Peugeot 405: Trilt in het stuur boven de 100 bij constante snelheid

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 D. MOT.XUD9A

Deze Peugeot 405 Break rijdt tijdens het optrekken, met welke snelheid ook, trillingsvrij.
Maar rijdt je boven de 100 met een constante snelheid dan trilt hij in het stuur, geef je dan weer gas dan trilt hij niet meer.
De schijven zijn op de auto afgedraaid.
De stuurkogels en fuseekogels zijn in orde.

de Dokter

Geplaatst door de Dokter (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 405? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Pjotr9136 (0), 16 jaar geleden

Zijn de voorwielen al uitgebalanceerd?
Lijkt mij het eerste om te doen bij deze klacht.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

hoogteslag band, draagarm rubber versleten, goedkope kwikkwak banden, krommel velg, aandrijfas die aan het overlijden is....kan aan veel dingen liggen...

aandrijfassen is wel een veelvuldige peug kwaal....

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

Arie, hoe kun je nazien of een aandrijfas zijn beste tijd gehad heeft?

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

pak een groot ruim leeg parkeer terrein...en ga nu in zijn 1 rondjes draaien..zowel links als rechts...een slechte as laat zo van zich horen..

maar een as hoeft niet beslist te knakkeren voordat ie problemen kan geven...om een as die geen geluiden geeft te controleren zal die er toch onderuit moeten...en controleren of de homokineet lekker soepel en zonder zwarte punten draait..
overigens gaat bij peugeot ook het tussenlager van de rechter(lange) as ook nog weleens stuk..kan ook het stuur van gaan trillen..

de Dokter (0), 16 jaar geleden

Er zitten Barum banden onder.
En Arie wat bedoel je met hoogteslag band, is dat wanneer het profiel wat gaat "schubben"?
De velgen zijn nog recht.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

nee, wat jij bedoelt is cuppen...kan ook trillen veroorzaken ...ik bedoel met hoogteslag..een band die niet rond is, maar ei vormig..

de Dokter (0), 16 jaar geleden

Arie,

Het is opgelost.
Eerst heb ik de wielen gebalanceerd en de wielen van voor naar achteren verwisseld. (omdat 1 voorband aan de binnenkant toch wat hoogteslag had)
Proefgereden, nu trilde hij niet meer in het stuur maar trilde van uit de achterkant.
De twijvelband vernieuwd en alles is opgelost.
Ik had niet verwacht dat dat zoveel uit zou maken.
Arie bedankt!

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

mooi dat het opgelost is jan..

TrafficBandit (0), 16 jaar geleden

Je kan gecupte banden of banden met een hoogteslag ook laten repareren door ze laten te trimmen. Er wordt dan een flinterdun laagje van de band geschaafd zodat ze weer perfect rond zijn. Met een paar tientjes ben je klaar, en vooral als je wat duurdere banden hebt waar nog een redelijk profiel op zit dan is dit een veel goedkopere oplossing dan een nieuwe band. Het is wel een flinke klus om een bandenbedrijf te vinden met een tyretrimmer want de meeste bandenbedrijven verkopen je veel liever een nieuwe band omdat ze daar meer op verdienen. Maar even zoeken kan een hoop geld schelen. http://www.benten.nl

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

het is lang geen rozegeur en maneschijn dat trimmen peter....wanneer een band met +-5 mm profiel gecupt is...zal in het zaagtand profiel het profiel al tot +-3mm gesleten zijn...men zal dan moeten trimmen tot het diepste punt om hem weer mooi rond te krijgen..

dan is het de vraag wat verstandiger is....een band met 3 mm profieldiepte is zo goed als op...

TrafficBandit (0), 16 jaar geleden

In mijn geval begonnen de achterbanden erg veel rolgeluid te maken tijdens het rijden, een soort zoemend geluid. Volgens peugeot waren de banden gecupt en was de enige oplossing nieuwe banden (2 keer 180 = 360 euro) Dat vond ik een beetje zonde aangezien er nog bijna 6 mm profiel op zat.

Ik ben daarna zelf naar een oplossing gaan zoeken en via via bij van benten terechtgekomen en die hebben me prima geholpen. Ik geloof dat ik 40 euro kwijt was en het probleem was volledig opgelost.

Bij het trimmen van banden gaat het overigens niet om milimeters maar meer om tienden van milimeters. In mijn geval was er ongeveer 0,1 mm verdwenen na het trimmen, de banden reden toen weer als nieuw.

Maar ik ben het volledig met je eens als we het hebben over banden die zo zwaar gecupt zijn dat er op het dunste stuk nog maar 3 mm op zit. Die moet je inderdaad gewoon vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum