven dat de conector zowel van de sensor als van de ECU proper en droog is.. de sensor is dus niet gescheurd vanboven waardoor het water door de bekabeling loopt.. dus dat is het niet. Grtz

Anthony1992 65

2 dagen

Doe er maar gewoon een origineel sensortje in.

harry4203 3580
badge vip badge

2 dagen

Heb hiernet de weerstand koud gemeten..en hier heb ik 11.70K-ohm.. denk niet dat dit klopt.. ik lees overal dat de weerstand tussen de 2 a 3K-Ohm koud hoort te zijn en warm (90graden) tussen de 200-300.. en warm warm heb ik 570 Ohm wat gelijk zou zijn aan 80graden +- dat is ook wat de wijzer op die momment aangaf.. zou eens moeten kunnen meten als die nog eens op 130 zou staan, maar dat gebeurt nu niet meer (als je dat net wil..haha). Dus denk inderdaad dat de sensor de boosdoener is..

Ik bekijk het morgen wel.

Alvast bedankt.
Mvg, Anthony

Anthony1992 65

2 dagen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.