Hallo,
ik heb momenteel het probleem dat als ik mijn koppeling intrap deze terugvalt in toerental wat weer als gevolg heeft dat mijn motor af slaat of net niet af slaat, daarna loopt deze weer normaal. Tevens heb ik het gevoel dat ie een beetje inhoud. Ik heb dit probleem zowel op LPG als op benzine. Nu heb ik al een beetje rond gekeken naar mensen met hetzelfde probleem en zie vaak de stappenmotor en gasklephuis genoemd worden. Is dit door een leek makkelijk zelf te demonteren en schoon te maken? Heeft iemand misschien een kleine fotoreportage/instructie van gemaakt? En wat zijn ongeveer de kosten van deze onderdelen (stappenmotor en gasklephuis) En als ik deze wil laten vervangen moet er dan nog meer gebeuren dan alleen dit onderdeel te vervangen? Ik hoop van iemand te horen.
Gr,
Bryan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het stappenmotortje zit op het gasklephuis. Daar zorgt het voor een bypass om de hoeveelheid lucht te regelen die de motor krijgt als je het gas los hebt.
Stappenmotortje kost iets van 50-60 euro als ik me goed herinner. Het is er makkelijk uit te krijgen en schoon te maken. Helaas heeft het probleem de neiging om terug te komen omdat er niet alleen vervuiling is opgetreden, maar ook slijtage. Verder moet het ook goed gesmeerd worden, want anders loopt ie weer vast.
Dus eerlijk gezegd zou ik 'm gewoon (laten) vervangen. Is een werkje van niks en dan ben je klaar.
Ik ga dat onderdeel dan maar vervangen, ik heb net maar ff onder de motorkap gekeken en ik denk dat het het onderdeel in het midden van de foto is klopt dit?
[url=http://imageshack.us][img]http://img57.imageshack.us/img57/627/kop...[/img][/url]
18 jaar
Nee, je ziet die dikke slang daarboven zie je een dunne slang en meteen daar boven zie je nog net de helft van de stappenmotor. hij zit vast met 2 torx 20 schroeven en zorg dat de ronde rubber afdichtring weer op de stappenmotor zit als je hem monteert.
Dus om die stappenmotor los te maken moet ik eerst de dikke en de dunne slang verwijderen om er bij te kunnen. Het onderdeel waar de gaskabel aanvast zit is dan zeker het gasklephuis? Die moet dan toch ook schoongemaakt worden?
18 jaar
dat is het gasklephuis, is niet moeilijk om eraf te halen. alles wijst zich vanzelf. slangen eraf, stekkers losmaken, gaskabel los en 3 schroeven meen ik. schoonmaken zou ik dan op een goede tafel met goed licht doen. Let wel op dat je niets aan de afstelling van de gaskleppositiesensor verandert.
18 jaar
Nou ik heb net ff een nieuwe stappenmotor gekocht, de prijs viel me nog vies tegen. Maar ja, als het probleem er maar door wordt opgelost ben ik al blij. Vanmiddag maar ff sleutelen.
18 jaar
Ik heb net de stappenmotor vervangen, dit ging opzich vrij gemakkelijk. Alleen schrok ik toen ik de motor weer ging starten, deze ging meteen naar 2000 toeren en bleef daar op hangen, zowel op gas als benzine. Op benzine starten ging daarna wel goed. Maar daarna op gas weer naar de 2000 toeren. Ik heb de accu nog even losgekoppeld en daarna weer gestart. Nu loopt deze op benzine goed alleen op gas schommelt het toerental nogal. Mijn vrouw moest nu even weg met de auto dus ik hoor straks wel hoe die reed.
18 jaar
Stappenmotor moet zichzelf nog even inleren.
Er is ook een eenvoudige inleerprocedure voor de benzinecomputer. Helaas weet ik niet uit het hoofd hoe je die opstart. Die zou ik ook opvolgen om de computer _op benzine_ weer helemaal netjes in te leren.
Daarna op gas overschakelen en die computer ook de gelegenheid geven om zichzelf weer opnieuw in te leren.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar