Hoi
Na al heel wat peugeot en citroen onder handen hebben gehad ga ik voor eerste keer poging doen om de naaldlagers van de torsieas te vervangen
Alleen aangezien ik hier nog nooit mee bezig ben geweest was mijn vraag
Hoe zit dit in elkaar ik heb de 4 torxen los gekregen van de torsieassen hier achter zitten ringen die niet helemaal rond zijn.
Hoop dat iemand een korte beschrijving kan geven hoe dit aan te pakken heb alle maten al opgeschreven voor de hoogte en de torsieassen gemarkeert
mvg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
misschien helpt dit filmpje je verder http://www.youtube.com/watch?v=3LR4MX-Kc...
maar een korte beschrijving en tips is zeker welkom, moet woensdag het zelfde verhaal doen
hoi
ik heb de lagers inmiddels vervangen en het werk viel best wel mee
stap 1 achterkant van de auto omhoog lijft daarna laten steunen onder drempels
stap 2 wielen eraf
stap 3 schokbrekers eronder weg
stap 4 de 2 m8tjes los draaien waar de stabilisatorstang mee vast zit door de hoofdas heen zijn 2 platen
stap 5 aan 1 van de 2 kanten zit in die plaat een kunstof torxdop die moet er uit
stap 6 op de plaats waar je de kustof dop hebt uitgehaald kun je een lange m12 draaien deze druk dan de stabilisatorstang los van de plaat
waarna je de stabilisator stang aan de andere zeide eruit kunt trekken
stap 7 de torx schroef los maken waarmee de torsiestaaf aan de draagarm vast zit die de torsiestaaf die vast zit aan het gedeelte wat aan de auto auto komt hoeft niet
ook hoef je het halve maantje wat je ziet niet te verwijderen
stap 8 eventueel remleidingen en dergelijke los halen zodat je draagarm er onder weg kunt halen
stap 9 de torsie staaf aftekenen op de draagarm om een scheve auto te voorkomen
stap 10 heb ik met een zware bank hamer de draagarm van de hoofdas afgeslagen
stap 11 alles goed schoonmaken en alle losse deeltje verwijderen er zal niet veel over zijn van wat ooit een lager was
stap 12 nieuwe lagers plaatsen en keering eventueel als de de hoofdas er beschadigt is kun je 2 lagers achterelkaar doen dat zijn de lagers zonder omstaande rand zodat je een andere loopvlak krijgt
stap 12 als alles goed in het vet zit hem weer in elkaar zetten en denk om je markering op de torsiestaaf en draagarm
hoop het een beetje duidelijk is het is in elk geval minder werk als het hele verlagen verhaal op gebied van demonteren
als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel
Kevin, heb je ook goed gekeken als de BUS ook goed rond is? als deze ovaal is lopen je lagers in no time weer verrot...
daarom worden de assen ook compleet vervangen. puur omdat die bus ovaal is
ja heb hem nagemeten met micrometer en voor zekerheid ook 2 lagers achter elkaar gedaan zodat hij een breeder en sterker loop vlak heeft
2 lagers achter mekaar? dat gaat niet goedkomen ... nu komt er extra axiale belasting op de lagers, zijn ze zo weer kapot...
" nu komt er extra axiale belasting op de lagers"
leg eens uit? die snap ik niet...
ja dat stukje begrijp ik ook niet ik kan me geen voorstelling maken waarom dat een probleem is
er is ruimte genoeg voor 2 lagers
het is me aangeraden door 2 verschillende peugeot dealers
het staat vaak vermeld op peugeot forums
ook de kering past er gewoon nog in
de afstand van de lagers tot elkaar veranderd niet in negatieve zin
Hallo Kevin,
Ik vind het leuk wat je gedaan hebt; je hoort altijd enorme bedragen en moeilijk, moeilijk als het over die achterassen gaat. Jij haalt het gewoon uit elkaar en begint eraan, mooie actie. Ik rij Xantia en die hebben dat systeem niet maar ik sla je handleiding op voor als ik een keer zo'n auto te repareren krijg.
Groet, Marcel
13 jaar
[quote=mcitr.]je hoort altijd enorme bedragen en moeilijk, moeilijk als het over die achterassen gaat[/quote]
Dat men het veel vaker en uiteindelijk heeft verkloot daar hoor je hier niets van..... ;
Over de bedragen die daarmee gemoeid zijn nog maar te zwijgen..
Gr. paul
valt inderdaad mee, alleen de as is niet meer zo als het hoort
heb ook dubbele lagers gestoken
perfekte beschrijving
bedankt
Normaal met 1 lager kan deze iets heen en weer schuiven, met 2 lagers naast mekaar en een keering, kan dit niet meer, hier door komt er meer axiale (links naar rechts) belasting op de lagers, hier door lopen ze weer kapot.
@ Paul,
Vaak is het niet onkunde maar vast gerotte torsie stangen, die voor hoge kosten zorgen + een ovale bus, met ronde lagers gaat em niet worden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar