close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Trillingen bij het remmen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.1

Ik wou nog eens een probleem aankaarten waar ik al een jaar of 2 mee bezig ben.Het gaat om een 406 2.1 turbodiesel uit 97.Steeds geeft die auto trillingen op de voorwielen en het stuur telkens bij het remmen. Het voelt zowat hetzelfde aan als een typische kromme remschijf als gevolg van warmlopen door remklauw die blijft hangen of dgl.
Wat heb ik gedaan:
1)Remklauwen uiteengehaald voor nazicht oproest of onzuiverheden en dgl.binnenin,hetgeen kon leiden tot vastzitten. +remschijven laten afdraaien door gespecialiseerd bedrijf(=niet de garage):Geen resultaat.
2)Nieuwe remschijven geplaatst +remblokken.:Korte tijd was het beter,totdat weerom trillingen begonnen op te treden.
Nieuwe pengeleidingen geplaatst in de remklauwen op aanraden van Peugeot.:Geen verschil.
Ondertussen autocontrole gepasseerd met goede resultaten op gebied van remkracht en schokdempers.
3)Remschijven laten afdraaien in gespecialiseerd bedrijf:geen resultaat!
Ook de achterremmen nagezien op kromme schijven en dgl. alhoewel het duidelijk het stuur is dat trilt.
4)Grote Peugeot garage gecontacteerd.Deze meldden zonder schroom dat dat de schijven zijn die krom trekken en dat het fout is (!?)om die te laten afdraaien los van de auto.!"Wij bij Peugeot slijpen die remschijven af zonder ze te demonteren" m.a.w.op de auto zelf!
Ik dus de auto binnengedaan in die garage.Remschijven werden geslepen +remblokjes nogmaals vervangen. Inderdaad het probleem was +/- voor 80% opgelost,voor een paar duizend km.
Nu is de boel weer aan het trillen dat het doodgewoon irritant is om er nog mee te rijden. Ook voor het stuurhuis is dat niet goed.
5)Eventuele foutieve effecten van de ABS nagegaan door deze uit te schakelen door het uitnemen van de ABS-smeltzekering. (ik hoop dat dit een goede methode is):Geen enkel verschil. Steeds trillingen bij het remmen.
6)vele malen geprobeerd verschil te merken koud/warm of hard of zacht remmen en dgl.Ik heb niet de indruk dat het stuur meegaat per toer van de schijf. Trillingen lijken vrij willekeurig.
7)Ondertussen had ik ook al (schijnbaar) ongelijk afgesleten achterbanden vervangen door nieuwe Michelin's alsook met enige tijd ertussen ook de voorbanden. Zonder enig gunstig effect hiervan.
8)De ALu. velgen worden wel eens aanzien als de zondebok. Vandaar dat ik eens geprobeerd had om een per een de voorwielen te vervangen door het stalen reservewiel. :Geen resultaat echter.
9)Ik begin te vrezen dat hier misschien sprake is van een slecht (origineel)ontwerp van die ganse,vlottende remklauw.Die pengeleidingen zijn heel dun (dus niet erg stabiel) en hebben veel speling in de boring waarin ze schuiven.
Uit de parallelhandel kreeg ik een set nieuwe remklauwen te zien voor visueel vergelijk met de originele Peugeot's.....is exact dezelfde constructie.Vast en beweegbaar deel zitten heel erg los op elkaar via die pengeleidingen.Merk niet opgemerkt maar de originelen zijn LUCAS.Dus zomaar de remkpauwen vervangen door exact dezelfde,lijkt me gewoonweg dom.
10)Ook de voorwiellagers zouden kunnen oorzaak zijn zeggen sommigen,(alhoewel Peugeot dat tegensprak)
Naar best vermogen heb ik dat (door wagen op te krieken en dgl.)proberen te achterhalen maar ik vind daar niets abnormaals aan.

U begrijpt,mocht er een lezer zijn die dit probleem herkent of beter nog een oplossing in 't vooruitzicht kan stellen,zou ik dat natuurlijk heel erg apprecieren.
Met veel dank!

Geplaatst door

werner1 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Probleem bij de trillende schijven bij de 406 zit meestal in de schijven zelf, garage beter merk laten monteren. Soms is ook de naaf krom bijv. na het monteren van een nieuw lager. Dan loopt de schijf de eerste paar 1000 km goed maar zal naar mate deze langer op de naaf zit weer gaan trillen.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Vergeet niet om bij het vervangen van de schijven de naven goed schoon te maken en zet ze een klein beetje in het remmenvet. Wanneer dit niet gedaan wordt, bestaat de kans dat de schijven iedere keer kromtrekken. Let er bij de remblokken ook op dat deze makkelijk in de houders schuiven. Misschien blijven deze wel hangen en trekken door de hitte de schijven wel krom??

Groetjes Sander.

sander_roubal 0

17 jaar

Mijn buurman heeft ook een 406 en had ook steeds het probleem van kromme remschijven. Nu bleek dat de wiellagers hiervan de oorzaak was. Na vervangen van wiellagers en monteren nieuwe remschijven geen problemen meer gehad.

Ronnie10437 0

17 jaar

Bedankt,heren.Maar nog een vraagje:wat is eigenlijk remmenvet?

werner1 0

17 jaar

Ik denk dat met remmenvet, kopervet bedoeld wordt. Dat smeer je bv op de remblokken waar deze de remklauw raken om te voorkomen dat de remmen gaan piepen. Gewoon vet wordt bij hoge temperaturen vloeibaar en naar een paar keer stevig remmen zou het normale vet weg druipen. Kopervet niet.

Richard9710 0

17 jaar

Prima,koperver is me wel bekend.
Bedankt voor de reacties.
Ik sta nu voor een hele uitdaging,maar ik heb er weer moed in.

werner1 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.