Peugeot 406: trillingen

Bouwjaar: 1997

Beste,
Ik sukkel al een half jaar met een probleem van trillingen op mijn zoon zijn 406 2.1turbodiesel uit 1997.De wagen trilt regelmatig bij het min of meer hevig afremmen.Een beetje trillingen in de ganse kabine maar ook duidelijk voelbaar aan het stuur.Wanneer ikzelf rijd (=zachte voet)heeft hij het niet.Maar bij wat heviger afremmen (zwaardere voet)komt het regelmatig voor.Er is weinig verband te leggen met koude/warme toestand van de schijven.Ik heb uit voorzorg nieuwe vóórremschijven gemonteerd alsook de remklauwen uiteengehaald en diens pengeleidingen nagezien.Allemaal prima in orde.Remklauwen blijven niet hangen dus.Daarna de achterremschijven vernieuwd,met remblokjes en handremschoenen.Meer recent dan nog ontdekt dat één van de achterbanden blijkbaar na een "ABS" stop of dgl.helemaal met platte vlakken afgesleten was (vierkant wiel dus).Hebben nu dus 2 nieuwe achterbanden gelegd. Nog steeds dezelfde klachten.Er rest ons dus voorlopig maar één middel:steeds rijden met zachte voet en verder afwachten.Ik zat met twijfel of het eventueel de ABS zou kunnen zijn die te vlug geactiveerd wordt of zo maar ook dit moeten we weerom betwijfelen.Want inderdaad een "echte" ABS stop maken geeft dat uitgesproken ,typische gevoel in het rempedaal dat iedereen kent;en ons trillings-probleem is duidelijk anders.
U raad het al...is er iemand die dit probleem herkent of een oplossing heeft?
Hartelijk dank bij voorbaat.
Werner



werner1

Geplaatst door werner1 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

T luteijn (0) PRO, 18 jaar geleden

In uw geval zou het kunnen dat de voorwielnaven waar de schijven op zitten niet recht meer zijn, de schijven vernieuwen levert dan geen resultaat op. De slingering van de schijf dient met het juiste gereedschap gemeten te worden. Als u dat niet kunt dan kan je proberen de voorwielnaven te vervangen maar dat is denk ik een klus voor een profesionel en nogal een kostelijke zaak om dit te proberen. Ook is het belangrijk dat de voortrein speling vrij is dus draagarmbussen en kogels mogen geen speling hebben. N.b platte kanten op achterbanden van de 406 komt vaker voor hoeft niets met remmen te maken te hebben maar is vaak een gevolg van de wielstand waar de fabrikant voor gekozen heeft ten behoeve van stabiliteit. Als de banden heel lang op de achteras liggen zonder te wisselen dan treed dit verschijnsel dus op, het geluid wat de banden produceren lijkt soms op een defekt wiellager! Ik lees in uw verhaal niets over balanceren van de wielen in beginsel is het wel belangrijk dat alle wielen perfekt uitgebalanceerd zijn.

werner1 (0), 18 jaar geleden

O.K.,bedankt.Dat van die platte kanten op die band en dat bijhorende gluid alsof er een defect wiellager was,dat klopt perfect!Ik vergat te melden dat de ondertussen vernieuwde achterbanden (evenals de vóórbanden trouwens)inderdaad gebalanceerd werden!
Wat betreft de draagarm bussen en kogels ,wel die kan ikzelf maar alleen visueel controleren en "zie" daar niets verdachts aan.De ophanging van de wagen is recent door onze jaarlijkse auto-controle getest en goed bevonden.Vindt men daar speling dan merkt men dat normalitair op.(?)
Blijft dus de kwestie van de voorwielnaven.Je bedoelt daarmee niet het lager maar werkelijk die pen waar het wiel op zit?Dan zou dat dat éne deel van de homokineet zijn dat krom is?Lijkt me dus eventueel mogelijk;En deze vervangen kan ik wel;maar dan moet je door een klokmicrometer te monteren een slingering van de schijf(of zelfs het wiel in zijn geheel)kunnen detecteren.Dat wil ik graag uitproberen.Maar nu kan ik het nog moeilijker maken door me af te vragen waarom je dan geen trillingen voelt tijdens het rijden maar alleen tijdens vrij sterk remmen?.Maar goed ik heb weer wat inspiratie opgedaan dankzij jouw beschouwingen.Bedankt hiervoor.Ik kan dit werk maar doen binnen een tweetal weken en dan kom ik wel eens terug op dit forum.
Tot wederhoren.

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat ook nog wel eens herhaalde kromme remschijven veroorzaakt is:de voet op het rempedaal als je voor het stoplicht staat te wachten.Weet dit uit ervaring, mijn vrouw deed dat namelijk ook,na 3 keer nieuwe remschijven, heropvoeding gedaan.Nu is het over en zitten ze er al 60.000 km trilingsvrij onder, nog mooier de trilling is er vanzelf uit gegaan.

Walther11923 (0), 18 jaar geleden

Zijn er orginele schijven gemonteerd of imitatie en wat voor soort velgen zitten er onder?

T luteijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat betrefd de voorwielnaven,daarmee bedoel ik inderdaat het deel waar je de remschijf en het wiel op vastschroeft. Als dat krom is dan neemt de remschijf die daar op geschroeft zit na een tijdje dezelfde kromme vorm aan, dit kan al zijn na 1 keer goed doorremmen. Want dan is de schijf even goed warm geweest.De naaf is niet echt een onderdeel van de homokineet maar zit in de buitenste binnenring van het voorwiellager geperst, je krijgt hem er niet uit zonder dat het lager uit elkaar gaat. Dus dat betekend wiellager en naaf vervangen. De velg met een klok micrometer opmeten zou ik niet doen ,dan schrik je je rot denk ik. Een velg slingert altijd wel een beetje. Het opmeten van de slingering van de schijf is wel zin vol. heeft u trouwens de raakvlakken waar de schijf op de naaf komt zeer goed gereinigt cq ontroest ? De trillingen zijn er alleen tijdens remmen omdat dan de remtangen die op de fusee zitten de beweging/slingering van de schijven over brengen naar de stuur inrichting. Als er niet geremt wordt dan draaien de schijven als het ware slingerend tussen de remblokken door.
Wat betrefd speling op de wielophanging,ik weet niet wat precies een auto controle inhoud maar ik ga er van uit dat het e.e.a. gecontroleerd is.

werner1 (0), 18 jaar geleden

Eventjes nog over de schijven:de oude remschijven+blokjes waren origineel;de nieuwe zijn uit de parallelhandel,inderdaad.Maar vóór en ná vervanging was het effect net hetzelfde;De velgen zijn aluminium.Lijken er bij demontage toch helemaal normaal uit te zien.Mijn aandacht moet,denk ik nu maar eens naar die vóórwielnaven gaan.Of m.a.w.onrechtstreeks terug kromming van de remschijf mogelijk...Ik weet nu precies wat dat is(inderdaad niets met de homokineet te maken)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.