Peugeot Peugeot 306 1.8 ST: Tijdelijke storing smoorklep

Bouwjaar: 1995

Al een paar maanden probeer ik er achter te komen waarom de motor te lage toeren gaat draaien als ie eigenlijk netjes stationair toerental moet lopen. Het gebeurt geregeld dat hij 600 toeren gaat lopen en nadat de wagen geheel stilstaat bijregelt naar 800 toeren.

Het probleem doet zich regelmatig voor. Het is verholpen als ik de motor weer opnieuw start. Dan loopt ie even zeg 2000 toeren (ik geef geen gas) en zakt dan keurig naar 800 toeren.

Afgelopen donderdag naar de dealer geweest en de ECU uitgelezen. Zat permanente storing op de bobine (maar dat is het probleem niet) en een tijdelijke storing op de smoorklep. Aan die laatste hecht ik meer waarde. Ik wil niet luktraak de ECU, stappenmotor of smoorklep vervangen, want ik hoop dat iemand kan beargumenteren waar het probleem hoogstwaarschijnlijk zit.

Kan iemand anders wellicht wat tips geven om een en ander zelf te kunnen testen. Ik heb zelf nog een gloednieuwe Bosch-bobine liggen dus die kan ik er wel opzetten. Kan ik die weer uitsluiten.

De auto rijdt oa op LPG en heeft een magneti marelli stappenmotor.

Eric2761

Geplaatst door Eric2761 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Toch moet je de storing in de bobine niet helemaal uitsluiten. Piekspanningen in het primaire deel kunnen de raarste storingen veroorzaken. Heeft de dealer alles nu gewist? En zo ja, wat heb je gedaan daarna want dat behoort nl. tot de reset methode.Maar waarschijnlijk is toch de stappenmotor de schuldige in jou geval

Eric2761 (0), 20 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. De dealer heeft de storingen eerst gewist. daarna weer even het contact uit gezet en daarna de motor weer even laten lopen. Daarna was de tijdelijke storing verdwenen, maar de storingsmelding van de bobine niet. Kan het probleem ook niet zitten in de luchtinlaattemperatuursensor? Pas de wagen geheel stilstaat vanuit rijdende situatie gaat het toerental keurig naar stationair. Je zou denken dat de stappenmotor dan goed werkt.

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Toch de bobine??Na het uitlezen en wissen kontakt uit daarna kontakt aan 10 sec wachten met starten en dan starten zonder gas te geven .(resetprosedure)

Eric2761 (0), 20 jaar geleden

Het lijkt erop dat de automatische choke niet goed werkt. De stappenmotor lijkt namelijk bij een warme motor altijd goed te werken. Kan dat? Toerental bij een koude motor zakt namelijk niet geleidelijk van zeg 1200 (koude motor) naar 800 (warme motor), maar moet ik snel na het rijden met koude motor al stilstaan dan probeert ie al die 800 toeren te halen. Dat is volgens mij (maar ik heb er niet veel verstand van) te snel.

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Automatische choke's zitten al vanaf het tijdtip vanaf de eerste injectiesystemen zeg maar ongeveer 1989 niet meer op peugeot's.koudstartinrichtingen desalniettemin vanaf dat tijdstip wel, misschien is de temperatuursensor die in deze de hoofdfactor is wel niet geheel zuiver.(groen van kleur, op het thermostaathuis).

Eric2761 (0), 20 jaar geleden

Ik kan die temperatuursensor niet vinden. Ik weet wat het thermostaathuis is (soort bol) waar de slang vanuit de radiator naartoe gaat. Er zit geen sensor (of ik kijk niet goed) op het thermostaathuis zitten. De koelwatertemperatuursensor zie ik wel (is blauw) en in het motorblok onder het thermostaathuis zit een gelige dop.

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

blauwe is van het dashboard en eventueel (met airco) voor de koeling. de groene zit meer naar achteren aan de achterkant a.h.w.

Eric2761 (0), 20 jaar geleden

Ik heb vanavond nog eens goed gekeken en kan aan de achterzijde van het motorblok wel een stekker zien, maar deze is ook blauw (zou dat misschien het probleem zijn, dat er helemaal geen luchttemperatuursensor is geplaatst, maar een koelwatertemperatuursensor)?

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Luchttemperatuursensor zit in de luchtinlaatbuis tussen het filter en het smoorklephuis.steker aan de achterzijde van het thermostaathuis op de koelvloeistofsensor kan verkleurd zijn en blauw lijken.

Eric2761 (0), 20 jaar geleden

Afgelopen week is de wagen nagekeken. De computer is uitgelezen en de storing op de bobine (1+4 en 2+3) stond er nog steeds in. De bobine toch maar vervangen (had ik immers nog liggen) en toen kwam er een reeks van nieuwe storingen bij. Had te maken met het feit dat er een nieuwe motor in is gekomen en alle stekker e.d. zijn losgehaald. Deze storingen zijn nu gewist. De auto rijsdt nu veel beter. Motor loopt netjes stationair en ook heeft ie meer power bij gasgeven.

Toch heb ik nog m'n twijfels of het bovenstaande probleem is verholpen. Ik heb er alleen niet veel meer mee gereden sindsdien. Dat gaat vanaf dinsdag weer gebeuren.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.